• xxJessikaxx

Kan jag beskära mitt olivträd?

Fick ett olivträd i våras som jag nu förvarar i ett kallt rum där det är hyfsat med dagsljus. Det är ganska fint och ser ut att ha klarat sig bra, har mörka gröna blad som dock har börjat ramla av trädet lite oroväckande men tror inte det är nån fara, tycker det att har lugnat ner sig sista dagarna. Det har en lite ojämn form så jag skulle vilja forma till det, kan man göra det, och i så fall spelar det nån roll om jag gör det nu under vinterhalvåret? Kan jag klippa i det eller ska jag skära eller? Lite amatör men är ändå rädd om det här trädet som jag fick av min man och vill gärna att det överlever

• Svar på tråden Kan jag beskära mitt olivträd?
  • VIXIE

Det är ingen fara med att ansa olivträdet men jag hade nog väntat en månad eller tills det är lite mer dagsjlus slutet av feb-mars.
    Lycka till!

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • xxJessikaxx
    VIXIE skrev 2008-01-15 12:11:21 följande:
    Det är ingen fara med att ansa olivträdet men jag hade nog väntat en månad eller tills det är lite mer dagsjlus slutet av feb-mars.Lycka till!
    OK, ja särskilt här uppe i norr kanske för vi har ju bara någonn timmes dagsljus här just nu. Ska jag helst beskära med kniv eller klippa av dem eller gör det detsamma? Vad jag förstår så skall man helst inte skära bort hela grenar från trädet utan mest "ansa".
  • VIXIE

Aha du bor uppe i norr,ja då kanske du ska vänta tills det blir lite längre dagar om du inte installerar en extra ljuskälla.Misstänker att det är några grenar som blivit längre än de andra och att de är de du vill korta in? Eller vill du formklippa det till en boll? Använd sekatör och klipp så att nästa bladknopp kommer åt "rätt" håll..Är så dålig på att förklara tyvärr.Skrattande

• xxJessikaxx

Jag brukar ha det i ett kallt förråd med lågenergilampa ibland så det får lite extra ljus, men vanligt ljus är väl alltid det bästa.

Det har börjat se ut som en "sned" boll med grenar som spretar mer åt ett håll så jag skulle vilja ta av dem och forma till hela trädet lite åt bollhållet. Tror jag fattar hur du menar när du beskriver hur man ska klippa. Men som sagt, tror jag väntar en längre bit in på våren då, fast det ser ju ut att må bra så det skulle nog klara en "ansning"...får se hur jag gör

• VIXIE

Om det spretar mot mot det "ljusa " hållet så kan du ju vrida det till att börja med.

• alchemilla mollis

"Rätt" håll är att klippa ovanför ett utåtväxande öga, annars växer det nya skottet in i kronan. Och det vill man ju i regel inte

• xxJessikaxx
    VIXIE skrev 2008-01-15 17:12:07 följande:
    Om det spretar mot mot det "ljusa " hållet så kan du ju vrida det till att börja med.
    Ja, hmm fast jag brukar flytta runt det en del men jag kan ju testa att låta det stå en längre tid med spretet från ljuset.
  • xxJessikaxx

alchemilla mollis skrev 2008-01-17 00:48:33 följande:

"Rätt" håll är att klippa ovanför ett utåtväxande öga, annars växer det nya skottet in i kronan. Och det vill man ju i regel inte
    Utåtväxande öga *ser förrvirrad ut*...kan du förklara lite bättre? Jag är en glad amatör
Svar på tråden Kan jag beskära mitt olivträd?