• Kaya

Snälla ge mig klara besked om pålägg!

Jag är HELT förvirrad när det gäller smörgåspålägg.

Får man eller får man INTE äta följande

prickig korv (skivad/på bit)
    salami (skivad/på bit)
    varmrökt rökt skinka (vacuum/charken)
    kokt skinka (vacuum/charken)
    rökt kalkon (vacuum/charken)

?????????????????????????????????????????????????????

jag längtar ihjäl mig efter något salt och/eller rökt på mackan men har fortfarande inte lyckats få klarhet i vad som GÄLLER???!!! Även i vanliga fall är jag noga med att kolla datum så jag skulle ändå inte äta nåt som precis är på väg att bli för gammalt.´..

Nån som har stenhård koll?????

• Svar på tråden Snälla ge mig klara besked om pålägg!
  • snart tre

Undvik alla pålägg som är vaccumförpackade (det har med tillväxten av bakterier att göra) och köp från charken i stället:

Där kan du äta både kokt och rökt skinka/kalkon - dock ej av typen parma som är rå.

Salami går också bort (minns dockj inte varför, men man ska inte äta det)

Prickig korv vet jag faktiskt inte, men det äter inte jag ändå

• Kaya

TACK TACK då ska jag köpa kokt eller rökt pålägg i charken! *hungrig*

• snart tre

Kaya: de i charken har oftast stenkoll på vad man som gravid kan och inte kan äta (om de är duktiga, vi har en jättebra disk på Vivo där de har stenkoll). Samma sak gäller vilka ostar som är pastöriserade/opastöriserade. Så tveka inte att fråga dem om de är osäkra!

• JFL

Tips om Parmaskinka: Om du är som jag var DÖDSSUGEN på parma så kan man slänga in dem i ugnen och göra parmachips. Tar en liten stund att på dem hårda men då vet man att de är ordentligt uppvärmda.

• Åsis79

Får man inte äta salami?! De har jag inte hört talas om tidigare..... O jag har lusläst papprerna från bm om vad man bör o inte bör äta....

• snart tre

Jag hörde att man bör undvika salami - men som jag sade ovan är osäker på varför. Kanske beror det på vilken typ man äter?

• piglet

Hej,
    jag blev lite osäker på salami när jag läste den här tråden. så jag ringde till livsmedelsverket, och enligt dem så är det helt okej att äta salami. Äter man redan färdigförpackad, alltså ej köpt över disk, ska man tänka på att den inte har gått ut. Men annars är det fritt fram

• Kaya

Vänta här nu, är det inte en massa nitrat/nitrit osv i salami (ger fin färg och hållbarhet?), kanske är därför??? Inte skadligt för fostret i sig, men inte så nyttigt i allmänhet så kanske det är därför man ska vara extra försiktig när man är gravid? Ungefär som att man ska låta bli att äta för mycket ostbågar när man är gravid, inte för att det är skadligt för bäbisen men för att det inte är så hälsosamt i allmänhet? Jag vet inte. Jag har ätit mager salami vid ett par tillfällen...

• snart tre

Vad bra - då kan vi äta salami också! Men som sagt var undvik vaccumförpackat oavsett pålägg - där kan det kryllar det av bakterier...isch!

• Kaya

piglet tack tack! vad bra! Då kanske vi kan fortsätta med salami...

(vad lustigt förresten att du som heter piglet hade koll på just salami! )

Svar på tråden Snälla ge mig klara besked om pålägg!