• mammatillvictor

    Att bo i Kungsbacka!

    Hej!

    Vi har funderingar på att flytta till Kungsbacka eventuellt och jag undrar hur det är att bo där? Vi har adopterat en pojke nyligen och jag undrar om det är så svårt att få dagisplats/dagmamma som många säger? Där vi bor nu (centralt i Göteborg) har vi lätt att få dagisplats, kan välja mellan flera dagis. Vi behöver ha dagisplats i augusti i år. Finns det sämre områden i Kungsbacka? Vi funderar på att köpa radhus/hus. Hur är synen på icke svenskfödda i Kungsbacka? Vi är alla tre födda i andra länder.

  • Svar på tråden Att bo i Kungsbacka!
  • Nimbus

    Jo men jag finns ju här!
    Kungsbacka är en toppen kommun tycker jag. Problemen som finns är framförallt bostadsbrist och bristen på just förskoleplatser.
    Är ni öppna för dagbarnvårdare, så går det nog att få plats hos en sådan. Men det är låånga köer till förskolorna, värst är det i Onsala, men lite lättare i Kungsbacka. Men räkna med att vänta de 4 månader som kommunen har på sig att ordna plats.


    Det som är bra med Kba är ju att allt i shoppingväg finns här. Sen är ju närheten till Gbg ett stort plus.
    Jag tror inte jag kan säga att det finns sämre områden i Kba, men det finns områden med sämre rykten, ex. Rosengatan o Syrengatan, men allt är ju hur man ser på det. 


    Det är grymt dyrt att bo här dessvärre. En normalhyra ligger på strax över 7000:- för en vanlig lägenhet.


    Om jag skulle rekommendera några bra områden inne i Kungsbacka som är barnvänliga, nära till allt och lugna trevliga områden, så skulle det bli:


    -Kolla området: Nytt område som byggs ut fortfarande. Det finns både radhus o lägenheter, bostadsrätter och hyresrätter. Nära till Kollaskolan + 2 förskolor. Några hundra meter från Kba innerstad, och någon kilometer till Kungsmässan.
    - Tingberget: Ett äldre område med både radhus o lägeheter. Mysigt o lugnt. Billigt boende. Har iaf haft många dagbarnvårdare (kan isf rekommendera en!). Nära Tngbergskolan o högstadiet Varlaskolan. Gångavstod till både innestan o Kungsmässan.
    Mitt favoritområde, jag har vuxit upp där !
    -Tölö: Nytt område som byggs ut fortfarande. Här finns 2 förskolor (som jag hört har ganska korta köer). Nära Hedeskolan. Här finns både radhus o lägeheter. Något längre till innestaden o Kungsmässan.

    Hör gärna av dig om du vill ha mer information, jag är född o uppvuxen här och kan staden utan o innan (tror jag iaf).
    Va kul om ni flyttar hit, då kan vi kanske träffas nån gång!

  • mammatillvictor

    Nimbus: Hahaha, ja där bor ju du SÅ KLART vi ska ses! Men jag ringde kommunen för att höra om dagisplatser och då sade de att även dagmammor går via deras låååånga dagiskö. Men är det privata dagmammor då tänker på? Självklart är det ett alternativ! Och har du en som du rekommenderar så herregud vad bra!!!!! Vi kan väl skriva mer till varandra privat kanske? Tack för ditt utförliga svar!

    Kramis

Svar på tråden Att bo i Kungsbacka!