• Torrbollen

Sushi när man är gravid

Jag är gravid i 9:e veckan. Vad tror ni om att äta sushi? Någon som vet?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Sushi när man är gravid
  • 3hjärtan

Jag har hört att man ska undvika rå fisk o sånt! Jag älskar sushi men undvek sushi under graviditeterna. Åt dock vegetarisk sushi, inte alls detsamma men... Om fisken varit frusen så ska det nog vara ok, dock...

• Lola Jämtland

Från kostråden:

"Rå, obehandlad fisk och skaldjur kan, som andra råa livsmedel, innehålla skadliga bakterier, virus eller parasiter. Risken för skadligt höga halter av Listeria är dock liten om produkterna är helt färska och har behandlats hygieniskt tillfredsställande. Detta innebär att nytillverkad sushi baserad på råvaror av god kvaliet utgör låg risk ur listeriasynpunkt. Eventuella övriga skadliga mikroorganismer drabbar i första hand modern, inte fostret. Välj fisk som vi inte avråder från i "fisklistan" ovan."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

//Blir det nånsin våran tur.....
  • soffipropp82

Jag äter gravsushi gjord på ex kräftstjärtar, avokado, crabstick m.m. jättegott, och enl ad jag hört helt ofarligt.

• LilyM

Hej, jag kollade med min barnmorska och med vår läkare och båda sa att är helt OK att äta sushi. Det handlar liksom om hur maten behandlas på restauranger/matvaruaffärer osv. Med tanke på hur kort tid färskvaror som sushi vistas i restaurangkök så är det helt okej. BM påpekade också att inga missfall har uppstått i Sverige sedan 40-talet pga. den här skadliga bakterien.

Hon påpekade däremot att man ska passa sig på dressingar och såser i t ex salladsbuffer. Dessa ställs ju in och ut ur olika kylar dag efter dag, och när mat utsetts för olika temperaturer så riskerar man att få i sig olika elaka bakterier.....Good luck!!

• Torrbollen

Tack för alla svar. Får be om ursäkt att jag startade denna tråd, det fanns visst en startad precis innan mig.

Svar på tråden Sushi när man är gravid