• Isalel

När börjar barn förstå konsekvenser av vad dom gör?

När min son som är snart 18 månader kladdar med sin mat så rycker sambon alltid undan och säger att "då blir det ingen mat om du ska kladda sådär", vet inte om det är rätt eller fel, men jag undrar när dom börjar förstå konsekvenser av sina handlingar?
    Om sonen tillexempel är å pillar på något han inte får och man säger ifrån så att han förstår att man blivit arg, förstår han då att det var det han pillade på som gjorde mig arg?
    Eller om han kastar maten på golvet, så tar maten slut - dvs han får gå hungrig?

Känns som om han är för liten att förstå? eller är det bara jag som inbillar mig det?

• Svar på tråden När börjar barn förstå konsekvenser av vad dom gör?
  • Chanteuse

Nä, alltså, vi tar ju oxå bort maten om lillan kastar med den o säger till o tar bort henne om hon pillar på nåt hon inte får, men att bli arg tror jag inte hjälper då dom är för små för att förstå varför man blir arg. Konsekvenser av vad som händer om den gör si eller så kommer inte förrän dom är äldre, runt 10-12 år har jag för mig att jag har hört....vår 11 åring förstår inte alla konsekvenser av vad hon gör än.

• hallon2

Han är för liten för att kunna koppla orska till verkan!

Förstå "konsekvensen av sitt handlande" - det tar många år... och det är ju inte just den frågan som en förälder ska fokusera på... :(

Och vad gäller "kladdandet" med maten så är det ett helt vanligt utvecklingssteg som alla barn ska ta.

Ta tag i din mammaroll och stå på dig, du har bra tankar!

• Attityde

Barn kladdar inte, de undersöker. Man kan äta gröt med fingrana bara man blir mätt så!!! Min dotter har fått kladda hejvilt och åt själv utan problem vid 6 månader. Började försöka äta själv vid 3,5 månad var ju inte rent då kan jag säga... Men det blev bra tillslut. Vid 1 år kunde jag lägga bort alla haklappar.

• Queen70

Jisses. Det är superviktigt att de får kladdai den ålder. Trodde jag var så basalt att alla visste det.

• Attityde

Hm barn kastar ju inte saker för att de e kul att mamma blir sur utan för att undersöka om potatisen låter likadant som köttbullen när den slår i golvet De är små vetenskapsmän våra barn!!! Uppmuntra dem istället, han kanske vinner nobelpriset en dag!

• Hallonböna

Jag har alltid tänkt att vår kille förstår, fast att han aldrig får nog av testa oss.
    Han vet att mamma blir skogstokig om han häller vatten på sin mat, men han vet också att det är bara ibland hon tar tallriken ifrån honom.
    Han jobbar nog mest på att lista ut varför det inte alltid blir samma reaktion.

"undrar just om man får hälla på denna maten?"

nej jag vet inte, det var en intressant fråga.
    vår kille är 20 månader.

De flesta dumheter ditt barn gör, är ett misslyckat försök att göra nånting bra.
  • Hallonböna

jag läste Kastar, hehe, inte kladdar. Ni ska nog inte rycka undan tallriken om han kladdar

De flesta dumheter ditt barn gör, är ett misslyckat försök att göra nånting bra.
  • Attityde

men det är klart man måste testa, hur lär man sig annars att sylt inte e gott på potatis eller att maten blir blaskig av vatten? Om alla vuxna tänker efter, ni vet precis hur det smakar och känns att bita i en bordskiva, äta en krita, ha jord eller sand i munnen, hur en pinne smakar, att vatten inte e gott att blanda med mjölk, att hallonkräm inte funkar som sås till maten, att det känns på ett speciellt sätt att dra tänderna mot ett glas etc etc , när var och hur tror ni att ni lärt er det?! Jo när ni var små testade ni mycket av det, och erfarenheten finns kvar, minnet av varför man inte ska göra så, att det smakar illa mm så låt era barn göra sin aegna erfarenheter. Visst jag kan med bli fullständigt tok irriterad när min 4 åring testar samma sak gång på gång och jag blir skitförbannad när hon inte förstår att hon retar mig, men hur ska hon kunna vet adet, hon vet ju inte exakt vad det är som retar mig

• Hallonböna

äh vad rörigt det blev. du skrev ju om kasta också, såg jag nu
    Jo jag är övertygad om att min son förstod det där med att maten "försvinner" om man kastar ner den på golvet, för inte stod jag och skrapade upp den och la tillbaka på tallriken. Jag sa nog helt enkelt bara till honom varje gång att man inte skulle göra så, även om det är viktigt i utvecklingen så tycker jag det känns viktigt även att tala om att man inte gör så. Men att gräva med fingrarna och äta själv, är ju inte samma sak som att slänga maten vilt omkring sig.

• Attityde

Här innebär det förvisso bara att vi slipper utfodra hunden!

• Isalel

nej men då har jag nog rätt iallafall då :)
    Jag är lite mer tolerant än min sambo som gärna vill påskynda utveckligen lite väl fort...Visst kan jag också bli arg och irriterad men försöker tänka att han faktiskt inte är så stor :)
    Ska inhandla vaxduk att lägga på golvet och bordet imorgon så får han kladda bäst han vill :D

• Hejapappa

"När börjar barn förstå konsekvenserna av vad de gör?"

Ja, med erfarenheten av mina fyra barn så skulle jag väl säga att det sker ungefär i 20-års åldern...

• Queen70

*asg*

Hejapappa skrev 2008-01-13 12:40:04 följande:
    "När börjar barn förstå konsekvenserna av vad de gör?"Ja, med erfarenheten av mina fyra barn så skulle jag väl säga att det sker ungefär i 20-års åldern...
  • Hallonböna

tror du har en poäng där Hejapappa. För att ta min sambos lillebror som exempel så förstår ju inte han att han inte orkar gå upp till skolan om han sitter vid datorn halva natten. Och inte heller konsekvenserna på sikt, av att inte gå till skolan om han är för trött. Han är 16.

• Attityde
    Hejapappa skrev 2008-01-13 12:40:04 följande:
    "När börjar barn förstå konsekvenserna av vad de gör?"Ja, med erfarenheten av mina fyra barn så skulle jag väl säga att det sker ungefär i 20-års åldern...
    Hm redan då??? trodde man fick vänta tills de hade fast jobb, egen bostad etc etc

Ja just det en partner med... vissa fattar ju aldrig att man blir lämnad om man beter sig illa
Svar på tråden När börjar barn förstå konsekvenser av vad dom gör?