• Anonym (aj aj aj..)

Förstoppad!!! och gravid, vad kan jag ta och inte???

Förstoppad och gravid är jag. Kan man ta microlax när man är gravid?? vill gärna ha bra råd mot förstoppning???
    sist var jag förstoppad hela graviditeten och det vill jag inte vara nu.

• Svar på tråden Förstoppad!!! och gravid, vad kan jag ta och inte???
  • aktuelle

microlax är ju inget hållbart alternativ då du säkerligen blir förstoppad igen om du inte gör ytterligare något..drick mycket vatten , ät mycket frukt och grönt. Köp granulat på apoteket om inte annat (men då måste du också se till att dricka mycket vätska) granulat är naturliga fibrer som balanserar magen så man varken blir hård eller lös..

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Anonym (aj aj aj..)

ok, men jag äter frukt varje dag och jag är rätt dålig på att dricka vatten, men jag dricker iaf minst 1 L.

• aktuelle
    Anonym (aj aj aj..) skrev 2008-01-15 00:31:19 följande:
    ok, men jag äter frukt varje dag och jag är rätt dålig på att dricka vatten, men jag dricker iaf minst 1 L.
    1 liter är tyvärr inte nog.. man ska dricka närmare 1,5-2 minst!
  • Anonym (aj aj aj..)

Hm... jaja ska försöka. men om man blir tokförstoppad, typ inte gått på toa på 5 dgr, kan man tillfälligt ta microlax då?

• aktuelle

jag är osäker vad som gäller , kanske bättre med en stor dos lactulos om du blir tokförstoppad. Vet inte om microlax är sådär jättebra när man är gravid... kanske sätter igång saker, jag vågar inte säga. kolla vad som står på apotekets hemsida vettja.. men långsiktigt är det fibrer och myycket vätska som gäller för annars kan det bli ett h-vete med andra saker som hemorrojder :/ Jag äter inolaxol varje morgon för att min mage inte ska stanna av och försöker få i mig myyyycket vatten, men det är inte lätt, jag vet. Är också dålig på att dricka ordentligt och det märks direkt! kommer som ett brev på posten då man slarvat.

Anonym (aj aj aj..) skrev 2008-01-15 00:34:36 följande:
    Hm... jaja ska försöka. men om man blir tokförstoppad, typ inte gått på toa på 5 dgr, kan man tillfälligt ta microlax då?
  • iorlina

Jag fick ta Lactulos varje dag för att kunna göra vad jag behövde. Köp det receptfritt på apoteket.

• Anonym

Microlax går utmärkt att använda under graviditet!

• Anonym

aktuelle,

Jag förstår inte vad du menar med  kanske sätter igång saker, jag vågar inte säga. Du tar ju microlax i ändtarmen, förstår ärligt inte vad du menar, sätta igång vad?

Som sagt, Microlax går utmärkt. Undrar du över fler saker kan du slå upp det på www.fass.se Det finns alltid en rubrik som heter Graviditet. Där står vad du behöver veta.

• aktuelle

jag har FÖ provat lactulos också och för mig funkade det inge vidare, men testa, det är garanterat lättare att svälja än granulat (vilket smakar lite läskigt). lactulos är som tjockt sockervatten. 

se där, microlax går att använda, men som sagt, bara kortsiktig lösning
  • Anonym

Dessutom tycker jag att du ska köpa Laktulos på apoteket sedan, TS. Kan vara bra att ta om du vet med dig att du annars är förstoppad. Microlax är ju som sagt bara en tillfällig lösning.

Svar på tråden Förstoppad!!! och gravid, vad kan jag ta och inte???