• baby no1

hur fort bildas ny mjölk?

min dotter ligger helst av allt hela sin vakna tid vid bröstet,snart 3v. gammal, och jag undrar hur fort bildas det ny mjölk?hon kan ibland bara sova 1-2 timmar och är hungrig på nytt, även natt tid.har man faktiskt mjölk hela tiden?

• Svar på tråden hur fort bildas ny mjölk?
  • Chanteuse

Det tar ett tag innan mjölkproduktionen kommer igång ordentligt. Så vad hon gör när hon hela tiden ammar är att driva igång det. Efter ett tag så producerar brösten den mängden mjölk hon behöver.

• lia76

DU behöver iallafall inte oroa dej att mjölken tar slut
    Ju mer hon dricker desto mer mjölk produceras.
    Dricke rhon mindre mjölk ett tag så produceras det mindre mjölk
    Kan aldrig tömmas på all mjölk

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Cocco

Läste att efter 2 timmar är brösten fulla till 75%. Mina brukar vara stenhårda om det går längre tid än 4 timmar och de verkar fyllas på snabbare när jag sover.

• Fru Dina

Det produceras ju mjölk hela tiden, de blir aldrig tomma. Har också som "Cocco" läst att 75 % har återbildats efter 2 tim o har för mig att det var 90 % efter 3 tim. Det innebär förstås att man inte ammat alls under denna tid. (Inte att förväxla med att barnet skulle få i sig mer för att man väntar att amma några timmar)

Vill också tillägga att det är vanligt att barnet även ammar/suger/snuttar som tröst, närhet, mys etc (det är ju därför många ger napp). Barn som vill ligga mycket vid bröstet har stort sugbehov och det behöver inte alls ha med hunger att göra!

• betsla

Dessutom är bröstmjölk väldigt lättsmält, helt enkelt anpassad till känsliga små bebismagar =) Det tar runt 20 min att smälta ett mål bröstmjölk - sen är de ju egentligen redo för att äta igen...

܍ mamma till Tova ('05) och Vidar ('07) ܍
Svar på tråden hur fort bildas ny mjölk?