Farligt med för mycket c-vitamin som gravid?
Jag tror jag har fått i mig på tok för mycket c-vitamin idag. Druckit massor med citron och tranbärsdryck och två st Mitt val kvinna.
Är det farligt att få i sig för mycket c-vitamin som gravid tro?
Jag tror jag har fått i mig på tok för mycket c-vitamin idag. Druckit massor med citron och tranbärsdryck och två st Mitt val kvinna.
Är det farligt att få i sig för mycket c-vitamin som gravid tro?
tror inte man kan få i sig för mkt c-vitamin... varken som gravid eller icke-gravid... är en vattenlöslig vitamin, man kissar ut överskottet..
Det är farligt att få i sej för mycket av som helst..men däremot ska det nog till ganska mycket av cvitamin, men jag har fått höra attd et INTE är bra med för mycket c vitamin..därför man bara exp ska ta en sån där cvitamin brus om dagen..för det är inte bra med för mycket..googla lite så kanske du hittar nått..
men jag tror inte att det är nått farligt att få i sej "för mycket" nångång..
många har ju sånt sug efter apelsin jos och sånt..men ja man ska nog vara lite försiktig.
Överskott av c-vitamin kissar men ju bara ut...har aldrig hört talas om att det finns några biverkningar på för mycket c- vitamin...
Hittade följande på sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra
Funktion i människokroppen [redigera]
C-vitamin är nödvändigt för bland annat bindvävens ämnesomsättning. Det underlättar järnupptagningen i magen (överför metalljonerna till enzymerna). Dess benägenhet att reducera ger askorbinsyran en antioxidativ effekt på andra ämnen i kroppen.
Rekommenderat dagligt intag (RDI) är enligt svenska normer 30 till 60 mg/dag (85/100 mg för gravida/ammande), vilket är betydligt lägre än de amerikanska normerna som ligger på 200 mg/dag. Det räcker dock med 10 mg/dag för att undvika skörbjugg. Se vidare RDI-tabell.
Lindrig brist kan ge blödningar i tandköttet (vilket leder till tandlossning), försämrad sårläkning, trötthet, muskelsvaghet, ökad risk för infektioner. Allvarlig brist av askorbinsyra ger skörbjugg.
Askorbinsyra är vattenlösligt, vilket gör att ett eventuellt överskott försvinner ur kroppen med urinet. Det finns exempel på att personer med benägenhet att bilda njursten får just njursten om de intar kroniskt stora mängder av askorbinsyra.
Linus Pauling gjorde sig, efter att ha fått två Nobelpris för andra saker, känd som livlig förespråkare för nyttan av intag av askorbinsyra i stora mängder. Han ansåg att C-vitaminintag i farmakologiska doser (större än RDI) kan mildra och förkorta exempelvis förkylningar. Det finns inga belägg för detta, men heller inga vetenskapligt accepterade undersökningar eller studier. [1]
Som tillsats (antioxidationsmedel) i livsmedel har det E-nummer E300.
Nej jag tror inte heller att det ska vara nån fara att få i sig mkt c-vitamin. Som många sagt innan mig, så är det ju en vattenlöslig vitamin.
Paratde om just detta på min lektion i kursen hälsopilot. Där fick jag reda på precis det att C-vitamin är en vattenlöslig vitamin och ma kissar bara ut överskottet. Så man kan äta hur mycket man vill av det.. Därimot är det ju farligt med för lite som med dom flesta andra vitaminer.