• Svarta katten

Är det "fult" att inte vilja göra karriär i arbetslivet?

Jag blir så trött av att läsa jobbannonser. Man ska vara driven, initiativrik, engagerad, så ung som möjligt men samtidigt hunnit med så mycket som möjligt, kunna "ta" folk, öppen, idérik, kunna ta konflikter osv i all oändlighet. Jag är medveten om att den människan som har alla dessa egenskaper inte finns, men jag tappar lusten att fortsätta läsa. Även om jobbet låter jättekul.

Jag är en sån som ser jobbet som något man måste ha för att klara sig ekonomiskt. Jag är inte sugen på att göra karriär, eftersom jag värderar min fritid och min frihet att göra vad jag vill mycket högre.
    Jag har ett jobb som inte är speciellt krävande och med en lön jag klarar mig bra på.
    Jag har utbildat mig på högskolenivå, men jag har i efterhand insett att det tänkta yrket inte var det jag ville. Jobbar därför med något helt annat.
    Är inte speciellt intresserad av att byta jobb, jag blir trött av bara tanken på ansökningar och intervjuer där man ska vara så himla positiv och alert. Där man ska i princip vända ut och in på sig för att få en chans att få jobbet.

Vänner och svärföräldrar undrar jämt när jag ska skaffa ett jobb inom det jag är utbildad till. Det är jobbigt.
    Jag vill helt enkelt inte! Jag har inte kraften och viljan inom mig. Jag vill inte ha en massa krav på mig från ett jobb där man måste vara engagerad till 110% (och helst lite till).

Tyvärr känns det som om man är konstig som tycker så. Hade gärna haft mina utbildningsår ogjorda, de känns mest som en jobbig last att släpa på då jag inte har nån lust till detta yrke. Har frågat mig själv många gånger varför jag valde att studera, men har inte kommit fram till något riktigt bra svar på det.

Sååå.. jag undrar helt enkelt om jag är så udda och konstig som jag känner mig. Finns det fler som mig eller brinner alla för sina jobb/kämpar mot drömjobbet?
    Nån som befinner sig i samma situation?

• Svar på tråden Är det "fult" att inte vilja göra karriär i arbetslivet?
  • aktuelle

nej, för mig är mitt jobb en inkomst, mitt liv är min familj och mina vänner.. har dock inte vidareutbildat mig på uni, började men insåg att jag inte ville utan fick ett jobb som jag tjänar hyfsat på och som jag tycker är helt okej. ett jobb jag inte "skäms" för, men det är ju inget statusyrke. när jag sagt att jag inte vet om jag kommer att utbilda mig vidare så har jag fått höra "VA, det trodde jag inte om dig?!" Kanske för att jag är ganska målinriktad, men inom yrkeslivet så har jag inte sattit några mål mer än att jag ska ha ett fast heltidsjobb, sen vad det är spelar inte så stor roll bara jag känner att jag "fyller en funktion" och kan leva på min lön..

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Svarta katten

Javisst är det så, vill inte leva för jobbet, vill arbeta för att kunna leva! Men ibland känns det nästan lite förbjudet att tycka så, hela samhället känns uppbyggt kring att man ska vara duktig och klättra på karriärsstegen. Jag blir trött bara av tanken!

Det finns så många andra saker som jag värderar högre. En frisk skogspromenad, umgås med vänner och föräldrar, sitta och läsa med en spinnande katt i knät, en mysig utflykt/resa med sambon, en skön sovmorgon och sådana saker. Jag skulle inte kunna slappna av på samma sätt med ett krävande jobb.

Undrar varför det ändå inte känns riktigt rumsrent att tycka så?

• MizzTez

Jag håller faktist med dig! Jag ser ett jobb som en inkomst, en viktig del men inte den viktigaste! Jag är hellre fattig men lycklig..

Jag har lagt min karriär åt sidan och valde att leva lite istället, när jag gjorde det så kollade mina vänner och bekanta såå konstigt på mig och tyckte jag var knäpp, många protester har jag fått. Men jag säger bara så här: Det är inte jag som är utbränd idag!

"Den girige samlar pengar som han skulle leva i evighet, den slösaktige sprider dem som att han stod för döden."

-Aristoles

• Svarta katten

Ni anar inte vad skönt det är att inte vara ensam om att tycka så här! För ibland känns det så. Men jag har ingen lust att bränna ut mig bara för ett jobb.

Vanadiz: väldigt bra citat! Ska jag ta fasta på!

• aktuelle

när jag bestämde mig för att jag inte ville läsa vidare utan hitta ett hyfsat jobb och leva livet direkt här och nu.. det var som om en sten försvann. Kändes som om jag bara hade läst för att jag förväntades göra det. Sen gick det fort.. fick jobb, blev gravid i samma veva, planerade bröllop :) Varför vänta... vad ska man vänta på :) lika att göra det man vill när man vill görat :)

Svarta katten skrev 2008-01-15 01:57:34 följande:
    Ni anar inte vad skönt det är att inte vara ensam om att tycka så här! För ibland känns det så. Men jag har ingen lust att bränna ut mig bara för ett jobb.Vanadiz: väldigt bra citat! Ska jag ta fasta på!
    - du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • fairyfloss

Jag skulle hellst inte jobba alls om det inte är nödvändigt. Just nu jobbar jag inte. Trivs inte med att jobba (min make försörjer mig just nu). Jag kommer väl att skaffa ett jobb snart, men jag känner likadant som er, det är verkligen bara för pengarnas skull. Däremot vill jag gärna plugga, men för pluggandets skull och inte för att kunna ha ett specifikt jobb!

• Svarta katten

Låter helt underbart! Och det är väl ändå en styrka i sig att våga göra så och lyssna till sig själv! Ingen bryr sig ifall man jobbar ihjäl sig. Man är i slutändan alltid sig själv närmast och då ska man banne mig få göra det man vill, utan en massa krav och förväntningar från olika håll. Och jag håller med dig, livet är för kort för en massa väntan.

aktuelle skrev 2008-01-15 02:00:21 följande:
    när jag bestämde mig för att jag inte ville läsa vidare utan hitta ett hyfsat jobb och leva livet direkt här och nu.. det var som om en sten försvann. Kändes som om jag bara hade läst för att jag förväntades göra det. Sen gick det fort.. fick jobb, blev gravid i samma veva, planerade bröllop :) Varför vänta... vad ska man vänta på :) lika att göra det man vill när man vill görat :)
  • MizzTez

Jag tycker samtidigt det är jättesvårt att hitta nått som får en motiverad eller något man trivs med.. Går bra för mig nån månad sen blir jag skitless! Kanske lite OT, men skulle vara kul att hitta ett jobb man trivs med, lönen behöver inte vara skyhög, bara det funkar.. Då tror jag samtidigt att man tänker i andra banor, om det hade varit roligt att gå till jobbet.

• Cuthalion

Så länge man försörjer sig själv utan bidrag (att maken/makan försörjer en klassar jag inte som bidrag) så kvittar det vad man jobbar med i mina ögon. Däremot vill jag trivas med det jag skall jobba med och därför vill jag plugga vidare

• vagabond77

Det är väldigt få anställda, som anser att deras jobb är roligt. Vore jobbet roligt skulle man ju få betalt istället för att göra det.

Många går runt i en slags dvala och tror att ett jobb ska vara så roligt, spännande och utvecklande. Detta gör så att folk går in i väggen tror jag.

Någon betalar ju en relativt anselig summa beroende på uppdrag, för att utföra tråkiga, jobbiga handlingar.

Som sagt, skulle det vara roligt, skulle man få betala för att få jobba. :)

MizzTez skrev 2008-01-15 02:16:39 följande:
    Jag tycker samtidigt det är jättesvårt att hitta nått som får en motiverad eller något man trivs med.. Går bra för mig nån månad sen blir jag skitless! Kanske lite OT, men skulle vara kul att hitta ett jobb man trivs med, lönen behöver inte vara skyhög, bara det funkar.. Då tror jag samtidigt att man tänker i andra banor, om det hade varit roligt att gå till jobbet.
Svar på tråden Är det "fult" att inte vilja göra karriär i arbetslivet?