• Anonym

blanda alkohol med sömntabletter?

vad händer om man gör det? är nyfiken på frågan då jag läst lite här inne att många testat det. men ingen har gett förklaring till vad som hänt sedan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-13 20:37
    ska förtydliga mig lite. det handlar inte om att ta en burk piller, utan mer om man tar sin tablett för natten men har druckit innan dess.
  • Svar på tråden blanda alkohol med sömntabletter?
  • Birgitta2

Eftersom sömntabletter är till viss del muskelavslappnande, och likaså alkohol, finns risk att andningen slås ut i sömnen.

• Anonym

herregud!

av 1-2 tabletter också? för jag har druckit lite nu, å ska ju ta min tablett senare. läste lite här men ingen gav direkt något svar på frågan.

antar att det är stora doser du menar? (hoppas jag i alla fall)

• SystraMi

Alkohol och sömntabletter förstärker varandras effekt. Det blir ungefär du "däckar". Hur allvarligt det blir är indivuellt men beror också på hur mkt man har druckit och hur hög dos man har och vilket läkemedel.

"ALKOHOL - TABLETTER
    Sömntabletter, lugnande mediciner och flera sorters värktabletter kan ge mycket svåra förgiftningstillstånd om de kombineras med alkohol. Även relativt små tablettmängder kan ge djup medvetslöshet och risk för allvarliga skador."

www.can.se/sa/node.asp

Jag har sömntabletter vid behov och skulle aldrig dricka alkohol och sen ta en tablett. Kan du vara utan din tablett en natt?

• Anonym (grytan)

Hände med min syster - hon dog.

Birgitta2 skrev 2008-01-13 20:43:13 följande:
    Eftersom sömntabletter är till viss del muskelavslappnande, och likaså alkohol, finns risk att andningen slås ut i sömnen.
  • Anonym

av EN tablett?

Anonym (grytan) skrev 2008-01-13 21:03:42 följande:

Hände med min syster - hon dog.
  • Ch Belair

Man ska absolut inte blanda de två. Du kan väll göra så TS att du inte tar en sömntablett ikväll bara?

• Anonym

ja, jag får nog klara mig utan tabletten ikväll. vi var på middag innan hos några vänner. drack några glas vin till maten. tänkte ju inte på det.

dricker inte så mycket annars. bara vid enstaka tillfällen.

tack för alla svar!

• Anonym (grytan)

Hon hade tagit fler än en, kommit på sig själv efter en liten stund och kräkts upp det som var i magen - hon gick och lade sig - trodde allt var ok - och vaknade aldrig mer.

Anonym skrev 2008-01-13 21:06:33 följande:
    av EN tablett?Anonym (grytan) skrev 2008-01-13 21:03:42 följande:
  • Anonym
    Anonym (grytan) skrev 2008-01-13 21:35:41 följande:
    Hon hade tagit fler än en, kommit på sig själv efter en liten stund och kräkts upp det som var i magen - hon gick och lade sig - trodde allt var ok - och vaknade aldrig mer.
    vet du vilken sort det var?

blir rädd om det är min sort!
  • Anonym

Stilnoct + alkohol är inte att rekomendera. Stilnoct blir man "hög" på och får hallucinationer, om man dessutom dricker alkohol så kan man få en blackout och göra en massa dumma saker som man aldrig skulle ha gjort nykter. Jag gjorde det misstaget en gång, och förutom en sjuhelvetes baksmälla så fick jag under dagen tillbaka minnen av saker jag hade gjort när jag var hög på alkohol på stilnoct. Tänker inte berätta vad det var, men det var inte roligt. Så blanda aldrig alkohol med sömntabletter, det är en rent ut sagt korkad idé.

• Anonym

jag har propavan.

• Anonym

jag har ätit både propavan och imovane. Har tagit de även fast jagd ruckit alkohol. Jag tänker inte säga åt dig vad du ska göra, utan jag talat bara utifrn mig själv.

• Bevabus

ring en läkare om du blir rädd och fråga, det skulle jag göra i allafall. men gör aldrig om det igen bara

Anonym skrev 2008-01-13 22:00:45 följande:
    jag har propavan.
  • Anonym

jag har inte tagit min tablett. jag avstår med tanke på riskerna.

• Bevabus

okej, jamen dåså, då är det ju lugnt

Anonym skrev 2008-01-13 22:08:57 följande:
    jag har inte tagit min tablett. jag avstår med tanke på riskerna.
  • Anonym

ja, jag undrade mest vad som kan hända/händer OM man skulle ta den å har druckit alkohol innan. men efter att ha läst skräckhistorier här så låter jag bli den ikväll.

får springa 5 mil innan sängdags så somnar jag av utmattning istället Räcka ut tungan

• Anonym (grytan)

Jag kommer inte ihåg vilken sort det var, detta hände 2000.

Anonym skrev 2008-01-13 21:45:01 följande:
    vet du vilken sort det var?blir rädd om det är min sort!
  • Anonym
    Anonym (grytan) skrev 2008-01-13 22:23:05 följande:
    Jag kommer inte ihåg vilken sort det var, detta hände 2000.
    jag beklagar i vilket fall som. det var väldigt tråkigt det du berättade. ingen ska behöva gå igenom det.
  • Ex ungue leonem
    Anonym skrev 2008-01-13 20:49:54 följande:
    herregud!av 1-2 tabletter också? för jag har druckit lite nu, å ska ju ta min tablett senare. läste lite här men ingen gav direkt något svar på frågan.antar att det är stora doser du menar? (hoppas jag i alla fall)
    Rekomenderar inte att du tar sömntabletter efter vad du beskrivit.När du druckit alltså.
    På klon känner man lejonet
  • Themis

Eh, man kan spy av alkoholen och/eller inte vakna igen för att man har slagit ut sin andningsreflex? Kvävas i sina egna spyor, låter väl bra eller hur?

Elller kan man långsamt slå ut sin lever. Jag vet faktiskt en person som har så trashiga och urblåsta föräldrar att de har sabbat sin lever (en ligger redan på sjukhus och den andra fortsätter knapra trots barnens förtvivlan) med för mycket smärtstillande ihop med alkohol och det blir inte vackert eller billigt på gamla dar.

Genomkorkat är det enda jag kan säga om detta, ni har blivit varnade hundra gånger, tror ni att alla läkare bara hittar på eller?

Svar på tråden blanda alkohol med sömntabletter?