Jag och sambon var i Skottland nu i somras.
Flög med Ryanair till Prestwick (ligger söder om Glasgow).
Hyrde en bil. Se till att ta en försäkring, annars får nämligen ni betala hela kostnaden även om skadan är någon annans fel (läs ex. slår upp bildörren mot er bil på parkeringen).
Gillar de naturen så tyckte jag att den västra sidan var väldigt vacker, (Nessi bor där också) tyvvärr tillbringade vi inte så mycket tid där, vilket jag tycker är tråkigt, skulle gärna ta en ny resa dit när barnet jag väntar är lite större.
Området kring floden Spey är ett mecka för den som är whiskey intresserad, Destillerier i varje by.
Missa inte Edinburgh. Åk en guidad busstur och gå på nån trevlig pub. Vi var på en som låg om man går gatan ner från slottet en bra bit så ligger den på vänster hand. Den heter nått i still med The toll both tavern och är en väldigt liten pub, men den var precis som man tänker sig en brittisk pub, skottska gentlemen som sitter och pratar, ungdomar som kommer in en stund. Vi fick t o m provsmaka ölen i små glas innan bartendern hällde upp.
VI var där i början av juli och då hade vi inga problem med att få B&B på kvällen när vi var trötta (av olika kvalite givetvis, en del som att bo på hotell en del mer som vandrar hem).
Många damer sätter ut en skylt i fönstret, Bed and breakfast. Skottskfrukost = (man står sig hela dagen, räcker med en liten smörgås till lunch) ingår oftast.