Sy i trikå med vanlig symaskin?
Helst ska man ju ha en overlock-maskin för att su i trikå, men det tillåter inte ekonomin! Går det att få ett bra resultat även med vanlig maskin? Håller sömmarna om man syr kläder? Har ni några tips?
Helst ska man ju ha en overlock-maskin för att su i trikå, men det tillåter inte ekonomin! Går det att få ett bra resultat även med vanlig maskin? Håller sömmarna om man syr kläder? Har ni några tips?
Jag har sytt en hel del i trikå med min vanliga maskin. Man kan säga att det håller ok för vuxensaker, men till barngrejer som har högre belatning under stundom vet jag inte riktigt... Beror på hur mycket det skall slitas och dras.
Tvillingnålen ger en utmärkt ganska elastisk söm. Och sen beror det ju på vad maskinen har för sömmar.
jag syr massor i trikå och har ingen overlock. Det går utmärkt. Syr både vanlig raksöm (har iof elastisk raksöm också men gillar inte den) och elastisk "kantsöm"/"overlocksöm"
Tack för svar! Hm. jag har inte inspekterat maskinen på ett tag, den är ganska gammal... Har inte så bra koll på vilka sorts sömmar den klarar av. Jag får återkomma när jag dammat av den!
Det viktiga är att använda en nål som är till för att sy i trikå! JAg har sytt ganska mycket i trikå men aldrig på något annat än vanlig maskin (men det är klart min maskin har specialsömmar för trikå)
Vanlig raksöm plus zigzack kan ersätta kantsömmen som pejgan pratar om (om jag kommer ihåg mina lektioner rätt...)
mmm.. joo.. fast zigzack är inte lika töjbar som en "riktig" trikåsöm så man får passa sig lite.
JAg har också funderat på det, har fått ta över mammas gamla Huskvarna som har drygt 30 år på nacken. Använder ni specialtråd? Med elastan eller vad det kan vara i den? Eller kör ni med vanlig tråd?
vanlig polyestertråd använder jag till allt
Mhmmmm! jag som inte vågat köpa trikå... !