• kickoz

hur gör man rent sina örhängen??

hur gör man rent sina örhängen? jag måste göra de.. kan man koka dom så de blir rent eller finns de nå medel å köpa som e bra att göra rent med??

• Svar på tråden hur gör man rent sina örhängen??
  • PecklinG

Koka dem! Då försvinner alla baciller iaf

* Anton 070213 BF 080220 =) *
  • Monica S

Min "svärmor" berättade en gång att man kunde rengöra guld genom att lägga det i saltat vatten med folie i botten eller nåt sånt.

Nån som hört talas om det?

• kickoz

ja för de här e silver.. vet inte opm man kan koka dom.. de var bara en tanke som slog mig..  de e pluttar.. jag e mest rädd att pärlan lossnar..

• Kofttanten

Är det silver funkar det bra med aluminiumfolie i botten på en glasskål och så i med mycket salt och varmt vatten.

• sofanda

Tänk bara på att inte lägga folie och salt i diskhon...har hört att det kan gå hål i diskhon...ta en plastbunke.

OBS! vet inte om det är sant att det går hål, men har hört det! Så ingen behöver skriva något besserwisser inlägg om att jag har fel! Men om någon VET om det är sant eller inte skriv gärna det!

Annars röstar jag för att koka, det brukar jag göra.

• ollson

lägg dom i varmt vatten med folie i botten å tillsätt bikarbonat det brukar funka ganska bra på silver

It´s nice to be inportant, but it´s more imortant to be nice
  • karlsson1981

Min sambo lägger sina silversmycken i ketchup, dom blir blanka och fina då

• såpbubbla

Man ska ha jätte hett vatten, sedan salt och sedan så lägger man i silverfolie i botten. Och då ska man låta guldet/silvret ligga där ett tag tills det blivit blankt.

Ett annat sätt som gör att smycken blir rena, inte bara guld och silver är att lägga dom i ett glas med aqua vera i ungefär 5-10min.

Monica S skrev 2008-01-14 13:42:12 följande:

Min "svärmor" berättade en gång att man kunde rengöra guld genom att lägga det i saltat vatten med folie i botten eller nåt sånt.Nån som hört talas om det?
  • goldcoast

Är det rent guld eller silver så går det att koka.

men är det pärlor på så ska man nog låta bli.

Vi har turen att ha 95% sprit hemma från apoteket,(receptbelagtt)

Jagbrukar lägga dom i en svätt med det.

Finns inget som överlever då..

• kickoz

tack så mycke för alla tips.. jag ska prova nått lite senare idag..

• Marlean

Obs. Är det äkta pärlor ska du INTE ta hett vatten, då blir de dåliga.

Svar på tråden hur gör man rent sina örhängen??