• Loris

BH storlek inför amning?

Jag funderade på vilken storlek man bör köpa på amningsbh? Är det som mamma kläder generellt att du köper din vanliga storlek och denna bör vara anpassad till att du är gravid eller bör man satsa på någon storlek större?

• Svar på tråden BH storlek inför amning?
  • AnniPanni

Det är tyvärr nästan omöjligt att säga vilken storlek man kan tänkas behöva på en amningsBH. Det beror helt på hur mycket brösten sväller upp mm.
    Generellt bruka rman ju säga att man ska ta en BH som sitter bra nu när man är gravid men att det ska finnas plats för en hand innanför kupan.

På mig stämmer det inte alls. Jag blir väldigt bred under bysten när jag är gravid o det måttet minskar nästan på en gång. Jag har fött tvåbarn o mina bröst var olika båda gångerna. Med ettanb gick de ifrån typ en liten B till D så fort mjölken rann till o sen var de i D läänge. Med tvåan hände ingenting med brösten utan de höll sig på C hela tiden.

• Li 81

Har varit och provat bh:ar i dag och så här sa dom på bland annat twilfit och triumph.

Att det är bra att inte köpa bh förrän ungefär tre veckor innan bf datum. Då brösten kan växa. Men när du ska prova ut bh så ska du få in en hand i kupan, detta för möjlken skull.

• Li 81

Men som tidigare sagts så är det svårt med amningsbh, det är svårt att veta om dom växer och hur mycket. OCh det kan hända att dom minskar ganska fort i storlek också.

• Agamemnon

Jag har hört att brösten kan bli flera storlekar större från det att mjölken rinner till efter förlossningen så jag tänker vänta med att köpa amnings-BH (de kostar ju en hel del). Vad jag dock tänker skaffa är en amningstopp som de har hos barniallt.se och apoteket. Kostar bara 89 kr och man är inte så "storleksbunden".

Lyckligast av alla: BF 5 mars, 2008!
  • Loris

Ah, jag väntar nog bäst då tills man närmar sig BF eller kanske to.m efter om det går. Tack så mycket för tips!

Svar på tråden BH storlek inför amning?