• babykaboom

Uppvärmning av bröstmjölk i vattenbad - hur länge????? :-O

Hej,

skulle behöva lite hjälp ang. uppvärmning av både bröstmjölk och ersättning!??!?!

Vår dötter föddes i torsdags och vi är lyckliga, men lite förvirrade nu

Ska försöka helamma, men måste ge lite lite ersättning oxå för att se till att hon blir mätt. Pumpar dessutom ut mjölk på kvällen, som mannen matar med på natten!

Nu mina frågor:

- Bröstmjöken ska ju INTE micras utan värmas upp i vattenbad, men hur länge ska flaskan vattenbadas och hur varmt??? Ca 50ml bröstmjölk.

-Kan man värma ersättning i micron? Tänkte förbereda lite innan vi går och lägger oss, och ha i kylskåpet. Hade varit smidigt om man kan micra den varm, sen mitt i natten...??? Men hur länge i micen så fall, och hur varmt..??

JÄTTETACKSAM FÖR SVAR!!!!!!! (helst ikväll..!)

• Svar på tråden Uppvärmning av bröstmjölk i vattenbad - hur länge????? :-O
  • babykaboom

Hoppas nån vill svara...???

• Sandra och Frippe

värm inget i micron.

Vattenbad för båda delarna det är bara att dra på kranens varmvatten i en skål och lägga flaskan däri.Lamgom varmt känner du bäst på handleden,lite fisljummet blir bra...kanske lite varmare.Lite olika hur barn gillar det. Tar kanske 2-4 min. Det ska dock inte återanvändas och värmas på nytt.

• vagabond77

Om du värmer ersättning i micron, så är det ju bara vattnet du värmer, och tillsätter pulvret efteråt.

Varmvatten från kranen ska man inte använda till ersättning. Varmnattnet kan innehålla en hel del bakterier som lagras i varmvattenberedaren.

• tamate

Mjölken får ligga i bad tills den är kropps temp (bröstmjölken brukar ju vara det) det brukar man kunna känna geon att ta lite på ovansidan handen elle rliknande.

Ersättning eller välling så se på förpackningen.

Min gubbe och jag gör välling olika, han tar upp lite vatten och värmer jättevarmt i med pulver sedan resten av vattnet. Jag blandar och kör sedan i micron i 1 min för kör jag längre så kokar det över i just vår micro.

Vi har en fullt frisk liten tjej med bra vikt så jag tror inte att någon av oss gör fel.

Har hört om dom som har tvillingar för att spara tid gör i ordning flaskan och sätte ri kylskåpet för att bara köra i micron och värma upp när det är dax så det funkar säkert med.

- det som inte dödar härdar!
  • tamate

Observera att bröstmjölk aldrig ska köras i micro för viktiga ämnen i mjölken försvinner.

- det som inte dödar härdar!
  • vagabond77

Heh, roligt att se att en del gör olika. Vi har mest helammat än, så då värmer vi bröstmjölk i vattenbad. Om vi gör ersättning, så har vi rent kallvatten på flaska, som vi häller i nappflaskan, i med pulvret, skaka om ordentligt, värmer det sedan i vattenbad. Vi har nappflaskevärmare / vattenbad från Avent.

• babykaboom

åh tack för era svar!!!

nu har vi hittat lite rutin i det...

bröstmjölken värmer vi SJÄLVKLART inte i micron, utan bara i vattenbad. Funkar jättebra!

Sen behöver vi lite ersättning som tillägg, och den gör jag så här: kokar vatten, häller på nappflaskan. in i kylskåpet. När jag sen behöver den, värmer jag den i micron. Blandar i pulvret och skakar. Låter svalna och sen KLAR!

Det låter väl bra, eller?

Vagabond,

hur funkar Avents vattenbad? Vad kostade den?

Vi har beställt deras sterilisator...

• vagabond77

Vattenbadet har varit vår bästa vän, under lång tid heh. Det är ungefär som en liten vattenvärmare som man ställer nappflaskan i med färdigt innehåll. Man knäpper på värmaren, och på ca 3-4 min så har vätskan rätt temp. Vi köpte vår här i Mexico och den var rätt dyr för att vara här, den kostade ca 900 pesos, vilket är ca 550-600 SEK. Skulle kunna tänka mig att den går på runt 800 Sek i Sverige, med prisläget där.

Vi använder sterelisatorn från avent med. Den är underbart bra.

babykaboom skrev 2008-01-15 11:04:12 följande:
    åh tack för era svar!!! nu har vi hittat lite rutin i det...bröstmjölken värmer vi SJÄLVKLART inte i micron, utan bara i vattenbad. Funkar jättebra!Sen behöver vi lite ersättning som tillägg, och den gör jag så här: kokar vatten, häller på nappflaskan. in i kylskåpet. När jag sen behöver den, värmer jag den i micron. Blandar i pulvret och skakar. Låter svalna och sen KLAR!Det låter väl bra, eller? Vagabond,hur funkar Avents vattenbad? Vad kostade den?Vi har beställt deras sterilisator...
Svar på tråden Uppvärmning av bröstmjölk i vattenbad - hur länge????? :-O