• Anonym (SUCK!)

Varning: låna aldrig ut bilen!

Jag har tyvärr fått lära mig att man är tämligen rättslös vad gäller ens bil om man först lånar ut den och sen inte får tillbaka den! Mitt ex fick låna den en vecka (för att ta sig t/r jobbet samt hitta ny bil), sen dess har han vägrat lämna tillbaka den. Hittar på alla möjliga svepskäl: utestående skulder (ej sant), att han skulle vara delägare då vi köpte den med MINA pengar när vi var sambo för gemensamt bruk, mm, mm. Polisen har pratat med honom utan resultat och efterlyst den. Nu har de meddelat vart den finns (vilket jag redan hade meddelat dom) och nu säger de att de inte kan göra mer!!!! Att jag får hämta den själv (trots att han varit våldsam mot mig och att jag fått anmäla detta - vill därför inte riskera stöta på honom i onödan). Polisen rek även att jag begär hjälp från Kronofogden för att få tillbaka alla extranycklar samt övriga tillbehör till bilen. Samtidigt förklarar polisen att de inte har resurser att hjälpa mig...

VAD F*N GÖR MAN?! Hur kan det vara möjligt?!

• Svar på tråden Varning: låna aldrig ut bilen!
  • Anonym (syrra)

Japp!

Precis så funkar det

Anmälde syrrans bil stulen då hennes ex sol-och-vårade henne totalt.

Allt de gjorde var att ringa honom och han uppgav var den skulle finnas och då var den ju inte stulen mer!

Dessutom hade hon gett tillstånd att han skulle få ta den när han lånade den, så då var den ännu mindre stulen...

• Maskot

Tyvärr är det nog så när man själv har lämnat iväg nyckeln. Kan man byta lås på bilen eller är det alldeles för kostsamt? Ta med dig någon när du hämtar bilen. Lycka till!

• k girl

Ditt ex bryter mot lagen. Det kallas egenmäktigt förfarande i flera avseenden, och går att anmäla honom för. Har inte polisen informerat om detta?

Egenmäktigt förfarande enligt brottsbalken 8:8 består av tre slags gärningar. De är (1) att tillgripa något, (2) att annorledes rubba annans besittning och (3) att med våld eller hot om våld hindra annan i utövning av rätt kvarhålla eller taga något.

• zugrev

Du känner inga stora grabbar som kan följa med dig och hämta den? Spelar han i lagens utkanter, så finns det ju fler som kan spela det spelet.

• Anonym (SUCK!)

Anonym (syrra) skrev 2008-01-14 20:14:32 följande:

Japp!Precis så funkar detAnmälde syrrans bil stulen då hennes ex sol-och-vårade henne totalt.Allt de gjorde var att ringa honom och han uppgav var den skulle finnas och då var den ju inte stulen mer!Dessutom hade hon gett tillstånd att han skulle få ta den när han lånade den, så då var den ännu mindre stulen...
    HELT SJUKT!! ...
  • Anonym (SUCK!)
    Maskot skrev 2008-01-14 20:24:28 följande:
    Tyvärr är det nog så när man själv har lämnat iväg nyckeln. Kan man byta lås på bilen eller är det alldeles för kostsamt? Ta med dig någon när du hämtar bilen. Lycka till!
    Har inte kollat vad det kan kosta... Han har dessutom satt rattkrycka på bilen så den måste bort först...
  • Anonym (SUCK!)
    k girl skrev 2008-01-14 20:38:00 följande:
    Ditt ex bryter mot lagen. Det kallas egenmäktigt förfarande i flera avseenden, och går att anmäla honom för. Har inte polisen informerat om detta? Egenmäktigt förfarande enligt brottsbalken 8:8 består av tre slags gärningar. De är (1) att tillgripa något, (2) att annorledes rubba annans besittning och (3) att med våld eller hot om våld hindra annan i utövning av rätt kvarhålla eller taga något.
    När jag polisanmälde detta i November förra året, rubricerade polisen det som olovligt förfarande. De säger att "detta med ägodelar när man bott ihop blir komplicerat..." *suck* SÅ slappt...Låter nästan mest som en dålig ursäkt för att slippa lägga resurser på att lösa det.
  • Anonym

Men om man lånar ut ngt så är det ju inte stulet?

Och varför låna ut ngt till en person som är våldsam?

• Anonym (SUCK!)
    zugrev skrev 2008-01-14 21:01:49 följande:
    Du känner inga stora grabbar som kan följa med dig och hämta den? Spelar han i lagens utkanter, så finns det ju fler som kan spela det spelet.
    Jo, men då är ju jag lika ful som han är... Viktigt av olika skäl att jag agerar på ett klanderfritt sätt... Dessutom skulle jag isf ändå inte ha alla bilnycklar mm. Då måste jag byta lås så att han inte kan ta den igen alt sälja (vem skulle köpa en bil med bara en nyckeluppsättning...?).
  • Anonym (SUCK!)
    Anonym skrev 2008-01-14 21:15:13 följande:
    Men om man lånar ut ngt så är det ju inte stulet?Och varför låna ut ngt till en person som är våldsam?
    När jag lånade ut den hade vi en överenskommelse om att han skulle lämna tillbaka den en vecka senare. Detta var dessutom innan han "ballade ur" helt och bla blev våldsam...
Svar på tråden Varning: låna aldrig ut bilen!