• Alice in Wonderland

Vad ska jag bjuda på för lunch + enklare kvällsmat till min vegan kompis???

• Svar på tråden Vad ska jag bjuda på för lunch + enklare kvällsmat till min vegan kompis???
  • elvinaOstefan

Det vi åt till middag idag ^^

Nudlar och wok :)

La två paket nudlar i kokt vatten så att dom löstes upp, häll ur vattnet, krydda (använde nudel kryddpåsar. Blandade bla kurry, kyckling och biffsmak). Stekte sedan en halv påse chinese wok och en halv påse thai wok. Hade även i kyckling filé, men det kan man ju skippa. Sen stekte jag nudlarna i stekpannan med lite smör så att dom inte skulle klibba ihop. Sen va det bara till att blanda allt i stekpannan och servera :)

super gott :)

(¨v¨) Devin (¨v¨)
  • toy

Vegetarisk lasagne

1pkt färska lasagneplattor
    1pkt krossade tomater med basilika
    1 burk champinjoner (eller färska)
    1 gul lök
    2 tomater, skivade
    1 stort pkt keso
    Riven ost

Hacka löken, fräs den i stekpanna med champinjonerna.
    Häll på den krossade tomaten.
    I en ugnsfast form varvar du sedan lasagneplattor, tomatsås, och keso.
    När sista lagret är lagt täcker du lasagnen med skivade tomater och strör över riven ost. Kör i ugnen i 10-15 minuter.

Denna lasagne är en favorit hos oss och då är vi inte ens vegetarianer! Och så går den fort att göra också...

• lycka79

Men är inte både lasagneplattor och nudlar gjorda på ägg? Och en vegan äter väl inte det? De äter väl inte ens ost? Öh, jag skulle nog bjuda på en wok med quornfärs eller ngt, tror det funkar. Men för säkerhets skull, fråga din kompis!

• mindless
    lycka79 skrev 2008-01-15 08:05:37 följande:
    Men är inte både lasagneplattor och nudlar gjorda på ägg? Och en vegan äter väl inte det? De äter väl inte ens ost? Öh, jag skulle nog bjuda på en wok med quornfärs eller ngt, tror det funkar. Men för säkerhets skull, fråga din kompis!
    Det finns lasagneplattor och nudlar utan ägg, däremot är det ALLTID ägg i qourn.
  • lycka79

Ah, ja du ser. Man lär sig ngt nytt varje dag!

mindless skrev 2008-01-15 08:07:02 följande:
    Det finns lasagneplattor och nudlar utan ägg, däremot är det ALLTID ägg i qourn.
  • mindless

Wok var en bra idé, då kan man ha i lite av varje. Vill man ha den lite matigare kan man ha i bänor eller sojabitar.

Kvällsmaten är väl inga problem? Fixa mjölkfritt smör och satsa på marmelad och tartex som pålägg.

• mindless

lycka79 skrev 2008-01-15 08:09:16 följande:

Ah, ja du ser. Man lär sig ngt nytt varje dag!
    Hade varit tråkigt annars.
  • fairyfloss

Kopierar in ett recept på en vegansk pastasås som är jätteenkel att göra och jättegod (tycker jag som hittade på den ).

Se bara till att du har äggfri pasta till den!!

Pastasås med zuccini, purjolök och svamp (vegansk)

3-4 potioner

ca 3dl zuccini i bitar

ca 3dl fint skuren purjolök

1 burk (400g) burksvamp i bitar

4 dl svampspad+ sojamjölk

2 1/2 msk vetemjöl

(1 tsk mjölkfritt smör)

olja till stekning

malen kumin

malen koriander

salt

svartpeppar

japansk sojasås

Stek zuccinin i olja i en kastrull tills den blir mjuk. Ta upp och gör samma sak med purjolöken. Ta upp och häll i den avrunna burksvampen plus ev. smör. Stek svampen i ett par minuter och häll sedan tillbaka grönsakerna. Strö över vetemjölet, och häll sedan på mjölkblandingen lite i taget, under omrörning. Låt puttra i ca 15 minuter, rör om ibland. Smaka av med kryddor, salt, peppar och sojasås.

Servera till pasta och toppa gärna med kikärtor.

Kvällsmat är jätteenkelt, något gott bröd (se till att det inte innehåller mjölk, många bröd gör det) med grönsaker som pålägg, tomater, gurka osv. samt god marmelad. Och till det te eller nått. Supermys. Det mjölkfria smöret hette Milda mjölkfritt och var i ett blått paket senast jag var i Sverige!

• Jessica24

Bakad potatis med olika tillbehör

♥ Victor 14/3-2006 + BF 14/1-2008 ♥
  • Mint

Eftersom det handlar om en vegan funkar såklart varken ägg eller nudlar med biffsmak.

Dock finns det ju vegansk yoghurt eller matlagningsgrädde (t ex GoGreen eller iMat) som skulle kunna ersätta keson i lasagnen ovan.

Till enklare kvällsmat hade jag kanske gjort en soppa (t ex spenat eller ärtsoppa, vegansk ärtsoppa finns att köpa på i plastkorv om man inte lagar själv) och kanske pannkakor till efterrätt. Sök på "veganpannkakor" så hittar du massor av recept. Till pannkakorna kan man servera sylt och Tofuline- eller Oatly-glass.

• Alice in Wonderland

Tack allihopa för alla tips! Det blir falafel med ratatouille och couscous eller något annat tillbehör till lunch och kvällsmaten får jag improvisera!

Svar på tråden Vad ska jag bjuda på för lunch + enklare kvällsmat till min vegan kompis???