• Julianna

Örontempen från Apoteket att lita på?

Hej!

Funderar på att köpa en örontermometer på Apoteket (kostar ca 600 kr!). Men är den att lita på? Någon med erfarenheter? Att ta i rumpan var ingen höjdare, han skrek så man hörde knappt pipet när tempen var klar.

Kram

• Svar på tråden Örontempen från Apoteket att lita på?
  • Blue

Vi har en örontermometer som vi har köpt på apoteket. Jag tycker att den är så där. Jag har alltid feber när jag använder den på mig, men det har fungerat skapligt på vår dotter. Den brukar inte visa feber när hon inte har det. Vår dotter har haft en hel del problem med trög mage och förstoppning, så hon blir helt hysterisk när vi tar tempen i rumpan. Vi har dock jämfört tempen i örat och rumpan några gånger, och det har visat sig att örontermometern alltid visar mer än rumpan när hon har feber.
    Men örontermometern är ju bar tt ha för att kontrollera om hon har feber och få ett hum om hur hög den är.

• lurksmulan

Jag pratade lite med en på bvc om det och hon sa att de inte är lika exakta som de man har i rumpan. Hon rekommenderade inte heller att ta under armen.
    Men det kanske är värt lite felmarginal för hans skull?!

• Elfva

Jag tycker inte örontempen är särskilt bra. Vi använder den på jobbet (förskola) men ofta så är det svårt att ta tempen på barnen eftersom deras hörselgångar är för trånga. Flera barn tycker också det är obehagligt att få något instoppat i örat och vill inte sitta still med huvudet. EFtersom det är svårt att använda tempen leder det ofta till att man måste göra om det hela flera gånger, håller man det minsta lilla snett i relation till trumhinnan får man fel resultat. Så att använda sån här temp tar nog lika lång tid som att använda den vanliga hederliga, och det kan bli en del tårar på vägen också. Öron temp kan bara användas på barn/vuxna med raka hörselgångar.

Att tänka på är att de små plasthattarna man behöver till tempen är också väldigt dyra. Så det slutar inte med 600 kr...

• guldstjärna

Jag tycker örontempen fungerar jättebra. Vi har en braun hemma.Den stämmer väldigt bra jämfört med rumpan. Vår äldsta dotter har heft stora problem med att bajsa och gått på många undersökningar på sjukhus så henne får man inte peta på där bak. Öron termometern var som en skänk från ovan, gud vad den är bra.....rekomenderas...
    och barnen sloss om vem som ska få ta tempen först de tycker den är rolig...

• tintin2

vår örontemp från apoteket har funkat kanon :) tycker det är jätte bra att slippa ta i rumpan på lillan..

• minna73

Vi har köpt en för 2 månader sen och är HELNÖJDA. Vi har använt den flitigt kan jag säga. Framför allt går det fort att ta tempen. Men på bebisen(5 mån) använder jag rumptermometern. Jag har inte ens testat med den nya men jag tror att hennes öron är för små. Värt varenda öre, du har ju den i många år framöver trots att de sved i plånboken(649 kr).

• lilleli

Hade den när jag var pesonlig assistent åt en man och jag tyckte den var helt kass. Men som tur e tycker vi olika...

Svar på tråden Örontempen från Apoteket att lita på?