• Svart ros

Förstörs magmusklerna av kejsarsnitt?

Jag vill föda med kejsarsnitt och funderar ganska mycket på om magmusklerna skadas av ett snitt? Jag håller på med styrketräning en hel del och undrar ju om magmusklerna funkar som vanligt eller om det är något man måste tänka på efter snitt?

• Svar på tråden Förstörs magmusklerna av kejsarsnitt?
  • wisan

Det enda jag kan säga med all säkerhet är att man skär igenom stora mag muskeln så det tar nog lite tid innan den läker i alla fall......

• Jessica24

Det är lätt hänt att magmusklerna blir förstörda vid ett snitt. Läkaren skär ju i musklerna och det är inte alltid dom läker ihop igen eller så läker dom "fel".

♥ Victor 14/3-2006 + BF 14/1-2008 ♥
  • HannaT

De skär INTE alltid i magmusklerna!

Oftast föser läkaren musklerna åt sidan "trubbigt", det vill säga med fingrarna, så att de inte behöver skära eller sy i musklerna.

Jag har läst detta i "Kejsarsnittsboken" och även sett det i min journal från mitt snitt, där de alltså inte skar i musklerna.

• cameron

Precis som HannaT skriver så skär man inte i musklerna utan man särar helt enkelt på dom. Tyvärr betyder inte detta att man inte kan få problem med musklerna efteråt. Själv är jag efter mitt första snitt drabbad av separerade magmuskler som trots sjukgymnastik inte vill gå ihop. Jag är nu gravid igen men min mage blev aldrig normal igen efter mitt första snitt utan jag såg pga dom delade musklerna konstant gravid ut. Inte heller kunde jag träna som jag ville (absolut förbjudet att göra t ex raka situps när man har delade magmuskler). Förhoppningsvis blir det bättre nu efter mitt andra snitt för då kommer man förhoppningsvis att dra ihop musklerna lite extra samt sy ihop dom så att dom ska stanna på plats (har redan diskutterat detta med en snittläkare).

Världens bästa Olivia 060524. I maj får hon en lillasyster!
  • Jessica24
    cameron skrev 2008-01-15 10:26:44 följande:
    Precis som HannaT skriver så skär man inte i musklerna utan man särar helt enkelt på dom.
    Jodå, man skär visst i dom i vissa fall.
    Det gjorde dom då jag snittades urakut för lite mindre än 2 år sedan.

Ska göra mitt andra snitt om två dagar och då kommer dom förmodligen sära på dom bara.
  • pulmones

Mig har man inte skurit i magmusklerna men jag vill inte påstå att man aldrig gör det.

Fast de inte skar i mina muskler tycker jag inte att musklerna är som de har varit!

• Jessica24
    pulmones skrev 2008-01-15 14:33:18 följande:
    Mig har man inte skurit i magmusklerna men jag vill inte påstå att man aldrig gör det.Fast de inte skar i mina muskler tycker jag inte att musklerna är som de har varit!

Ibland använder dom även sax för att öppna upp.

Läkarna väljer ju att göra lite olika, oftast med tanke på vad dom är vana vid och känner sig mest säkra på.

• Bellbox

Ni ska också veta att en normal graviditet kan orsaka att en av de raka magmusklerna "sparerar" & det kan bli vissa problem efteråt...
    Så allt är inte "guld & gröna skogar" bara för att man föder vaginalt...
    Muskler och nerver som kan ta skada i underlivet/analen förekommer också vid vaginal förlossning...

Allt tycks vara en risk i dessa sammanhang

BF början av mars!
  • cameron

Mitt snitt var planerat och som jag har förstått det så brukar man inte skära i musklerna vid planerade snitt iom att man då inte har speciellt bråttom. Ett planerat snitt går ju inte att jämföra med ett urakut snitt och som jag förstod det så ska ju Ts genomgå ett planerat snitt.

• moli

Har gjort två planerade snitt och ska göra mitt tredje på torsdag, har ingen aning om dom skurit i magmuskeln ...de besvär jag har haft trots att det är fyra år sedan jag gjorde mitt senaste är att musklerna krampar väldigt lätt, det händer tex om jag ska vända mig i sängen....

• Svart ros

Tack för era svar! Jag hoppas det kommer gå bra för jag vägrar föda vanligt, för som Pixter skrev muskler och nerver kan ju ta skada i underlivet oxå så man ska ju inte "skönbeskriva" vaginal förlossning som att det alltid vore det bästa.

• Hanna36

Jag jobbar själv på operation och vi skär inte i musklerna! Läkarna drar isär allt med händerna! det är bara de översta hudlagren som skärs upp. Glad
    Detta är det  mest gynnsamma för magmusklerna och annan vävnad!

• tborst

om de skär av muskulatur eller ej beror helt på hur bråttom de har.... alltså.. om det är ett planerat snitt så drar de isär musklerna för hand då detta är den bästa metoden för kroppen, men om det är urakuta eller katastofsnitt är det ju barnets liv det handlar om och då blir det ofta att de skär igenom muskellagret med då detta är den absolut snabbaste metoden...

Jag har gjort tre snitt och ska snart göra min fjärde... har aldrig haft problem att komma igång med träningen igen, tränar styrke och kickboxning... det ända är ju att man måste tänka på att ge magen en ärlig chans att läka i lugn och ro och hålla sig till de rekommendationerna man får... gör man det och inte ngr andra kompikationer inträffar så ska inte musklerna ta ngn skada :)

hoppas detta gav dig lite kött på benen??

• cameron

Jag måste bara komplettera mina tidigare svar. Vid mitt planerade snitt så inträffade inga som helst komplikationer men ändå fick jag problem efteråt med delade magmuskler. Nu kan det ju vara så att jag skulle ha drabbats av detta oavsett förlossningssätt iom att musklerna började dela på sig redan under graviditeten. Men faktum är att jag har varit aktiv i en tråd här på Fl gällande just delade magmuskler och majoriteten av oss i tråden är snittade (så det verkar ändå finnas ett samband där..). Delade magmuskler är inte snyggt iom att det gör att man ser gravid ut trots att man inte längre är det och dessutom medför det att man inte kan träna som man vill, att man kan få problem med ryggen osv. Men precis som Ts själv skrev så ska man inte "skönbeskriva" vaginal förlossning, mkt kan hända vid en sådan också. Själv valde jag mitt snitt själv och jag har aldrig ångrat mig en endaste sekund. Lycka till med ditt snitt Ts, det kommer att gå toppen! Själv ska jag snittas igen i majGlad

Svar på tråden Förstörs magmusklerna av kejsarsnitt?