• Augustibebi

Hur sluta med nattvällingen (1,5 år)? Tips plis!

Sonen har oftast sovit hela natten (19-07 ungefär). Men så fick han vinterkräksjukan och sov dåligt. Men till vår stora lycka kunde han tänka sig att dricka välling, massor av välling, nattetid och lite på dagen. Så fick han i sig vätska och näring på samma gång.

Sen dess har det hållit i sig, cirka två månader, och är nu en fast vana. Välling kl 02 varje natt, och kanske kl 05 också.

Någon som lyckats sluta med nattvälling som har några smarta tips? Helst utan gråt...

• Svar på tråden Hur sluta med nattvällingen (1,5 år)? Tips plis!
  • milk

Tyvärr behöver jag också tips, våran dotter är snart 2 år och äter oftast på natten vid 02 tiden också. Har försökt att sluta men det blir skrik i typ 2-3 timmar, inge kul!!! Skriker Lellle!!!  Massor av gråt!  Hoppas att du/ni lyckas! Vi fortsätter att försöka sluta, har nu hållit på i typ en och en halv vecka. lycka till!!Glad

När du skrattar dansar din själ.
  • AyBee

Vi gick igenom samma sak i nov med vår son Axel. Han slutade med med nattmål när han var ca 8 månader. Visst händer det ibland att han inte vill somna om men får han då en flaska så somnar han på 5 sekunder. Så fick han diarre i ca 2 veckor (en slags vinterkräksjuka) och då gav vi honom välling på natten för att få i honom x-tra vätska.
    Då blev han van vid nattmål igen och det var lite jobbigt i ett par nätter med mkt tårar och skrik men efter tre nätter så slutade han vakna eftersom han förstod att det inte hjälpte att klaga.

Nu låter det som om vi var jätte stränga mot honom men han är inte en nattmänniska utav sig o har aldrig varit utan sovit 19-09 nästan från dag ett.....

Så mitt råd är: Håll ut, passa på att försöka hålla dom lugna så fort de vaknar med napp, snuttefiltar elelr gosedjur (vad ni nu använder) De kommer att vara ledsna de första 3-4 nätterna men sen så lugnar det ner sig. Lycka till!!

AyBee - mamma till Axel 15 mån
  • Cahjo

Yngste sonen, nu 16 månader, håller på med avvänjning av välling nattetid. Vi ger honom vatten i nappflaskan i stället (mycket i början men mindre nu)...och det verkar fungera. Inget skrik än så länge men man får inte glömma byta blöja när han får vattnet...annars läcker den på morgonen....

Ett annat tips som vi körde med lite innan vi gick över till vatten var att vi gjorde lite välling (ca 120 ml) som han fick och sedan fick han en flaska vatten...

Man kan ju även späda vällingen mer (i stället för 5 skedar pulver tar man 4 eller 3 skedar). Vällingen är ju inte huvudfödan i deras ålder så det gör ju inget om man späder ut den.

Lycka till!

• zingo

jag har en dotter som har ätit på nätterna sen hon föddes men sen så bestämde jag mig för att det va dags att sluta med det eftersom det skadar täderna så mycket så jag gav hon mindre o mindre välling varje kväll för hon är ju inte hungrig egentligen utan det är bara en vana och det gick väldigt smärt fritt inge gråt utan hon trodde nog bara att det gick väldigt fort att äta upp :)

• Augustibebi

Han dricker ungefär 1 dl varje gång, så det handlar inte om några stora mängder. Har testat med vatten men han blir helt förstörd. Gråter och kastar sig i väggen av ilska om och om igen. Hjärtskärande.

Inser att man kanske borde lägga en vecka på att få bort nattmaten och ta striden. Men jag vill inte strida helst om det går att undvika.

Intalar mig själv där på natten att han behöver vällingen. Han äter otroligt mycket på dagarna, mest av alla på hela avdelningen på dagis fastän har är yngst. Dessutom är han ganska tunn. Så ni förstår att jag har såååå svårt att inte ge honom mat. Lättare att känna sig övertygad på dagen..

Någon som har mer förslag.

• korven72

Vad ni än gör byt inte ut mot vatten!!!

Min son slutade med välling när han va ca 1,5 för att han tyckte att det va äckligt. Vi gav honom vatten i nappflaska för "snuttets" skull. Kämpade med att han skulle sluta i drygt ett år (inte helt okomlicerat då han bor VV hos mig och sin pappa)

Såklart man kan ge vatten, men ge det i mugg och inte som snutt =)

• korven72

svart tulpan skrev 2008-01-14 21:50:41 följande:

Vad ni än gör byt inte ut mot vatten!!!Min son slutade med välling när han va ca 1,5 för att han tyckte att det va äckligt. Vi gav honom vatten i nappflaska för "snuttets" skull. Kämpade med att han skulle sluta i drygt ett år (inte helt okomlicerat då han bor VV hos mig och sin pappa)Såklart man kan ge vatten, men ge det i mugg och inte som snutt =)
    kontenta - man skjuter fram avvänjningen av flaskan!
  • Emmpis

precis lika här han e 1.2...Ska ta striden snart, kommer att bli som när man slutade amma..Några tuffa nätter sen e de över. Men frågan e bara när man sak orka göra det =)

• Lillamamma05

Passar på att fråga...när bör man sluta helt med välling? Sonen får alltid kl 19 när han går och lägger sig. Är det innan tre? Innan två. Vår son är lite mer än två.

• mammami0305

jag slutade just med välling till min son född juni 05.

Började förbereda honom sa att bara bebisar dricker välling Du är stor kille nu,sa att han kunde få vatten om han är törstig.

Natt 1 vaknade han till vid två,fick nappen och somnade genast om.

natt 2 vaknade han jättearg ville ha välling...efter mycket om och men så kompromissade jag,han fick lite varm mjölk...han blev lugn och somnade om.

natt 3 vaknade han ropade och sa att han ville ha vatten :D (har aldrig gjort förrut)fick vatten och somnade om.

Natt 4 Vaknade till och ville ha nappen och snutten..

Nu åkte han till sin pappa i dag men han har fått stränga order om att fortsätta...mitt tips är: Ge lite gröt på kvällen,

förbered barnet på att han/hon ska sluta med välling.

Min son har en riktigt humör i bland och jag trodde jag skulle få ett H-vete men det gick bra,och han verkade ta in att han var "för stor" för välling...

• mace77

Ska försöka sluet ge välling till min dotter 2 år oxå, hon äter mest för att hon somnar om fort då...dvs av vana och vi tycker det är smidigt om hon vaknar för tidigt...hon äter en dl på kvällen och en dl på natt/morgon... fast nu är hon blöjfri och behöver därför gå upp och kissa på natten(hon vaknar själv och går och kissar själv men behöver sen välling för att somna om) eftersom hon äter välling vid läggdags och därför ska vi försöka sluta med vällingen på kvällen..vilket kanske gör att hon istället sover hela natten..vi ska försäöka ta tag idetta snart....sen blir det nappen nästa....

• linnzan

Använder barnen napp.min dotter brukade vakna exakt två då ställde jag klockan strax innan stoppade in nappen och vyssade lite.... kanske funkar för era barn, brukade oxå mata henne lite när hon sov då vet man att det absolut inte handlar om hunger och då känns det lättare, hon är 1.5 år.

• Emmpis

Började lite lätt i natt faktiskt, han har alltid velat ha vid 3 snåret på natten, men i natt så struntade jag bara i det och låg och sa schyyyy en stund så somnade han om! Trodde de skulle bli skrik å grin, men icke=) Får se hur det blir i natt....

Svar på tråden Hur sluta med nattvällingen (1,5 år)? Tips plis!