• Eli

Surdeg!!! Tråd för oss som vill/kan baka m surdeg!

Jag gjorde i ordning 1 dl grovt rågmjöl och 1 dl vatten som fick stå och gucka till sig i tre dagar. Den blev först tjock och lite bubblig, sedan vattnig. Då bakade jag i ytterligare 1 l vatten och 1 l rågmjöl, det fick stå i två dagar innan jag gjorde små påsar (ca 1 dl i varje påse) av hela klabbet och slängde in i frysen. Allt enligt recept på baksidan av påsen. Jag har dock några frågor:

Hur vet jag att det blev rätt? Det luktade precis som min bebis blöja om det hela.

Vilken jästid ska jag ha? Kalljäsning eller varmjäsning?

Måste jag blanda ilite jäst i spadet ändå?

Hur stor skillnad är det på att göra surdeg med eller utan jäst?

Tips på gott bröd?

Alla tips och kommentarer är välkomna! Min dröm är en surdegs-FAQ.

• Svar på tråden Surdeg!!! Tråd för oss som vill/kan baka m surdeg!
  • sommarmamman

Åhhhh va glad jag blir!!!

Har precis blivit intresserad av att lära mig surdegsbak. Mitt första bröd står på jäsning nu:) Receptet är ur boken Riddarbageriets bröd men jag föredrar nog tipsen från min favvo bröd-blogg:

paindemartin.blogspot.com

Du kan länka vidare i all oändlighet.

Iaf så gjorde jag i början av denna vecka en vetesurdeg (som jag tror dog dessvärre, trots tillsatt äppelcidervinäger, ger den tills imorgon) samt en rågsurdeg. Den senare verkade det vara liv i så den provbakar jag som sagt på ikväll/inatt (minstingen har varit sjuk en tid så dygnet är lite felvänt just nu).

Men jag satte ikväll en ny surdeg från Pain de Martin med rågmjöl, rivet äpple och vatten. Ger upp vetedegen så länge (ska ju vara svårare att göra) och testar mina rågsurdegar till en början.

Vad jag iaf läst mig till är att starten ska göras på ca 40 gradigt vatten och blandas/mixas i ett uppvärmt glas/keramikkärl. Blandningen ska stå övertäckt i rumstemp, gäna med lite värmeinput emellanåt.

Kul med fler som vill byta tips!

• sommarmamman

ang lukten så så ska det lukta syrligt. Lite som ättika.

Vad jag lyckats läsa mig till så är jästiden lååång i de flesta fall och kalljäsning verkar vara att föredra. Jäst eller inte verkar variera från bröd till bröd men utan jäst krävs en livfull(vet inte riktigt hur en sådan ser ut/beter sig)surdeg.

Har du kollat recept.nu? Längst ned finns surdegsrecept från Leila (Leila bakar). Själv är jag sugen att testa brytbrödet:)

Om mitt bröd blir bra nu inatt så lovar jag skriva in receptet imorgon.

• fairyfloss

Jag vill vara med här! Testade att baka surdegsbröd men jag tror inte min surdeg blev så bra. Har testat både med och utan jäst, men jag tror den utan blev för sur. Den andra blev inge bra för det var för kallt i huset. Japp det var typ 10 grader innomhus, inte så lyckat.

• Frostizz

När du sätter en surdeg så rör om i den en gång varje dag så blir den inte vattning.

När jag gör en vetesurdeg så tar jag av vanlig surdeg (grundsurdeg) O tillsätter vanligt mjöl o låter det stå i ett dygn så är den färdig att användas.

• sommarmamman

Glömde ju...*skäms*

Nu ids jag inte skriva in Riddarbageriets recept ikväll (väääldigt mycket text) men jag har ur boken bakat två bröd med mycket bra resultat. Återkommer med dessa!

Dock kopierar jag in mitt veckorecept på tekakor som jag denna gång testade att baka med min rågsurdeg. Fantastiskt goda blev de! Mycket saftigare och med mer smak än vanligt.

Det är ganska så mycket höftat från gång till gång. Från början är det ett enkelt "urrecept" jag fått av svärmor och som jag blandat med mormors tekakor (med recept från från AoM). Hojta om du vill ha grundrecepten också!

Iaf:

3 dl havregryn
    1/2-1 dl linfrö
    2-3 msk vetekli

Blanda ovanstående i en bunke/assistenten och rör ned:

Ca 7 dl kokande vatten
    75-150 g smör i kuber

Låt den grötliknande blandningen svalna till rumstemp (rör om då och då). Tillsätt därefter:

1-2 dl rågsurdeg (utan surdeg ca 50 g jäst)
    1/2 dl sirap (alt socker)
    2 tsk salt
    4-6 dl rågsikt
    8-10 dl vetemjöl

Har du assistent? I så fall: Blanda alla ingredienser utom salt och kör på låg växel ca 2 min. Tillsätt saltet och kör på samma växel lika länge. Därefter på mellanväxeln i 7-10 minuter tills degen är slät, blank och släpper bunken. Har du ingen assistent så får du knåda momenten längre tid för hand.

Låt degen jäsa övertäckt till dubbel storlek (ca 1-1/2 timma).

Häll ut degen på väl mjölat bakbord (den ska vara lite kletig), dela degen i två och rulla med väl mjölade händer ut till rullar. Skär önskad storlek och platta ut till ca 1 cm tjocka, runda kakor, 25-30 stycken (eller kavla ut och ta ut bitar med ett runt mått). Lägg på smord eller bakpappersklädd plåt. Nagga och låt jäsa knappt en timma.

Baka i mitten av ugnen på ca 225 grader ca 7-10 minuter.

• Eli

Aaah...fy på mig som startade en tråd samma dag som jag började nytt jobb. Dessutom råkade jag tappa elvispen i golvet och den blev bara skrot så nu har jag inga degkrokar heller...

MEN till helgen blir det ändring!!!

Vattnig? Ja, min surdeg blev ju faktiskt vattnig efter ett tag.

Kalljäsning: med kallt vatten eller i kylskåp? Och i så fall hur länge?

Jag tror att jag ska försöka helt utan jäst - gillar inte riktigt jästsmaken.

• mejram

Jag vill också vara med här. Är superinspirerad att baka surdegsbröd från boken Bröd av Jan Hedh. Har gjort ett par försök enligt hans recept. Lite omständigt, men ack så gott. Han har lite jäst i de flesta recepten, typ 3g bara för att få igång jäsningen och sen är det lång kalljäsning som gäller. Sist gjorde jag helt utan jäst och lät först degen jäsa ett dygn kallt och sen de utbakade bröden kallt över natten. Det blev kanonbra, med stora fina blåsor i brödet och en härlig smak.

Bakar dock väldigt sällan och undrar om min surdeg mår bra av att stå på vänt så länge. Hur vet man när den är död? Måste man mata den hela tiden eller kan den stå helt orörd i kylen i ett par veckor och sedan livas upp?

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • sommarmamman

Kalljäser gör jag i matkällaren, ca 14 grader där. Hade jag inte haft den hade jag valt kylen.

Ang att mata en surdeg så rekommenderar jag återigen paindemartin.blogspot.com. Finns ett helt eget inlägg om denna konst.

mejram: Skulle man kunna få receptet till brödet du skriver om?

Eli: Assistent tycker jag är mycket bättre än elvisp! Men det kanske beror på vad man är van vid? Osis iaf med elvispen...

• cleopatra2

Jag älskar hans bok!!

mejram skrev 2008-01-23 21:57:30 följande:
    Jag vill också vara med här. Är superinspirerad att baka surdegsbröd från boken Bröd av Jan Hedh. Har gjort ett par försök enligt hans recept. Lite omständigt, men ack så gott. Han har lite jäst i de flesta recepten, typ 3g bara för att få igång jäsningen och sen är det lång kalljäsning som gäller. Sist gjorde jag helt utan jäst och lät först degen jäsa ett dygn kallt och sen de utbakade bröden kallt över natten. Det blev kanonbra, med stora fina blåsor i brödet och en härlig smak.Bakar dock väldigt sällan och undrar om min surdeg mår bra av att stå på vänt så länge. Hur vet man när den är död? Måste man mata den hela tiden eller kan den stå helt orörd i kylen i ett par veckor och sedan livas upp?
  • cleopatra2

Man kan också frys ner det.
    tar ut det i tid så det får stå ett dygn i rumstemperatur.

Jag vill också vara med här. Är superinspirerad att baka surdegsbröd från boken Bröd av Jan Hedh. Har gjort ett par försök enligt hans recept. Lite omständigt, men ack så gott. Han har lite jäst i de flesta recepten, typ 3g bara för att få igång jäsningen och sen är det lång kalljäsning som gäller. Sist gjorde jag helt utan jäst och lät först degen jäsa ett dygn kallt och sen de utbakade bröden kallt över natten. Det blev kanonbra, med stora fina blåsor i brödet och en härlig smak.Bakar dock väldigt sällan och undrar om min surdeg mår bra av att stå på vänt så länge. Hur vet man när den är död? Måste man mata den hela tiden eller kan den stå helt orörd i kylen i ett par veckor och sedan livas upp?
    [/citat]
    [citat]
Svar på tråden Surdeg!!! Tråd för oss som vill/kan baka m surdeg!