• Roxanne

Min pappa kommer på besök men jag har ingen aning om vad jag ska bjuda på till lunch?! Recpet tack!

Nu äntligen kommer min pappa på besök och det är 5 år sedan vi senast sågs.
    Han kommer bara vara här någon timme så tanken är att han ska äta lunch med mig och min bror och min familj.

Han kommer från Iran och är halv(?)muslim som han själv säger för han äter tydligen all mat, t.o.m fläsk, gris osv.

Men mitt problem är att jag är ODUGLIG på att laga mat och min fantasi är den sämsta som finns så nu behöver jag era råd kära FL:are.

Några krav:
    1. Inte ta jättelång tid att laga eftersom jag inte vill stå vid spisen hela tiden den korta stunden han är här.

2. Inte fruktansvärt dyrt med hur många olika ingredienser till som man kanske bara använder denna gång.

3. Lättlagat så jag klarar av det utan att det blir bränt.

Vi gillar fisk allihopa, kanske finns det något gott att slänga ihop med det?

//

• Svar på tråden Min pappa kommer på besök men jag har ingen aning om vad jag ska bjuda på till lunch?! Recpet tack!
  • vickis13394

Varm smörgås tårta, den kan man göra i förväg och sen bara stoppa in den ca 10 min innan ni ska äta... finns med olika ingredienser, jätte lätt att göra i ordning, men jag föredrag polarkakor... googla på varm smörgåstårta så finns massor med recept bla med skaldjur o lax.

Ha det bra o lycka till....

• LAA

Lax brukar uppskattas av folk söderifrån då det anses vara en exklusiv fisk även om det hos oss blivit något av fiskens falukorv numera.

Detta är en busenkel rätt som sköter sig själv medan du kramar din papps och utbyter skvaller:

www5.arla.se/Default____17653.aspx

Fast du bör nog dubbla receptet så det räcker till alla (och det är utmärkt mat att ha i lunchlådan till jobbet om det blir något över). Jag brukar servera laxen med basmatiris och en sallad.

Lycka till!

• Tess76

Koka färsk pasta - tortellini med ricotta och basilika. Häll av vattnet och häll på lite olivolja och lägg i skålar. Lägg på ruccolasallad, riven parmesanost, rostade pinjenötter och några halvor cocktailtomater. Snabbt, enkelt, gott!

eller om du vill göra fisk:

Reducera 1 dl saft från citroner till ca 1 msk. Pensla portionsbitar av torsk, salta och peppra, rulla runt i ströbröd-/mjöl-blandning, och stek ett par minuter på varje sida. Gör i ordning caesarsallad och lägg upp på tallrikar, och lägg fisken över. Servera och ät, mums!

Caesarsallad: romansallad som bryts i bitar, caesardressing som droppas på salladen (finns färdig att köpa om man inte vill göra egen), strö över riven parmesan och brödkrutonger. Ett par cocktailtomathalvor är också gott på.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • meya

Detta kan man bara inte misslyckas med! Och det går hem hos alla, gammal som ung...

Pasta med kyckling och soltorkade tomater (från Kungsörnens hemsida, lite omgjort av mig)

400 g pasta (jag brukar använda gnocchi eller penne)

Kycklingsås:

400 g kycklingfilé

2 vitlöksklyftor

Några skivor rödlök

10 st (ca 85 g) soltorkade tomater i marinad

1 msk olivolja

2½ dl matlagningsgrädde (jag brukar ha nästan det dubbla av grädden)

en kruka färsk basilika

salt och peppar

Till servering:

soltorkade tomater

Koka pastan

Kycklingsås:

Strimla kycklingfiléerna.

Ansa, skölj och hacka vitlök samt skär soltorkade tomaterna i bitar.

Hetta upp olivoljan i en stekpanna och fräs kycklingen.

Tillsätt vitlök, rödlök och tomater och låt fräsa med.

Späd med grädde och sjud (koka på svag värme) i 5-10 minuter, eller tills kycklingen känns färdig.

Rör om då och då.

Smaka av med salt och peppar.

Blanda i hackad basilika efter tycke och smak.

Häll över pastan på ett stort fat och såsen över. Garnera med soltorkade tomater och färsk örtkrydda.

Servera gärna med ett gott bröd.

Smaklig måltid!

• dundermom

Nån wok kanske?

Det går ofta snabbt och är både gott och nyttigt.

Mrs Cheng är en STOR favorit i vår familj! =0)

Lycka till!

• dundermom

Har mötet varit?
    Vad blev det för käk?
    Jag är lite nyfiken...=0)

• msalpha

Pastasås:
    400-500 g rökt skinka
    2 st paket bacon
    1 gullök stekt

stek detta i stekpannan ihop..

kastrull/gryta/djup stekpanna...

häll därefter 2st matlagningsgrädde, pressad vitlök,3krm paprika pulver,några vrid med svartpeppar kvarnen,en nypa salt.

Rör i:
    1-2 msk chillisauce
    1dl creme fraiche % mässigt efter tycke..

tillbehör:
    färskpasta,gröna ärtor och färdiga baugetter...

lättlagad och mycket god!

Svar på tråden Min pappa kommer på besök men jag har ingen aning om vad jag ska bjuda på till lunch?! Recpet tack!