• Mystic noblesse

resa till skottland?

Hej!

Jag, min sambo och hans bröder har tänkt köpa en resa till skottland åt svärmor och svärfar. Har då tänkt betala resan t/r och hotell åt dom så får de betala maten själva. Men nu till frågorna då. Har någon varit där ch vad tyckte ni? Vilket bolag var billigast och vilket hotell m.m rekommenderar ni? Ja berätta allt i stort sett då vi inte vet vart i skottland de ska. Vi har ingen aning om detta. Får gärna inte va alltför dyrt heller.

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden resa till skottland?
  • Mystic noblesse

Ingen som har varit i skottland???

• kiwis

hej! jag har varit i skottland i 2v. och rest runt!

är ett helt underbart ställe med massor att se!!! hade ni tänkt er att era svärföräldrar ska stanna på samma ställe eller resa runt? Om dom inte har något emot att köra bil, så är det nog det bästa sättet!!!

Vi körde runt i 2v och bodde på B&B (billigt!).. kanske kan boka en hyrbil åt dem istället för hotell?

glasgow är väl en bra utgångspunkt att flyga till?

lycka till!!!

• SVejsan

Eller flyga med Sterling till Edinburgh (tror de har bra priser dit), bo där några nätter. Edinburgh är hur som helst ett måste, särskilt de äldre delarna.Med bla the Royal Mile (den medeltida gatan mellan de två slotten).

Och jag håller med: Bed and Breakfast är ett roligt sätt bo på ibland så kommer man i samspråk med dom som driver det, varvid man får de där specialtipsen man verkligen vill ha...

Skall ni själva åka med? då tycker jag helt klart att hyra en minibuss och besöka destillerier är ett måste, Loch Ness, kanske upp till Inverness? 2v är en perfekt tid. Är det bara en weekend? Då skulle jag försöka hitta ett boende i närheten av Edinburgh och göra den staden ordentligt!

• Smulu

Jag och sambon var i Skottland nu i somras.

Flög med Ryanair till Prestwick (ligger söder om Glasgow).

Hyrde en bil. Se till att ta en försäkring, annars får nämligen ni betala hela kostnaden även om skadan är någon annans fel (läs ex. slår upp bildörren mot er bil på parkeringen).

Gillar de naturen så tyckte jag att den västra sidan var väldigt vacker, (Nessi bor där också) tyvvärr tillbringade vi inte så mycket tid där, vilket jag tycker är tråkigt, skulle gärna ta en ny resa dit när barnet jag väntar är lite större.

Området kring floden Spey är ett mecka för den som är whiskey intresserad, Destillerier i varje by.

Missa inte Edinburgh. Åk en guidad busstur och gå på nån trevlig pub. Vi var på en som låg om man går gatan ner från slottet en bra bit så ligger den på vänster hand. Den heter nått i still med The toll both tavern och är en väldigt liten pub, men den var precis som man tänker sig en brittisk pub, skottska gentlemen som sitter och pratar, ungdomar som kommer in en stund. Vi fick t o m provsmaka ölen i små glas innan bartendern hällde upp.

VI var där i början av juli och då hade vi inga problem med att få B&B på kvällen när vi var trötta (av olika kvalite givetvis, en del som att bo på hotell en del mer som vandrar hem).

Många damer sätter ut en skylt i fönstret, Bed and breakfast. Skottskfrukost = (man står sig hela dagen, räcker med en liten smörgås till lunch) ingår oftast.

• vackrastarflow

Jag har bott i Skottland, i Edinburgh som är en fantastisk stad.

Jag rekommenderar ett stopp i Oban på västkusten som inte riktigt liknar nåt annat i Skottland, och där kan man ta färjor ut till de fina öarna. West Higlands är också ett måste! Det finns inte många fällor så det är bara att köra på! B&B och Guest Houses är perfekt att bo i.

Jag kan rekommendera Lorien House www.lorien-house.co.uk/ som ligger i Fort Augustus, en liten by vid södra spetsen av Loch Ness. Fräschare B&B får man leta efter! Ägarna är jättetrevliga och frukosten fantastisk.

Bodde på Thornloe www.thornloeoban.co.uk/ i Oban. Inte lika trevliga ägare, men läget är perfekt. En underbar restaurang där är Coast! Något av det godaste jag ätit någonsin.

• vackrastarflow

Glasgow förresten är perfekt för shopping och fantastiskt när det gäller den unga musikscenen, men långt ifrån lika vackert som Edinburgh. Om en storstad räcker så är Edinburgh det självklara valet.

• BijouMaBell

Oj! Här har du redan fått bra tips. Då skall jag bara lägga till, att små barn inte är välkomna in på alla pubar. På en del kan man ha dem med till klockan 20.00. Kan vara värt att kolla, så man inte blir överaskad och måste gå mitt i maten. Annars är det ett trevligt resmål! Ha så kul!

• Mystic noblesse

vilka bra tips. hur mycket gick allt på? förlåt att ja frågar men vi vill gärna veta

• vackrastarflow

vi betalade ca 60 pund per natt (alltså inte person) men så valde vi också ställen med aningen högre standard eftersom britternas standard är ganska låg jämfört med Sverige och vi är vana vid att bo bra. men man kan hitta billigare. flyg med Sterling till Edinburgh går för en billig peng, och flygbussen in till Edinburgh kostar bara 3 pund.

En hyrbil är ganska tvunget också, men det kanske de skulle betala själva?

• Mystic noblesse

letade lite förut å kollade vad det skulle kosta och för 2 skulle det kosta 2700 t/r å då antar ja att det är ör båda sammanlagt. det blir 675 per person... ganska överkomligt pris. men vi funderade på om vi skulle betala för hotell oxå...

• vackrastarflow

det där är inte bara överkomligt, det är faktiskt grymt billigt. ta det från en som säljer flygresor varje dag

Svar på tråden resa till skottland?