• Egensinnig

Billigt bröllop med mångas gäster???

Jag letar efter dig som haft ett billigt bröllop men ändå ganska många gäster?
    Vi sak gifta oss men har inte råd med ngt 100 000 kronors bröllop utan snarare i 5000 kronors klassen. Men jag vill ändå ha fest o bjuda alla mina vänner! Tror ni det går? Typ en enklare buffé, gratis lokal mm

Ge mig tips, ideér, råd och erfarenheter!!!!!

Matilda, Matilda........
  • Svar på tråden Billigt bröllop med mångas gäster???
  • Nimsy

HAr tyvärr inga ideér att ge.. men får säga grattis till det kommande giftermålet=)

• BeccaS

hmm 5000 till mat eller allt som allt?
    Grattis förresten :)

Den 2/7-2007 kom vår lilla guldklimp William
  • Nimsy

såg nu längst ner i forum spalten.. Bröllopstorget =). kolla in där.. finns ju många sidor online med... som säkert ger massa råd o grejer

• maritmedm

Har inte haft nåt bröllop än men om det blir av så kommer vi ha ett mindre kostsamt. Jag kommer ta kuvertavgift av gästerna som täcker upp för mat. Lokaler finns ju i allt från gratis till ändå rimliga summor att hyras så det är ju ett bra sätt hålla ner kostnaderna. Vad gäller dryck så kan man ju köpa in det och att gästerna då får lägga en tia/dricka å sen lämna tillbaka det som blir kvar så går inte pengar förlorade på det.

• mammatalman

hur stort har ni ddet hemma? kolla om någon skola kan hyra ut matsalen en helg brukar vara lite billigt men det beror på vart man bor.

• Egensinnig

Tänkte 5000 till festen alltså. Fast med dryck kommer vi nog upp i 10 000. Men där någonstans i alla fall. Vi får nog lite bidrag av föräldrarna.
    Klänning o kostym av enklare snitt samt ring tillkommer och det räknar jag inte in i ovanstående summa.
    Så en fest för 5-10 000 kr......ideér?

Och tack för gratulationerna

Ser att jag stavat som en kratta - sorry! Ska korr-läsa bättre i fortsättningen :-d

Matilda, Matilda........
  • memlan

Vigsel i kyrkan är gratis, vet inte hur rådhuset fungerar.

Kanske har ni eller era föräldrar/vänner hus med trädgård där ni kan ha mottagningen? Partytält i trägården kan vara bra om vädret inte blir så bra.

Enkel buffé men sallader, pajer osv. behöver ju inte bli så dyrt. Alkohol kan man köpa billigare i Danmark eller Tyskland, kanske känner ni någon som har "vägarna förbi" där och kan handla åt er.

Bord och stolar kan man hyra eller låna ihop.

Ett billigt bröllop är ingen omöjlighet men kräver lite mer efterforskning och fantasi.

Grattis till giftemålet. Hoppas att ni får en underbar dag.

• Egensinnig

Kuvertavgift känns lite trist, bjuder hellre på enklare mat då tror jag. Men bar med självkostnadspris är ju lysande! Finns en fin hembygdsgård där vi bor, ska kolla om dne går att hyra...

Mer idéer!!!???

Matilda, Matilda........
  • siamusen

Hyr ett partytâlt och smâll upp i trädgarden.

Laga er egen mat, pastasallader, couscous och annat fran billiga råvaror.

Köp hela lamm eller gris och helstek (fast det vet jag inte hur dyrt det âr iofs).

• Egensinnig

Bra tips!! jag läser o myser, kan ju bli riktigt bra det här!!

*ser mingel i skymningen i trädgården med tält o kulörta lyktor i träden.....*

Matilda, Matilda........
  • siamusen

Strô potpourri som dekoration pa borden.

Sâtt värmeljus i gamla yoghurtglas

• maritmedm
    Egensinnig skrev 2008-01-14 13:02:34 följande:
    Kuvertavgift känns lite trist, bjuder hellre på enklare mat då tror jag. Men bar med självkostnadspris är ju lysande! Finns en fin hembygdsgård där vi bor, ska kolla om dne går att hyra...

Mer idéer!!!???
    Det jag ser som mest possitivt med kuveravgift är att då behöver inte gästerna köpa ngn present. Men visst kan det kännas trist och snålt så känns det inte bra så skippa det
  • Yrslan

Couscoussallader,potatissallader med kallskuren rostbiff, kassler,grillade kyckling delar etc är ganska billig bjudmat. Färskfrukt och ostar till dessert?

Ta hjälp av släkt och vänner, någon kanske kan binda brudbukett, någon annan baka tårta. Köp klänning på tradera etc eller kanske få en uppsydd av någon vän??

• BeccaS
    Egensinnig skrev 2008-01-14 13:21:23 följande:
    Bra tips!! jag läser o myser, kan ju bli riktigt bra det här!!*ser mingel i skymningen i trädgården med tält o kulörta lyktor i träden.....*
    Tja jag kan ialla fall berätta vad vi hade på vårt (vårat bröllop var en överraskning så det blev inte världens bröllops middag), men hur som helst så köpte vi potatissallad, kallskuren rostbiff, mozarella med tomat och basilika på, ficcatia bröd och skagenröra.
    Och eftersom att vi hade så många som körde så hade vi 2 backar med läsk, 2 med mineralvatten och 1 med lättöl.

Till efterrätt hade jag bakat massa kärleksmums och mamma hade hjälp mig med kanelbullar, så det hade vi + kaffe. Det gick nog inte äns på 5 tusen, men vi hade ca 55 gäster
    Den 2/7-2007 kom vår lilla guldklimp William
  • nanaa

vi hade TYP ett bröllop för 6000:- DOCK stod min far för maten, ca 4000 till 50 gäster och min svärmor för drickat, ca 3000:-

så vi kom undan billigt, hittade en skitbillig klänning precis som ajg ville ha, inte för mkt men ändå bröllopsaktigt.. den vita kostymen för 1000:- från kappAhl och skor från skopunkten, gifte oss på sommaren så de fanns mycket att välja på.

4000 kostade våran herrgård som vi hyrde, SUPERFIN!!! för en hel dag

• Pshevil

Vi kommer att dela upp bröllopet i två delar:

Vi bjuder de närmaste (föräldrar, syskon och närmaste vänner) till själva vigseln och sen bjuder vi dem på buffé efteråt, blir ca 20 pers så buffén (från en restaurang) kommer gå på ca 4000 kr inkl dryck.

Vi äter buffén i festlokalen, hyrd för 2700 kr (inkl porslin och PA-system för liveband)

Till kaffet och tårtan kommer vi ha eftersläpp för ca 30 gäster till. De bjuds på kaffe, tårta och snacks (ca 1000 kr), sen har vi vin, öl och sprit till självkostnadspris i baren.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • Egensinnig

Tack för alla svar!

Mer tips, ideér, erfarenheter?

Matilda, Matilda........
Svar på tråden Billigt bröllop med mångas gäster???