• xxJessikaxx

ORM-tårta

Har tänkt göra en sådan till min sons 2-årskalas. Sett i en tidigare tråd tror jag att man liksom gjorde en eller två vanliga tårt-bottenkakor och sedan delade i bitar och lade så de bildade en orm men minns inte riktigt exakt hur man gjorde för att den ska bli fin. Antar att man sedan delar den i 2 lager och fyller som vanligt med det man vill ha men sedan när man ska dekorera den? Borde bli bäst med marsipan, gärna grön kanske? Kan man köpa färdig grön marsipan på affären? Andra tips och gärna bilder på hur en lyckad orm-tårta kan se ut Vet att det finns en särskild tårttråd men finner ej igen denna just nu.

• Svar på tråden ORM-tårta
  • sjobo82

Jag gjorde en orm-tårta när min son blev ett år. Jag färgade vanligt vispgrädde grön och dekorerade med smält cholkad och godis.

Ska se om jag kan få in den i mitt galleri..

• sjobo82

Kan av någon anledning inte lägga in bilden men gör et nytt försök senare.

• sjobo82

Kan av någon anledning inte lägga in bilden men gör ett nytt försök senare.

• sjobo82

Kan av någon anledning inte lägga in bilden men gör ett nytt försök senare.

• Isabellas Mamma

hej! vad skojjigt med en orm tårta!

om jag skulle gjort en orm tårta så skulle jag göra tårtbotten med hjälp av en långpanna, tex ungsform.

när den kallnat så skär tårtan som du vill att "ormkroppen" ska se ut.

dela den i 2 eller 3 så att du kan fylla den, täck sedan den med grön marsipan.

Annvänd skummgummi godis till att göra den utstickande tungan.

Själv så beställer jag modelleringspasta m.m från tårtdecor.

lycka till /Rita

• xxJessikaxx

Tack för alla svar. Googlade lite och fick veta hur man får till själva formen: Man bakar 2 sockerkakor, skär ut en cirkel i mitten och delar ringen som blir över i två delar, så man sammanlagt får 4 C-formade bitar. Dem lägger man sedan i formen av en orm. Ska faktiskt kolla på en butik vi har i stan där de har lite tårtdekor-grejor mm om de har modelleringspasta för det kan ju bli kul.

Sjobo82, hur färgade du vispgrädden? Med karamellfärg? Blandade du i den före eller efter du vispade grädden? Tycker det kan bli lite mkt med marsipan, det är så himla sött men det kanske blir finast?

Bilderna var bra tips, såg dem själv när jag googlade.

• sjobo82

Jag färgade med karamellfärg. Jag blandade i färgen under tiden som jag vispade till önskad färg. Detta tyckte jag var himla praktiskt.

Jag vet inte varför men jag får inte upp bilden i galleriet.

• Pyssilullan

hehehe! JAAAAG har gjort en rosa till min dotter, (FINNS i mitt galleri)
    Inte fullt så jättesnygg, men rätt cool

• xxJessikaxx
    Pyssilullan skrev 2008-01-15 13:32:54 följande:
    hehehe! JAAAAG har gjort en rosa till min dotter, (FINNS i mitt galleri)Inte fullt så jättesnygg, men rätt cool
    Den va väl sööööt, men sötare var nog tjejen som skulle äta den

Tack iaf, tänkte också köra nonstop och lite chokladsås på den. Kan kanske bli svårt att få till grädden snyggt men va fanken, det är ju inte nobelfest utan 2-årskalas!
  • h e i d i

Jag har oxå en ormtårta i mitt galleri som jag gjorde i somras till dotterns 1 årskalas!

Svar på tråden ORM-tårta