• MrsCD

Installning till engelskt efternamn?

Alla ni svenska tjejer som gift sig med en engelsman och tagit hans namn (eller killar som tagit tjejens engelska namn, eller tjejer som tagit sin tjejs namn, eller kille som tagit sin killes namn), och bor i Sverige: Har ni markt av nagon diskriminering eller tycker folk att det ar kul/ar likgiltiga? Man har ju hort om de som heter typ Fatima Muhammad och byter namn till Frida Mansson och genast har lattare att fa jobb, samt de som gift sig till ett utlandskt namn och borjar kanna sig diskriminerade. Ar det annoulunda med engelska/franska/tyska/spanska/italienska namn?

• Svar på tråden Installning till engelskt efternamn?
  • Butterscotch

Jag har ett engelskt efternamn, och jag har inte upplevt att det på något vis uppfattas som negativt. Nu har jag i och för sig inte sökt några nya jobb än med det här namnet, men jag tror inte att det kommer att bli några problem. Ibland verkar den engelska anknytningen tvärtom nästan som något positivt - svenskar älskar att prata engelska och engelskspråkiga personer (som min man) brukar tas väl emot. Så rent allmänt tror jag att inställningen till engelskspråkiga nationaliteter är positiv här i Sverige.

Svar på tråden Installning till engelskt efternamn?