• Anonym

alfakassa...??

Hej

Aktiverade mig som arbetslös/sökande hos AMS 28 nov. Då skickades det till alfakassan som snabbt skickade hem a-kassekort till mig. Dock var jag lite seg och har inte skickat in dem än... Pga. att jag inte hade alla tjänstgöringsintyg än, måste ju ha intyg på allt jag gjort under de senaste 12 mån.

Nyfiken på: 1) kommer jag få ersättning för de veckor jag skickat in a-kassekorten för?
    2) om jag skickar in dem imorgon. när tror ni att jag får ersättning? kan jag få retroaktivt?

och ja jag kan ringa alfakassan men är nyfiken NU och det är sent :)

• Svar på tråden alfakassa...??
  • lia76

Jag antar att Alfakassan är som andra a-kassor.
    Att om du stämplar för första gången så har de 5 dagar karens som du inte får betalt för.
    Men du kommer att få betalt för de andra veckorna.
    När betalningen sker är upp till alfakassan.
    Vet inte om de har utbetalning var 14'de dag eller en gång/månad.
    Annars får du pengarna vid deras nästkommande utbetalningsdag vilket säkerligen blir i slutet av månaden.
    Kollade deras hemsida nu och enligt deras utbetalningsdagar så är det runt 25 varje månad.
    Du kan ju skicka in kassakorten även fast de inte fått in intygen.
    Intygen kan du skicka senare

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Anonym (adhdperson)

De låter som att du "struntade i" att skicka in. En annan jobbar som en jävel för att INTE glömma, för att ha koll på de som måste skötas. Allt ska fixas och donas.

• Anonym

Anonym (adhdperson) skrev 2008-01-14 23:33:01 följande:

De låter som att du "struntade i" att skicka in. En annan jobbar som en jävel för att INTE glömma, för att ha koll på de som måste skötas. Allt ska fixas och donas.
    Kanske inte ska skylla på något annat, men jag har blivit rätt seg med allt... Lathet? Brist på motivation? Ju mindre man har att göra desto svårare blir minsta sak. "Ta itu" med saker. Problem som kanske bottnar i lättare depression eller va som helst. Påbörjade en utredning om adhd/asperger. Alla har det inte lika lätt.
  • Anonym (adhdperson)
    Anonym skrev 2008-01-14 23:38:31 följande:
    Anonym (adhdperson) skrev 2008-01-14 23:33:01 följande:Kanske inte ska skylla på något annat, men jag har blivit rätt seg med allt... Lathet? Brist på motivation? Ju mindre man har att göra desto svårare blir minsta sak. "Ta itu" med saker. Problem som kanske bottnar i lättare depression eller va som helst. Påbörjade en utredning om adhd/asperger. Alla har det inte lika lätt.
    Som sagt, jag är en adhdperson men skyller inte de på min diagnos.

Saker ska skötas. Jag sköter inte papper och sånt galant däremot låter de som du är lät när du motiverar de till "jag har inte skickat in för alla intyg är inte inlämnade" För mig tar det en jävla massa energi för och få in papprena till saker och ting men jag gör de för jag kan inte komma 1 månad senare och säga "jag är sen med papprena för du vet, jag har adhd"
  • Anonym

För att bli medlem i Alfakassan ska man ha betalat in pengar tidigare när man har arbetat? Jag är nu arbetslös, tog min examen i september och arbetade nu i höstas extra som lärarvikarie. Jag vill dock nu söka jobb heltid och fick höra att Alfakassan för studenter inte längre finns. Är det samma kassa som du hänvisar till?

• Anonym

Jag är inte medlem

adhdperson: Just nu är mitt dilemma snarare om det är värt den psykiska påfrestning vad som medföljer att vara deltidsarbetslös & sitta i möten på ams och söka jobb vareviga dag man inte vill ha, och få a-kassa. Jag låter väldigt otacksam va?

jag är kanske nöjd med de två deltidsarbeten jag har...

• cloudberry79
    Anonym skrev 2008-01-15 09:21:53 följande:
    För att bli medlem i Alfakassan ska man ha betalat in pengar tidigare när man har arbetat? Jag är nu arbetslös, tog min examen i september och arbetade nu i höstas extra som lärarvikarie. Jag vill dock nu söka jobb heltid och fick höra att Alfakassan för studenter inte längre finns. Är det samma kassa som du hänvisar till?
    Studerandevillkoret är borttaget, däremot finns ju alfakassan kvar ändå. Dock måste man uppfylla arbetsvillkoret för att få ersättning därifrån.
    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Anonym
    cloudberry79 skrev 2008-01-15 12:19:33 följande:
    Studerandevillkoret är borttaget, däremot finns ju alfakassan kvar ändå. Dock måste man uppfylla arbetsvillkoret för att få ersättning därifrån.
    Jag uppfyller arbetsvillkoret.
  • Anonym (*)

Men du måste väl ändå vara medlem ett halvår för att få grundersättningen, 320 kr/dag och efter ytterligare 6 månader får du baserat på vad du jobbat

• cloudberry79
    Anonym (*) skrev 2008-01-15 12:28:45 följande:
    Men du måste väl ändå vara medlem ett halvår för att få grundersättningen, 320 kr/dag och efter ytterligare 6 månader får du baserat på vad du jobbat
    Man måste inte vara medlem alls i alfakassan, men man måste som sagt uppfylla arbetsvillkoret för att få ut grundersättning, det är det som krävs.
    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Anonym (*)

Cloudberry

Är det så fortfarande då? Förr var det så att man fick alfakassa när man vart arbetslös 90 dagar, men det har de ju tagit bort.

På de andra akassorna måste man ha vart medlem i 6 månader för grundersättningen. Är du säker på att inte samma sak gäller alfa nu när de ändrat den?

• Anonym (*)

Från deras hemsida

Genom att ansöka om inträde i en a-kassa tar du första steget mot en försäkring som efter tolv månader kan ge dig högre ersättning vid eventuell arbetslöshet

Svar på tråden alfakassa...??