Vilken lack till trappa?
Ni som har målat om era trappor, vilken lack har ni använt? Vi håller på att renovera vår furutappa som ska bli vit, så vi behöver tips!
Ni som har målat om era trappor, vilken lack har ni använt? Vi håller på att renovera vår furutappa som ska bli vit, så vi behöver tips!
åhh intressant tråd. Ska med fixa vår trappa. Hur ska ni gå till väga? Slipa eller inte slipa innan?
Vi har slipat lite och grundmålat. Kan inte bestämma vilken vit lackfärg som blir bäst..
Vi målade vår furutrapp i augusti. Vi använda Jontun Lady grundfärg, samt snickerifärg. Den är vattenlöslig men har ändå lite olja i sig om jag har förstått det hela rätt, och därför är den mycket tålig. Jag valde den matta, för att jag inbillade mig att trappan inte skulle bli så hal. Jag är mycket nöjd med resultatet. Golvfärg är säkert det som håller allra bäst, men jag är osäker på om det finns vattenlöslig/matt, men det kanske det gör?
slipade ni först?
*lägger till favoriter*
Vi ska oxo fixa furutrappen till vit...så jag "tjuvar"
lite tips och idéer..
Ett tips som vi gjorde på en tidigare trappa var att det
fanns ett pulver att hälla i färgen innan man målade på,
så det blev som små sandkorn på själva steget, dvs mindre
risk för att halka...funkar perfekt, dessutom syns det
ju inte
Pulvret köpte vi på målaraffären.
Vi använde Alcro Golvfärg Vit för trägolv, betonggolv, källartrappor etc. Halvblank (inte speciellt hal) och håller än så länge otroligt bra, trots två vilda barn och dammsugning.
Hur man utrotar ett furuMONSTER!
Shit pommes frites va fint det blev!!!
Är du medveten om att man blir hypnotiserad av bilderna? Trött efter nattning av skrikande bebbe fastnade jag på bilderna som visar byggets gång. Stirrade nog i flera minuter hehe...
Svart tulpan, nej vi slipade inte innan, utan tvättade bara med målartvätt.
AnneSophie, jag har också sett din trappförvandling, och måste säga att det blev så otroligt snyggt!!!!!!
Det blir verkligen ett lyft med vit trapp istället för gulnad furu!
Är det någon som har behållt "stegen" i trappan i sin ursprungliga form (furu t.ex) och bara målat det omkringliggande? Så funderar vi på att göra då målaren så att det är svårt att få det hållbart om man målar det vitt. Ska i så fall bara slipa och lacka stegen.
Någon mer som vill dela med sig?
mina grannar ber'ttade att målaren som fixade deras trappa sa att det kan bli lite slitet när man målat stegen, men att man enkelt kan bättra på de fläckar (han menade på att man går inte och tittar så noga på en trappa)
vet inte hur mycket en trappa slits, det beror väl på om man går mycket med skor i den eller bankar med leksaker och annat inom räckhåll för små kids =)