• Muuulin

    Glassbullar

    Snälla äre nån som ha recept på glassbullar ??
    Som krämbullar, med nån vit kräm i ! Dom är ju beroendeframkallande goda !! ;p

    Ha googlat, men recept på det finns inte :/

  • Svar på tråden Glassbullar
  • Vombell

    Hmm glassbullar har jag aldrig hört men om du googlar på Pariserbullar så får du upp recept på krämbullar som jag gör dem

  • Laire

    Du menar inte det vissa kallar glasswiener eller gräddwiener? Men de brukar inte vara runda utan fyr- eller trekantiga med konsistensen av wienerbröd med vispad grädde och vaniljsås i (blandad)?

    Den är då inte gräddad med såsen i, utan den är ilagd senare.


    Så blir två tre, mars-08
  • Muuulin

    Nee dom är exakt som krämbullar fast det är en vit kräm i, som smakar typ glass ! Hur gott som helst !

    Va tyvärr inte nåt av recepten som ja fått tips på här :/

    Finns på typ konditorier ! I nödfall så får ja väl fråga nån konditorist efter recept ! ;p

  • 3busungar

    jag vet vilka glassbullar du menar men tyvärr så vet jag inte hur man gör dem.bara vart man köper dem..

  • Snovit 79

    Såna glassmix har vi in bagerierna. Har inget recept för det.
    Men gå till närmaste bageri och fråga om du får köpa någn dl. Det kan man alltid göra och fråga där hur du ska gå till väga för att blanda.
    Glassmix är supergott och borde finnas i dagligvaruhandleln :-P

    Trodde annars att du menade så som dem äter i Italien - brichoer med glass i, det kan man beställa när man vill ha lite "Gelato" ist för strut.

  • Maraschino
    Snovit 79 skrev 2008-01-18 06:37:54 följande:
    Såna glassmix har vi in bagerierna. Har inget recept för det.Men gå till närmaste bageri och fråga om du får köpa någn dl. Det kan man alltid göra och fråga där hur du ska gå till väga för att blanda. Glassmix är supergott och borde finnas i dagligvaruhandleln :-PTrodde annars att du menade så som dem äter i Italien - brichoer med glass i, det kan man beställa när man vill ha lite "Gelato" ist för strut.
    Får man fråga vad glassmixen heter?? Min sambo ska till Axfood och handla på lördag så han skulle kunna köpa lite där i så fall!!
  • Snovit 79

    jadu bra fråga. Jag jobbar inte på kondis för tillfället och i konditor-läreboken står inget. Säg glasskräm bara. Som man använder till bl a wienerbrödstårta.
    Glasskräm är inget som används så flitigt här.
    För övrigt finns det krämgrädde och gräddkräm. Det är 3 delar vaniljkräm + 1 del grädde resp. 1 del grädde + 1 del vaniljkräm.


    Maraschino skrev 2008-01-18 09:08:18 följande:
    Får man fråga vad glassmixen heter?? Min sambo ska till Axfood och handla på lördag så han skulle kunna köpa lite där i så fall!!
  • häxvrål

    Hittade det här på nätet, vet inte om det kan vara något?

    Sjuden glasskräm 10-12 port

    1 l gräddmjölk eller kaffegrädde
    ½ -1 vaniljstång eller 1½ - 2 msk vanilinsocker
    8 äggulor
    1 dl socker

    Gräddmjölk och vaniljstång kokas upp, låt dra 30 min.
    Vispa gulor och socker till porös massa.
    Slå mjölken över under vispning och häll tillbaka äggmjölken i kastrullen.
    Sjud upp under vispning.var försiktig med värmen.
    Vispa tills glasskrämen är tjock och pösig, ta kastrullen från värmen

    och vispa till krämen är kall.

    Vaniljstången byts ut vid smaksättning. T ex 2-3 bitar hel kanel.

Svar på tråden Glassbullar