• raya

Någon som har en Sarplaninac?

Undrar om det finns någon här som har en Sarplaninac eller har erfarenhet av rasen?

• Svar på tråden Någon som har en Sarplaninac?
  • tinkerbell

mina kusiner har en sån nere i mitt hemland.dock så används den som boskaps vaktare och är lämpligast för det.i och med eftersom syftet är att de ska vakta boskap i bergen från andra rovdjur som varg,björn mm.

• tinkerbell

därutav namnet sar=mångfärgad planinac= berg

tinkerbell skrev 2008-01-14 03:21:53 följande:
    mina kusiner har en sån nere i mitt hemland.dock så används den som boskaps vaktare och är lämpligast för det.i och med eftersom syftet är att de ska vakta boskap i bergen från andra rovdjur som varg,björn mm.
  • raya

Hejsan.
    Får man fråga var du kommer ifrån?

Jag har "övertagit" en som blir ett år nu i dagarna,väldens tjurskalle!
    Men samtidigt väldens goaste.
    Hans föräldrar kommer från fd jugoslavien.

• sarpl

Hej Raya
    Sarplaninac är en fantastisk hundras. Visserligen väldigt envis och egensinnig i vissa lägen men otroligt lättlärd och nyfiken inom alla möjliga aktiviteter.

Med min första sarp var det lite besvärligt med kommunikationen men nu är det en enorm skillnad. Hon finns alltid vid min sida, som en lugn trygg nallebjörn.

Min erfarenhet av denna ras är att deras unghundstid mellan 1-2 års åldern är en riktig prövotid både för familj och hund.

Jag har fyra st sarplaninac hundar två 4-åringar och två
    1-åringar

• raya

Hejsan.
    Jo tack,han är en riktig tjurskalle!
    Det är en jättego hund,vi har bara haft honom i ca 2månader,han blir 1år nu i dagarna.
    Första veckorna var det väldigt mycket gnäll och hoppa på dörrar och väldigt orolig.
    Nu har han lungnat ner sig mycket och kan slappna av på ett annat sätt.

Har dina hundar någon speciell "sysselsättning" som ni ägnar er åt?

Var kommer dina hundar ifrån,har du egen uppfödning?

• sarpl
    Svar på #5
    Hej
    Vi har inga speciella rutiner, utan vi gör det som passar för stunden. 4-åringarna är mycket lugna gillar att luffsa omkring, älskar lång promenader, få vara nära familjen men ändå ha möjligheten att kunna gå iväg där de är helt ensamma.

1-åringarna är det mer fart i. De brottas och busar mycket hela tiden. Några gånger i veckan tränar jag dem var för sig lite grundlydnad.

Min erarenhet av denna ras är inte själva momenten i lydnad som är det viktigaste utan man måste finna den rätta kommunikationen i mellan sig och hunden. Denna ras är väldigt lättlärd när man har funnit varandra.

Denna ras är mycket lyhörd känner av allt i sin närhet. Eftersom han endast har bott hos er om jag förstod rätt, i två månader så tror ja att den egna tiden mellan honom och dig är mycket viktig.
  • raya

Jag har lite dåligt samvete eftersom jag råkade ut för en grej strax efter att han kommit som gjort att jag åkt ut och in på sjukhuset ett par men nu är jag piggare och mina barn har börjat på dagis så nu kan jag ägna mig åt honom mycket mer.

Vi kämpar på med att kunna ha honom lös utan att han sticker iväg.
    Han kommer ju tillbaka efter ett tag men är rädd att han ska bli påkörd eller nått,vi vill ju att han ska kunna stanna här på tomten.
    Dom senaste dagarna har han faktiskt kunnat vara lös en liten stund utan att "dra" så vi kämpar på.
    Bara kälen försvunnit så ska vi sätta upp ett riktigt så blir det bättre.
    Har du barn?
    I början var han lite skeptisk men nu lägger han sig där barnen är och vill gärna vara där dom är.
    En dag låg han nedanför soffan och barnen klättrade och lekte runt om honom och då blev jag lite rädd,jag trodde han morrade men när jag tittade noga på honom så låg han och SNARKADE!!hahaha

• sarpl

Det jag vet om rasen är det jag har fått tag i genom olika uppfödare runt omkring och egna erfarenheter irån mina hundar

Jag hade det otroligt jobbigt med min äldsta hund, innan vi kom underfund med varandra. Min man lydde hon blint men med mig var det en ständig kamp.

Denna ras har ett stort behov av att rangordna familjen. Jag kan se att min hundar har bestämda uppgifter. Min äldsta tik har platsen runt familjen den andra 4-åringen håller sig runt tomtgränsen medans 1-åringarnas uppgift är att vara lärlingar.

Det du beskriver att er hund ville ge sig iväg men att han nu faktiskt befinner sig på tomten. Jag tror att det kan bero på att han känner anknytning till familjen, han börjar finna sin plats hos er vuxna och barn.

Jätte roligt att han trivs runt barnen, att han kan finna ro hos dem.

Var lite försiktig när för hunden okända barn kommer på besök, som busar och bråkar med era barn. Då kommer med säkerhet hunden att beskydda era barn.

Beskyddandet av familjen för denna ras är otroligt starkt. Fyra till fem sådana hundar skyddar 100-tals får från flock vargar. Dessa hundar som har denna arbetsuppgift föder sina valpar uppe i bergen. Där de växer upp och präglas in på sin mammas beteende.

För mig är denna ras helt fantastisk och att man blir aldrig fullärd.

Svar på tråden Någon som har en Sarplaninac?