• maddebert

En förälder sjuk, en jobbar - får barnet vara på dagis?

Min man har fått bronkit och är hemma sjukskriven, han mår inte så bra och hostar i stort sett hela tiden. Jag jobbar heltid. Får vår lilla tös vara på förskolan då?

• Svar på tråden En förälder sjuk, en jobbar - får barnet vara på dagis?
  • Hallonmopeden

Kanske olika i olika kommuner, men hos oss får de vara på förskolan om den ena är sjuk och den andra jobbar. Men man kanske inte har dom hela dagarna?!

• Kajak

Jo det är jag säker på!

Många jag känner sjukskrev pga olika sjukdom fick ha sina barn på dagisen ändå.

Men jag tror det beror på varför man är sjukskriven.

Är det för bruten hand eller ben då ska barnet till dagisen.

Är det "bara" förkylda så kan barnet vara hemma men det är föräldrar som avgöra tror jag men ni kan ringa till barnomsorg inom kommun o kolla med dom.

• Tilcha

hmm min sambo e sjukpensionär å kanske aldrig mer kommer kunna jobba. JObbigt om vår dotter inte får vara på dagis då.

Iof så om hon får vara där mellan 9-15 så räcker det eftersom han kan hämta henne vid 15.

• Amacor

Hos oss får dom vara på dagis.
    OM jag är sjukskriven från mitt jobb, så är jag ju så pass sjuk att jag inte kan arbeta, då kan jag inte heller ta hand om mina barn.

Att vara sjuk och ledig är ju 2 vitt skilda saker och jag tycker självklart att barnen ska få vara på dagis när en förälder är hemma och är sjuk och den andra är på jobbet.

• fröken

I vår kommun får de gå enligt vanligt schema då förälder är sjuk.

• Annicapannika

Självklart får du ha barnet på förskolan om föräldern är sjuk!!

• Niki69

Där jag arbetar får man ha barn på fsk om den ena föräldern är sjuk och den andra jobbar. Är man sjuk som förälder orkar man kanske inte ha sitt barn hemma. De flesta kortar dock ner längden på dagarna,m a o hämtar tidigare och lämnar senare.

• Kålrot

Ja, så länge föräldern inte har magsjuka så får de vara på dagis här i alla fall.

• Max mamma

Javisst-det är då den ordinarie tiden på ert schema som gäller i första hand.

• Dinosaurien

Självklart! Man är ju hemma för att man är sjuk! Skulle man då vara tvungen att ha barnen hemma också så skulle det för mig vara mindre jobbigt att gå på jobbet än att vara hemma...är man sjuk så är man sjuk.

• Mickis74

Våra barn går hos dagmamman som vanligt om en av oss är sjuk och om den andra jobbar. Det är bara om man är föräldraledig eller arbetslös som dom går 20 timmar i veckan.

Västerås kommun.

• wilsjessica

Hos oss får dom gå på dagis  den tiden den arbetande föräldern jobbar. Plus tid för hämtning och lämning såklart.

• Yenlinn

Om det är av smittoskäl som du tänker att barnet kanske inte bör vara på dagis, kan du ju ringa personalen och fråga vad de tycker.

Svar på tråden En förälder sjuk, en jobbar - får barnet vara på dagis?