• FruSundahl

För höga hjärtljud på bebisen?!

Om det är en komplikation har jag inte en aning om. Vet inte någonting egentligen.

Kom till bm idag vid 10. Hon frågade hur jag mådde och så och jag berättade att jag har ont och det drar i magen och ryggen. Hon sa att det bara var foglossning.

Sen var det dax för att lyssna på hjärtljuden på bebisen... Hon såg väldigt konfundersam ut och flyttade runt den där manicken. Rynkade pannan och sa att dom var höga.

Dom har alltid legat mellan 140-148. Men nu låg dom mellan 170-180 och det lugnade inte ner sig.

Så hon sa i och med att jag hade ont (antagligen var det väl inte foglossning hon trodde längre) och hjärtljuden var så höga "utan anledning" så ringde hon förlossningen så jag ska dit vid halv 2.

Det känns som en evighet tills dess. Jag är orolig men ändå lugn. Sitter bara och glor, går runt lite och sätter mig igen. Ska packa ner kläder till sonen fall i fall jag får stanna kvar tills sent. Men kommer inte igång.

Någon annans bebis i magen som fått så höga hjärtljud, vad har de gjort på förlossningen?

Det man inte minns har inte hänt
  • Svar på tråden För höga hjärtljud på bebisen?!
  • Pingvin86

när ja kom in till förlossningen pga förvärkar låg min lille först på 150 som vanligt sen ökade det till 175 i ca 15 sek, men det slutade sen och kom till rätta igen, så det kan ju bara vara tillfälligt med,

• Analoga
    Thussen skrev 2008-01-14 11:48:18 följande:
    Om det är en komplikation har jag inte en aning om. Vet inte någonting egentligen.Kom till bm idag vid 10. Hon frågade hur jag mådde och så och jag berättade att jag har ont och det drar i magen och ryggen. Hon sa att det bara var foglossning.Sen var det dax för att lyssna på hjärtljuden på bebisen... Hon såg väldigt konfundersam ut och flyttade runt den där manicken. Rynkade pannan och sa att dom var höga. Dom har alltid legat mellan 140-148. Men nu låg dom mellan 170-180 och det lugnade inte ner sig. Så hon sa i och med att jag hade ont (antagligen var det väl inte foglossning hon trodde längre) och hjärtljuden var så höga "utan anledning" så ringde hon förlossningen så jag ska dit vid halv 2. Det känns som en evighet tills dess. Jag är orolig men ändå lugn. Sitter bara och glor, går runt lite och sätter mig igen. Ska packa ner kläder till sonen fall i fall jag får stanna kvar tills sent. Men kommer inte igång.Någon annans bebis i magen som fått så höga hjärtljud, vad har de gjort på förlossningen?
    Men vad jag har hört så kan hjärtljuden vara högre om bebisen just då är väldigt aktiv.

Annars så kanske bebisen är stressad på något sätt, förlossningen kanske är på G?

Men detta är ju bara spekulationer från min sida.

Lycka till hur som helst
  • vil70

Jag var i vecka 37 när jag fick ont i magen, så vi åkte till FL för kontroll.

Jag hade värkar, 38,2 i feber samt hög puls. Lillan i magen hade mellan 190-200 i puls på CTG registreringen och det lugnade sig inte.

Man försökte med febernedsättande, utan resultat.

Det blev akut kejsarsnitt och ut kom Alice skrikande, fick ingen förklaring, men dom sade att man chansar inte vid sådan tackycardi som det heter.

• Analoga

Hoppas det gått bra för TS. Jag blev också kejsarsnittad pga hög puls hos barnet. Ville dock inte skrämma upp TS genom att skriva det i morse, men nu har hon ju varit och kollat upp sig. Hon kanske är kvar.

• Söta Nasse

ts
    hur har det gått på förlossningen?

♥ Ul 6 februari ♥
  • FruSundahl

Så nu har jag varit hemma och vilat en stund. Först trodde dom att jag hade feber och att det berodde på det, men hade 36,4 i temp så det var ingenting med det att göra. Sen försökte dom komma på olika förklaringar men ingen stämde.

När dom gjorde ctg så låg det mest över 160 men läkaren sa att de sammanfattade det till 152slag/minut. Alltså var det ingenting. Den lugnade dock inte ner sig. Och den var inte heller så aktiv i eftermiddags, det har den inte varit de senaste dagarna.

Läkaren sa att allt var bra, det "kunde bli så ibland". Inget att oroa sig för. MEN så blev han väldigt noga med att jag skulle boka ett möte med bm för kontroll i början på nästa vecka och undrade om jag fått en ny till för ul efter att jag varit där på tillväxtkontroll i v32. Sen hummade han mest och hade sig.

Bebisen låg i v32 på -12% i vikten och det tyckte inte bm inne på förlossningen lät bra alls.

Ushc jag blir tokig. Olika svar överallt. Och när jag säger att jag har ont så får jag höra att det är foglossning, men har haft foglossning sen tidigt i grav och magen har aldrig dragit ihop sig och blivit stenhård, och det har aldrig strålat så att det ömmar över hela mgane och ner i "fru mus". Önskar att någon kunde ge mig ett svar, inte 6 st olika svar

• Me o Mike

FY va jobbigt att gå runt o inte veta!!!!!

• Vombell

Bebis hjärtljud har också alltid legat på omkring 145 men nu sist så låg de på 170. Min BM sa att det fortfarande var inom normalspannet och inget att oroa sig för.

I torsdags och idag har jag avrit på förlossningen för de ville ta CTG-kurvor (pga sammandragningar) och då var hjärtljuden uppe i 190 (!) ibland. Dock sa de att dte var en jättefin kurva när de tittade på den så jag vet inte....

• FruSundahl

Har träffat 2 olika läkare sista tiden och 5 olika bm (inne på förlossningen + mvc) och alla säger olika. Några säger att det är sd, jag ska ta det lugnt osv. Sen 2 av dom sa att det var foglossning.

Och när jag säger att jag har ont så får jag höra "jaa men det är ju första barnet". Nej har en son hemma så det är inte första barnet. Annars säger dom gärna efteråt att då kan man ha ont läänge och jag vet ju inte hur det känns riktigt

Vombell skrev 2008-01-14 17:33:42 följande:
    Bebis hjärtljud har också alltid legat på omkring 145 men nu sist så låg de på 170. Min BM sa att det fortfarande var inom normalspannet och inget att oroa sig för. I torsdags och idag har jag avrit på förlossningen för de ville ta CTG-kurvor (pga sammandragningar) och då var hjärtljuden uppe i 190 (!) ibland. Dock sa de att dte var en jättefin kurva när de tittade på den så jag vet inte....
    Min bm blev oroad för det var hon som ville ha in mig till förlossningen. Bebisens högsta hjärtljud låg på 192 idag när dom gjorde ctgn.
  • Lalalong

Hej!

Jag var också in en sväng till förlossningen pga för höga hjärtljud. Mina låg väl normalt sett också runt 140-150 om jag minns rätt. Men då vid ett tillfälle hos BM så låg de runt 180. BM sa att de går upp till 170-180 och vänder ner och går ner en bra bit under 140 också. Men det skulle inte ligga så för länge lixom. Och hon fick bara 180 när hon lyssnade med dopplern trots att hon gjorde det flera ggr. Så det blev en tur in som sagt, fick ta en CTG kurva och då såg allt bra ut så det var ingen fara alls.

Skönt att de kollar upp det tycker jag och inte bara viftar bort det

Svar på tråden För höga hjärtljud på bebisen?!