• Anonym

Varför A-kassa när det finns Alfa-kassa??

Funderar lite kring skillnaden mellan A-kassa och Alfa-Kassa. Alfa har man väl rätt till oavsett när man är över 20 och har man ingen A-kassa så har man väl rätt att få Alfa-kassa?
    OM nu så är fallet, varför betala A-kasseavgiften?

• Svar på tråden Varför A-kassa när det finns Alfa-kassa??
  • getingmidja

För att man får ut mycket mer med A-kassa.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Pikku Enkeli

För att man då får lägstanivån hos Alfakassan som ger dig runt 4500kr, A-kassan baseras på inkomst.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • sakoline

Alfakassan har också medlemskap som ger 80 % av lönen.

• Pikku Enkeli
    sakoline skrev 2008-01-14 23:20:05 följande:
    Alfakassan har också medlemskap som ger 80 % av lönen.
    Ja det gör det, men nu ifrågasätter ju TS iofs varör man ska BETALA för A-kassa.
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Metropolis Diana

Alfa kassan har en maxgräns på 300 dagar som de betalar ut om du inte har varit medlem hos dem. 450 om du har barn under arton. För eller senare måste du ju gå med i a-kassan.

• sakoline

Metropolis Diana skrev 2008-01-14 23:22:36 följande:

Alfa kassan har en maxgräns på 300 dagar som de betalar ut om du inte har varit medlem hos dem. 450 om du har barn under arton. För eller senare måste du ju gå med i a-kassan.
    Eller jobba istället...?
  • Anonym

Alfa-kassan ÄR en a-kassa men den är inte som de andra kassorna, knuten till ett fackförbund. Du kan ha möjlighet till lägsta ersättning om du uppfyller ett arbetsvilkor: Arbete minst 6 månader under det senaste året och minst 80 timmar/månad. Dock tas en avgift på ca 5-10 kr ut per dag, om du inte har varit medlem och blir beviljad ersättning. Vilkoren och reglerna för att ha rätt till ersättning från Alfa är exakt de samma som alla andra a-kassor och man måste ha fyllt 20 år. Att man skulle få pengar utan att ha jobbat innan stämmer inte. Från den 1/1 -07 togs även det s.k studievilkoret bort.

• Metropolis Diana

Jo man kan fortfarande få ersättning utan att ha jobbat innan, det är ju det som skiljer alfa från a-kassan. Men man får då lägsta nivån minus då den avgift du nämner på 10 kr om dagen. Man får ut för 22 dagar per månad minus skatt och avgift. Men man måste ha varit inskriven på ams under all arbetslös tid då man inte studerar eller kanske är föräldraledig.

Men jag kan ha fel, men jag var inne så sent som igår o lusläste deras hemsida eftersom jag förmodligen kommer att söka alfakassa nu när min föräldraledighet slutar efter denna veckan.

Svar på tråden Varför A-kassa när det finns Alfa-kassa??