• Anonym (v123)

Hur berättar vi för äldsta dottern?

Min sambo(barnens pappa) och jag har bestämt oss för att separera. Ett beslut vi kommit fram till tillsammans, vi är inte oense alls utan "skiljs" som vänner. Vi kommer ju vara tvungna att bo ihop en tid tills han har hittat en ny lägenhet och vi har nog bestämt oss för att vänta med att berätta för barnen tills vi har ett datum för hans flytt. Verkar det vettigt? Dom är 3 och 8, lilla kommer vi nog inte prata med alls på det sättet utan det blir mer stora tjejen.

Men, stora frågan.. hur/vad säger man?

Känns väldigt märkligt allting just nu...

• Svar på tråden Hur berättar vi för äldsta dottern?
  • mammatalman

jag tycker ni kan prata med båda en treåring förstår så mycket. låt de oxå fråga o svara på deras frågor. säg som det är utan att smutskasta varandra .

• Anonym (v123)

jo alltså, vi kommer ju även att prata med 3-åringen men inte kanske på samma sätt som med stora tjejen. Stora är ganska känslig och det kan bli så "fel" för lilla då tror jag.

• Anonym

Barn ser och hör mycket mer än man tror men drar ibland fel slutsatser. De kan lätt få för sig att det är deras fel om mamma och pappa grälar och att de är skyldiga till att någon av föräldrarna flyttar hemifrån. Det är viktigt att förklara för barnen hur situationen är och att inte lämna dem ensamma med sin oro och sina fantasier. Barnen bör få veta det så snart som möjligt även den yngre. Det är ni föräldrar tillsammans som ska berätta det för dem så att de inte får beskedet från någon annan. Barn behöver också få möjlighet att uttrycka vad de känner och vill och få tid på sig att förbereda sig inför den nya situationen. Gör klart för barnen att det som händer inte är deras fel och att ni båda fortfarande älskar dem. Hur man berättar för ett barn beror på hur gammalt det är. Till ett litet barn räcker det oftast att säga att mamma och pappa ska bo på var sitt håll men att barnet ändå kommer att träffa dem båda i fortsättningen. Till lite äldre barn, som förstår mer av föräldrarnas problem, kan man säga att man bestämt sig för att flytta isär för att man tror att det blir bättre för alla med
    t.ex mindre bråk.

• Smaka Smaskens
    Var bara ärlig och krångla inte till de när ni berättar det.
    kompisarna lät barnen få vara med och kolla på lägenheten och möbler så att de fick känna sig delaktiga i allt som skulle ske. så att de inte skulle komma som en bomb då de flyttade isär.
    (¯`'?.¸.?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.. Jonatan 010206 & Jesper 030418 ..?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.¸.?'´´¯)
  • Anonym (v123)
    Anonym skrev 2008-01-13 17:47:42 följande:
    Barn ser och hör mycket mer än man tror men drar ibland fel slutsatser. De kan lätt få för sig att det är deras fel om mamma och pappa grälar och att de är skyldiga till att någon av föräldrarna flyttar hemifrån. Det är viktigt att förklara för barnen hur situationen är och att inte lämna dem ensamma med sin oro och sina fantasier. Barnen bör få veta det så snart som möjligt även den yngre. Det är ni föräldrar tillsammans som ska berätta det för dem så att de inte får beskedet från någon annan. Barn behöver också få möjlighet att uttrycka vad de känner och vill och få tid på sig att förbereda sig inför den nya situationen. Gör klart för barnen att det som händer inte är deras fel och att ni båda fortfarande älskar dem. Hur man berättar för ett barn beror på hur gammalt det är. Till ett litet barn räcker det oftast att säga att mamma och pappa ska bo på var sitt håll men att barnet ändå kommer att träffa dem båda i fortsättningen. Till lite äldre barn, som förstår mer av föräldrarnas problem, kan man säga att man bestämt sig för att flytta isär för att man tror att det blir bättre för alla med t.ex mindre bråk.
    Tack! Mycket bra som är viktigt att tänka på.. ska nog kanske prata med dom så fort som möjligt istället för att det kanske råkar slinka ur vid fel tillfälle eller från fel person.
    Smaka Smaskens skrev 2008-01-13 17:48:54 följande:
    Var bara ärlig och krångla inte till de när ni berättar det. kompisarna lät barnen få vara med och kolla på lägenheten och möbler så att de fick känna sig delaktiga i allt som skulle ske. så att de inte skulle komma som en bomb då de flyttade isär.
    Bra idé, stora tjejen skulle nog gilla det mitt i allt. Tack.
  • Anonym

Ja, det är bättre att berätta det så snart som möjligt så de inte får höra det från någon annan samt så de hinner smälta nyheten lite innan det är dags. Viktigt är att poängtera att det är ert beslut och inte deras fel, att ni älskar dem och att de kommer att fortsätta få träffa er bägge två fast ni flyttar isär och att de får känna sig delaktiga i flytt osv. Se till att de får komma med frågor och ventilera sina känslor.

• Anonym (v123)

Jag har så svårt att tro att dom skulle tro att det är deras fel på något sätt att vi separerar.
    Är det alltså vanligt att barn får för sig det?

• Anonym

Anonym (v123) skrev 2008-01-13 18:51:17 följande:

Jag har så svårt att tro att dom skulle tro att det är deras fel på något sätt att vi separerar. Är det alltså vanligt att barn får för sig det?
    Ja, det är väldigt vanligt att barnen tar på sig skulden för föräldrarnas bråk och om de separerar.
Svar på tråden Hur berättar vi för äldsta dottern?