• Cino

Inflammationshämmande tabletter och gravid

Kan alls äta det?? Jag har varit till sjukgymnast pga smärta i nacke och axlar samt höft. Det visar sig att jag är alldelens inflammerad i bäcken- skoveln och alla stora muskler runtomkring. Sjukgymnasten ville att jag skulle äta inflammationshämmande tabletter i två veckor, ex Voltaren.

Men inte törs jag väl det? Berättade hur det står till, att jag är gravid i v 4+5 så då backade hon. Men något måste ju göras, för mitt bäcken är på väg åt fel håll :(

Salvan Zon, den oxå infl-hämmande, kan man använda den??

Någon som vet??

• Svar på tråden Inflammationshämmande tabletter och gravid
  • Nina77

Den salvan får man inte använda,står i bipacksedeln det där papperet som medföljer i kartongen.

www.fass.se har alla svar

• Cino

Vad jag förstår av FASS så är det de tre sista månaderna man inte ska använda Zon....????

• Nina77

Rådgör står det på dom flesta mediciner och jag vet inte om du har en tub liggandes hemma eller om du fått den av människan som tyckte du skulle äta t.ex Voltaren men det står "Möjlighet finns att fostret påverkas"

• Mausiii

Jag tar Voltarén T vid behov för mina kroniska nackskador, men just när det gäller antiinflammatoriska tabletter vid graviditet så ska man vara försiktig vid graviditet. Jag har t ex fått stå ut med inflammation i svankotan i snart 6 månader för att läkaren inte vill att jag ska ta en längre kur med antiinflammatoriska. Det GÅR att ta t ex Voltarén vid graviditet, men jag råder dig att prata med en läkare om dina problem och inte bara med sjukgymnasten!!!

När jag pratat med mina läkare om mina mediciner så har de sagt om voltarén att ju närmare förlossningen man kommer, desto mer ska man akta sig för att ta dessa tabletter, då de KAN fördröja förlossningsarbetet och medföra att barnet får andningsproblem vid födseln.

Om läkaren inte tycker att antiinflammatoriska är en bra idé när du är gravid kanske du kan få annan hjälp av din sjukgymnast? TENS och akupunktur kan ge bra resultat för läkning mot smärta... men ev behöver sjukfymnasten en remiss av din läkare för detta när du är gravid.

Hoppas att du får hjälp!

• TigerLily

När jag var gravid med min dotter så fick jag en fruktansvärd inflammation i svanskotan, kunde nästan varken sitta, gå, resa mig osv...
    Jag fick Diklofenak (tror jag det stavas), och det var ok att äta, dock inte i slutet på graviditen. För mig var det ett bra alternativ, hade inte stått ut med smärtan innan. Fråga din läkare om Diklofenak, det hjälpte iallfall mig.

Lycka till

Kram

• Cino

Jag ska försöka få tag på en läkare i morgon för säkerhets skull. Inflammationen vill jag ju ha bort, då det säkert kan ställa till massor av problem längre in i graviditeten om det inte är som det ska i bäckenet.

Har oxå läst det där med närheten av förlossningen och sådana typer av medicinering.

Jag har så j-lä ont, speciellt nu när hon knådat kan knappt sitta ner. Vet inte hur jag ska kunna ligga ner och sova i natt :(

• Pip73

Diklofenak är samma sak som Voltaren fast av en annan tillverkare. Det är alltså lika farligt med båda. Då jag äter dessa och andra mediciner dagligen sedan -95 har jag läst på noga i FASS och diskuterat med läkare om hur jag ska göra då vi nu försöker bli gravida. Jag tänker absolut inte äta dessa varken i början eller slutet av graviditeten. Istället kommer jag att använda mig av TENS apparat mot min smärta. Tycker inte om nålar, annars är nog akupunktur ett bra tips. Jag vet att jag kommer må väldigt dåligt men jag vågar inte riskera skador på ett ev barn.

När jag haft riktigt ont tidigare har de gett mig vanlig tandläkarbedövning runt det ställe som är mest inflammerat då det "lurar" nerver och muskler att slappna av. Jag hoppas att det är något man kan göra även under en graviditet men jag måste erkänna att jag är livrädd för vad som kan hända med kroppen utan mina mediciner, men jag är redo att ta smällen..

Jag håller med de andra om att prata med en läkare istället för sjukgymnast, då de har bättre koll på behandlingar.

Lycka till hos läkaren!! Kram Lena

• maras

Hej, jag har själv en whiplashskada o jag brukar äta diklofenak T samma som voltaren men jag får ABSOLUT inte äta det under graviditeten, min läkare skriver inte ut några som helst tabletter nu när jag är gravid de kan ju ge fosterskador...jag går oxå hos sjukgymnast en gång i veckan o jag får ofta inflamationer i nacken...men det får läcka ut av sig själv även om det gör ont o är jobbigt...Stackare, vet hur jobbigt det är! Krya på dig! kram

• TigerLily

Fosterskador av diklofenak?? Har jag inte hört talas om, varken från min läkare eller sjukvårdsrådgivningen (ringde dit eftersom jag ville höra mig för lite extra). Isåfall är det något nytt (var gravid med min dotter för 5 år sedan.) Och min dotter är välskapt frisk och kry, så jag har svårt att tro att det skulle ge fosterskador.

• Dream26

Det är bara du kollar på inehållsförteckningen på medecinen såg själv nu att det stog så här om Diklofenak Risk finns att fostret påverkas.
    Rådgör därför alltid med läkare före användning av Diklofenak..

• TigerLily

Jepp, så står det, därför blev jag orolig och ringde sjuvårdsrådgivningen, å där berättade hon att man inte ska ta tabletterna i slutet på graviditeten, eftersom de KAN fördröja förlossningsarbetet och medföra att barnet får andningsproblem vid födseln, som Mausiii här ovan redan skrivit.

• knut

Gå till en läkare! Jag har också haft problem med muskel- och ledinflamationer och läkaren ville inte att jag skulle ta något annat än Alvedon. Inga salvor och inga tabletter. Jag skulle aldrig våga ta något som en läkare inte säger att jag ska ta.

Svar på tråden Inflammationshämmande tabletter och gravid