• Namin

Röksanering

Är det någon som har erfarenhet av röksanering? Vad kostar det? Hur lång tid tar det? Hur går det till? Fungerar det, eller finns det risk att det ändå blir röklukt kvar? Måste lägenheten vara helt tömd innan? Något tips på någon firma som röksanerar, i Stockholm?

Tacksam för alla svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-13 17:49:07:
    Ursäkta att jag var lite otydlig. Det gäller alltså tobaksrök, inte brandrök.

• Svar på tråden Röksanering
  • Fru U

1) Ocab
    2) ingen aning

Live and let live
  • Joonas
    Namin skrev 2008-01-13 12:36:21 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av röksanering? Ja, vårt hus brann för ett par år sedan Vad kostar det? Beroende på vad som hänt så ska det ju inte kosta ngt. Det verkar som om du haft en brand i lägenheten? Då går ju försäkringsbolaget in och betalar kostnaden Hur lång tid tar det? Det beror också på. Vi hade en ozonmaskin som vi satte i garaget där vi hade många saker som vi försökte rädda efter branden. Vissa funkade bra efter några veckor, andra fick vi kasta. Hur går det till?  Man använder maskiner som tillverkar ozon som i sin tur tar bort doftFungerar det, eller finns det risk att det ändå blir röklukt kvar?  Som sagt, beroende på vad för material det är så kan det finnas mer eller mindre lukt kvar. Måste lägenheten vara helt tömd innan? Luktar inte grejjorna om själva lgh luktar? Något tips på någon firma som röksanerar, i Stockholm?Tacksam för alla svar!
    Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Fru U

Ozon luktar länge (och då menar jag i flera månader) och det är viktigt att ventilera ordentligt efteråt (ozonet sätter sig i tyg)

Live and let live
  • Joonas

Jo, ozonet luktar ju förstås med, men den lukten försvinner. Och känns inte riktigt lika obehaglig som röklukten.

Vad är det som har hänt? Förvånad

• Namin

Tack för svaren! Jag var lite otydlig. Det är ingen brand som har varit (som tur är), utan det är så att vi funderar på att byta lägenhet med en granne, och han har rökt inne, så det stinker rätt mkt...

• Fru U

Det är skillnad. Då är det enklast att ta in en städfirma som sanerar. Sedan målar ni det som går att måla med en förslutande färg (den stänger in nikotinet)

Live and let live
  • Joonas

Tobaksrök! Ja, det är ju en helt annan femma. Jag hyrde ut en gång till en kille som kedjerökte i 23 kvm under två år. När han flyttade tvättade vi väggar och tak med ammoniak. Sedan får man ju måla om förstås. Men det blev faktiskt bra...

• Namin
    Joonas skrev 2008-01-13 17:27:57 följande:
    Tobaksrök! Ja, det är ju en helt annan femma. Jag hyrde ut en gång till en kille som kedjerökte i 23 kvm under två år. När han flyttade tvättade vi väggar och tak med ammoniak. Sedan får man ju måla om förstås. Men det blev faktiskt bra...
    Ja, sorry att jag inte var lite tydligare...
  • pajas01

tänk på att röklukt aldrig försvinner när de väl sitter. vi valde bort en lgh för att den va så innrökt.. jag ställer inte in mina möbler i en lgh som va sååå rökskadad som den va.

jobbat som målare å vet inte hur många gånger vi fått använda nikotinspärr när folk rökt inne.. och tvätta å tvätta men de sitter ändå de lämnar aldrig lgh på någe konstigt vis

Svar på tråden Röksanering