LA Woman skrev 2008-01-14 23:06:55 följande:
Jag har inte själv en Berner Sennen men vill ha en när lilltösen är större. Tyvärr har de mycket sjukdomar Det är en stor ras med en hel del problem bla med höfter och armbågar. Försäkring kollade vi upp sommaren 2006 då vi skulle skaffa en Berner var det tänkt och då låg den på omkring 3500 kr/år. Mat får man åtminstone räkna med 500/månad. Problemet med lägenhet som jag ser det är om den saknar hiss. De bör inte gå i trappor alls första året.
Jag har en berner sennen, och vid mitt första besök hos vetrinären sa jag att jag undvek att gå med honom i trappor, då blev hon bestört och sa att det behövde jag inte alls göra. Det kan om möjligt göra saken värre, Berner är en stor ras och skall visst gå i trappor, det bygger upp deras muskler och förebygger onödigt slitage.
Nu till trådstartens frågor: Ja, stora raser har mer problem med leder, höfter mm. Det bästa man kan göra är att kolla upp vad föräldrarna/mor och farföräldrarna har för HD/AD status.
Medellivslängden är ganska mycket kortare än mindre hundraser.
En Berner äter ganska mycket, vår lillpojk äter ca 14-16dl/dag fördelat på 2 mål. Hur dyrt det blir beror helt och hållet på vad för foder man väljer. Men ett dyrare foder innebär oftast att man ej behöver ge lika mycket i mängd, så det kan jämna ut sig i längden.
Vi har inga egna barn ännu (Kommer i Maj) Men han är helt underbar med dem barn vi träffat hittills. Han är väldigt försiktig och inte alls framfusig, han är en väldigt lugn hund överlag och rasen i allmänhet är en lugn ras, sen finns det ju givetvis undantag, och sen beror det på vilken ålder dem är i.
Visst kan du ha en Berner i en lägenhet, förutsatt tt den får den motion den behöver, och att du inser vilken plats en stor hund tar, samt hur mycket hår som hamnar ÖVERALLT då dem släpper. Regelbunden borstning hjälper naturligtvis lite på det senaste jag skrev, men jag måste ändå dammsuga varje dag, det ligger stora hårtussar i alla hörn DAGLIGEN. Dem är i maten och överallt.
Vi tränar ingenting med Rambo i nuläget, men han skall få börja dra kärror snart. Men vi skall mjukstarta med bildäck och så. Berner Sennen hundar tycker om att arbeta och att låta dem dra saker är utmärkt träning. Agility är inte deras bästa tävlingsgren, men många har haft stor framgång även inom den.
Detta blev lite väl långt kanske. Men är det något du undrar över är det bara att fråga!