Roliga grönsaksrätter efterlyses
Vi har kört fast när det gäller grönsaker. Sallad och olika varianter av frysta grönsaker alternativt rotfrukter i ugn. Jag vill därför ha era bästa tips på hur vi förnyar oss på grönsakfronten.
Vi har kört fast när det gäller grönsaker. Sallad och olika varianter av frysta grönsaker alternativt rotfrukter i ugn. Jag vill därför ha era bästa tips på hur vi förnyar oss på grönsakfronten.
Hrm. Vi har väl ungefär samma problem.
Receptforum? Finns det nu två mat&bak-rubriker? Det blir väl rätt konstigt, eller?
soppa!
Morotssoppa /plus potatis, lök,och vitlök och buljong) med kokosmjölk, chili och ingefära.
Nehej, nu förstod jag.
Men borde inte ett forum för matning ligga under "Föräldrar"? Se det konstiga bindestrecket i "Mat- och bakning"-loggan ...
Jösses.
Vill du ha hela vegetariska rätter eller mer tillbehör?
Kanske inte så mkt maträtt, men ngt som är gudomligt gott är frästa bitar av champinjoner, zuccini och paprika. Brukar ha det till kött.. Ååååh så gott..
Rotmos!
Rotfrukter i ugn kan fiffas med smulad fetaost är gott.
Fänkål skivad ganska tunt, blandas med apelsinskivor/klyftor och dressas med olivolja och en smula vinäger.
Blomkål i småbuketter som man lägger i en vinägrett med vitlök i och marinera gärna över natten.
Blomkål eller broccoli kokt och toppad med kelda färdig ostsås och parmesan tills man skäms och greatinerat i ugn.
Rivna morötter med riven palsternacka i.
Vitkål - stuvad, Vitkål med äpple och russin, vitkål och morötter cole slaw.
Zuchini dubbelpanerad i vetemjöl blandat med parmesan och stekt - inte så nyttigt men gott...
Fryst paprika tinad med sweet chilisås på.
Skivad gurka med sweet chilisås
hmmm... det var vad jag kom på på rak arm.
denna sidan brukar funka: www.fruktogront.se
Nudlar och wok :)
La två paket nudlar i kokt vatten så att dom löstes upp, häll ur vattnet, krydda (använde nudel kryddpåsar. Blandade bla kurry, kyckling och biffsmak). Stekte sedan en halv påse chinese wok och en halv påse thai wok. Hade även i kyckling filé, men det kan man ju skippa. Sen stekte jag nudlarna i stekpannan med lite smör så att dom inte skulle klibba ihop. Sen va det bara till att blanda allt i stekpannan och servera :)
btw, köttet kan man variera. Har haft i fläsk kött, rostbiff mm.. lika gott ändå :)
Det behöver inte vara en maträtt utan gärna grönsker som tillbehör. De behöver inte heller vara helt vegetariska.
Rödbetor i ugn med valfria nötter (valnöt, pinje) och ost (lite smulad feta eller chevre eller vad man har hemma). Gott till spenat (färsk alltså).
Sallad på finsluret äpple, black-eye-bönor, oliver pch paprika
Riven morot blandad med riven rödbeta, balsamvinäger och lite solroskärnor eller valfria nötter
Godaste linssalladen: Fräs en halv hackad lök och en vitlöksklyfta i mkt olivolja i en kastrull, ha i en halv msk mald spiskummin, 2 nejlikor, 1 lagerblad + rätt mycket salt. Häll på 1,5 dl gröna linser och mycket vatten, låt koka upp och koka mjuka (15-20 min). Häll av vattnet. Dressing görs på olivolja, citron, mynta, persilja, salt och peppar. Kan ätas både kall och varm och är supergod!
Finhackad palsternacka som fräses med salt, peppar och ingefära.
Kokta morotsslantar som strax innan de är klara får vattnet avhällt, fräses snabbt i smör, timjan och flingsalt.
Kikärtssallad: en burk kikärtor, en halv msk riven ingefära, rivet skal av en halv apelsin, kryddmått spiskummin, lite persilja, salt, peppar och olivolja
Kokta gröna bönor, lite koriander, hackad aprikos (torkad)
I inlägg nr 5 i den här tråden tipsar jag om några olika grönsaksgratänger:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m26142187.html
Det här är ett gott grönsaksrecept, särskilt till fisk, men även till annat:
Grönsakssymfoni med rostade senapsfrön, 8 portioner
Ingredienser
10-12 små potatisar (600 g)
1 squash eller zucchini (ca 250 g)
2 morötter (200 g)
1 purjolök
1 klyfta vitkål (ca 200 g)
1½ msk gula senapsfrön
1 msk smör eller margarin
1 tsk spiskummin
1 tsk salt och lite peppar
Tillagning
Skala och skär potatis, rot- och grönsaker i bitar. Rosta senapsfröna i fettet i en stekpanna tills de "poppar". Sänk värmen och lägg ner potatis och morot först, de är hårda och behöver längst tid att mjukna. Lägg ner resten av grönsakerna efter ca 5 minuter i bitar. Krydda med spiskummin och fräs, gärna under lock tills allt är mjukt, det tar ytterligare ca 5 minuter. Salta lite så behövs inte så mycket fett. Saltet drar ur vätska ur grönsakerna så att det inte blir torrt.
Det här receptet kanske inte är något man ställer sig och gör mitt i veckan, och kanske inga barnfavoritsmaker, men gott är det så det räcker, vi åt den till kyckling:
Rosmarinstekt halloumisallad med aprikoser, 4 portioner
Ingredienser
2 pkt halloumiost, skuren i bitar
1/2 kruka rosmarin, kvistarna
2 msk olivolja
1 kruka romansallad
50 g valnötter
3 päron, skurna i klyftor
100 g aprikoser, delade
1 burk svarta bönor, sköljda
1 tsk citron, pressad saft
2-3 krm salt
1 krm svartpeppar
Tillagning
Hetta upp en stekpanna med olivolja och stek halloumi och rosmarin snabbt.
Lägg romanssallat, valnötter, aprikoser och svarta bönor på ett serveringsfat. Fördela halloumi och rosmarin över salladen.
Blanda ihop olivolja, citronsaft och smaka av med salt och peppar. Ringla dressingen över salladen.
Det här gjorde jag ett par ggr i somras eftersom receptet är med färskpotatisar, jättegott! Men det borde funka att göra receptet utan potatis i:
Varma grönsaker med fetaost, 4 portioner
Ingredienser
ca 300 g färskpotatisar, små
1 zucchini, i tärningar
1-2 gula paprikor, i tärningar
2-3 msk olja
4 tomater, urkärnade i tärningar
ca 20 svarta oliver, urkärnade
1 dl hackad bladpersilja
salt och peppar
ca 100 g fetaost, i tärningar
Tillagning
Koka potatisen i rikligt saltat vatten. Fräs zucchini och paprika i oljan. Blanda i tomater, oliver, persilja och den nykokta potatisen. Salta och peppra. Strö över osten.
Ytterligare ett par idéer:
- Jag gillar sparris fräst i stekpanna med mycket smör, och sedan flingsalt och en halv citron eller lime pressad över.
- De här har jag aldrig gjort, bara sparat receptet, men de ser grymt goda ut: www.guldkorn.com/default0.asp&varpresenturl=/std/cmmt/c_recept.asp&varpresentqs=iRecipeID=424&redir=1&from=&bhcp=1