• Bekali

dyrt med el....

vi bor i en villa med vattenburen el, nu har vårt elbolag installerat en dosa så dem kan avläsa den egentliga elförbrukningen och på så vis betalar man bara för det man förbrukat varje månad.....

på gott och ont för oss som bor i hus skulle jag vilja påstå.... förut höftade man på ett ungefär, det kunde innebära för oss, lite billigare på sommaren och någon 1000 lapp mer uunder de kallaste månaderna.....

men med det nya systemet, så blir det katastrofdyrt på vintern och enbart hushållsel under sommaren...

förut betalade vi under sommarmånaderna ca 1800 kr och under vinterhalvåret runt 3000 kr och höst och vår 2500 kr.... den absolut dyraste räkningen låg på 3200 kr i februari förra året.

nu installerade dem denna avläsningsbara systemet i nov... och vi betalar för den faktiska el vi förbrukat nu fick vi en elräkning på nästan 5000 kr och förra månaden en räkning på 4200 kr, kommer detta innebära att under sommaren har vi en elräkning på ca 800 kr/ mån dvs enbart hushållsel.... iofs isf finns det ju möjlighet att lägga undan till vintern då elen blir kostsammare igen....

vi har inte onormalt höga drivskostnader dem ligger runt 32 000 kr / år och då är ju även vatten och sophämtning inräknat i det så ungefär 26 000-28 000 kr / år kostar själva hushållselen+uppvärmning
    iofs kan man säkert få ner kostnaden något om man tilläggsisolerar lite, just nu känns det lite som man eldar för kråkorna då golven är kalla den här årstiden... (har krypgrund)

• Svar på tråden dyrt med el....
  • Pinkstar

kan ni inte byta elbolag då? Vi bytte och fick ner kostanaden typ 150 kr per månad . Just nu har vi skellefteå el & bor i göteborg. Vi bor iofs i lägenhet men det skadar ju inte att kolla alla elbolag o se vilket som är billigast.

• Cheesus

Var glad att du har direktavläsning, ingen risk att du behöver betala en fetingräkning i slutet på året eller att du behöver låna ut pengar gratis till elbolaget.

Elda med ved som komplement så blir det billigt!

• Carisma95

5.000:-/mån ?
    Säger som ovan, ni kan inte byta elleverantör?
    Eller (om ni har någon av de billigaste) fundera på ett annat uppvärmningsalternativ (bergvärme m.m.)

Kolla så alla fönster/dörrar är TÄTA, låt inget stå på stand-by m.m!

A stumble may prevent a fall....
  • Jenny N

Vi fick oxå en hög elräkning denna månad, kollade runt bland elbolagen och insåg att vi betalade massa pengar i onödan, bytte elbolag och kommer tjäna runt 3500-4000:-/år
    Kan ju vara värt att kolla runt bland elbolagen.

• Bekali

vi har telge-energi

tyvärr har vi ingen eldningsbar panna, vi har en kamin, men varför man valde o sätta den på övervåningen vet jag inte "mysfaktor" enbart?!

huset är byggt -83

det står iofs lite öppet just nu i badrummet som vi håller på att renovera, det var nämligen spånväggar där och enligt nya regler så får man inte ha spånskivor i väggarna i ett badrum, idag kommer en del av de nya väggarna upp.

som jag skrev, att ha direktavläsning på elen är visst på gott och ont, det ändrades ju nu i nov... så till nästa vinter kan vi ju spara pengar under sommaren, vilket vi inte gjort under förra sommaren iom att vi betalade rätt mycket el även då och inte hade vi någon aning om att det skulle ändras heller.... och just nu går det rätt mycket pengar till vårt badrum, så det känns lite tufft nu, men det får ju lov att gå och det är ju inte värre än att vi kan betala det, trots att el under vintern är snordyrt...

• Pinkstar

Man kan köpa en eldinsats till panna.Det har mina föräldrar gjort och det har sänkt deras elkostnader avsevärt.

Bekali skrev 2008-01-13 13:11:51 följande:
    vi har telge-energityvärr har vi ingen eldningsbar panna, vi har en kamin, men varför man valde o sätta den på övervåningen vet jag inte "mysfaktor" enbart?!huset är byggt -83det står iofs lite öppet just nu i badrummet som vi håller på att renovera, det var nämligen spånväggar där och enligt nya regler så får man inte ha spånskivor i väggarna i ett badrum, idag kommer en del av de nya väggarna upp.som jag skrev, att ha direktavläsning på elen är visst på gott och ont, det ändrades ju nu i nov... så till nästa vinter kan vi ju spara pengar under sommaren, vilket vi inte gjort under förra sommaren iom att vi betalade rätt mycket el även då och inte hade vi någon aning om att det skulle ändras heller.... och just nu går det rätt mycket pengar till vårt badrum, så det känns lite tufft nu, men det får ju lov att gå och det är ju inte värre än att vi kan betala det, trots att el under vintern är snordyrt...
  • Bekali

kan man... men våran skorsten börjar ju på övervåningen.... jag kan inte så mycket om sådant... men kan man dra rör då till den befintliga skorstenen för eldar man så måste ju röken kunna försvinna ut nånstans eller hur, "?

annars är det absolut en önskan kunna elda med pellets eller något...

Min bror hade tidigare en oljepanna som han bytte ut mot en pelletsbrännare... men vi har ju enbart elpanna, och kamin som är på övervåningen... lite dumt o ha en kamin på övervåningen iom värmen stiger...

• Pinkstar

japp det kan man.. dom har iofs skorsten från källaren upp till övervåningen hehe. men jag tror du kan ringa till sotaren o fråga om installation osv. men dom hade iaf en oljepanna sedan blev de för dyrt så dom plockade ut oljetanken men har pannan kvar. Sedan köpte dom till en eldinsats som man sätter på själva pannan, sedan är det bara att elda på. Sedan har dom en värmepump med.DEt är en fläkt som sitter på utsidan av huset o drar in kalluft och omvandlar till varmluft.

Bekali skrev 2008-01-13 16:25:03 följande:
    kan man... men våran skorsten börjar ju på övervåningen.... jag kan inte så mycket om sådant... men kan man dra rör då till den befintliga skorstenen för eldar man så måste ju röken kunna försvinna ut nånstans eller hur, "?annars är det absolut en önskan kunna elda med pellets eller något...Min bror hade tidigare en oljepanna som han bytte ut mot en pelletsbrännare... men vi har ju enbart elpanna, och kamin som är på övervåningen... lite dumt o ha en kamin på övervåningen iom värmen stiger...
  • Bekali

Luftvärmepump vet jag att man kan spara in en del,men med tanke på att elen blir dyrare och dyrare så är det isf bättre att satsa på värmeväxlare, läste jag om.... därför att en värmepump drar en kilowath och tjänar endast 3 kwh visst man kan få ner värmekostnaden en 3:e del OM man har direktverkande el vi har vattenburen så för vår del så blir besparingen mindre....

däremot funderar vi på att införskaffa ny kyl frys och spis samt diskmaskin i år och då självklart välja maskiner som är a-klassade, på så vis får vi ju ner hushållselen iaf.

så fort badrummet är klart så ska vi försöka spara pengar till en ny panna.... för den är gammal och drar även den mer än vad som är nödvändigt kan jag tänka mej.

men under sommaren har vi ju nästan inga elkostnader eftersom värmen är avstängd då, så då finns det ju massa extra pengar att spara hehe =)

Då har dina föräldrar gjort på samma sätt som min bror, slängde ut oljepannan och bytt ut den mot eldningsbart, min bror valde pelletsbrännare... de visste jag att man kan göra... min vi har ju liksom endast elpanna och en skorsten som börjar på övervåningen, det kanske är möjligt att dra "luft-trummor" från nedervåningen upp tilldär vi ha kamin....typ rör som går uppe i taket och vidare upp... men det är något vi hur som haver måste börja fundera över, ta reda på vad vi kan välja för panna som drar mindre energi....

Pinkstar skrev 2008-01-13 17:34:01 följande:
    japp det kan man.. dom har iofs skorsten från källaren upp till övervåningen hehe. men jag tror du kan ringa till sotaren o fråga om installation osv. men dom hade iaf en oljepanna sedan blev de för dyrt så dom plockade ut oljetanken men har pannan kvar. Sedan köpte dom till en eldinsats som man sätter på själva pannan, sedan är det bara att elda på. Sedan har dom en värmepump med.DEt är en fläkt som sitter på utsidan av huset o drar in kalluft och omvandlar till varmluft.
  • skogstomte

Kolla på luft-vattenvärmepump det har vi satt in i vårt hus nu när vi renoverar istället för oljepnna. KAn dock inte säga något om ekonomi då vi inte bor i huset ännu och har en hög med byggjobbare där med x antal maskiner som drar ström. men storsten behöver den inte och enlgt installatören är de nya värmepumparna så effektiva att det inte finns någon anledning att borra för bergvärme längre iallafall inte i södra sverige där vi bor.

installation och pump kostar ca 100 000kr så det är ju en del men den ska ge 1 till 3 i utväxling på vare kilowatt.

lycka till med renoveringen!

• Beiban

Vi har också vattenburen el och en beräknad årsförbrukning på ca 27000kwh. Dom installerade energiboxen hos oss i sommras, men dom har inte börjat att använda den än... 
    Vi funderar på att byta elpanna nu (den är från -87) och att sätta in en luftvärmepump...  

Svar på tråden dyrt med el....