• Kaija

Super hårt bajs!!

Snälla! Tips mot hårda magar!!??

Min 7 mån tjej har blivit så hård i magen! Hon gråter när hon försöker bajsa!! Jättehårt bajs Nu åkte bajset in igen och hon är lugn... Men hur kan Jag hjälpa henne?? Både i förebyggande och just för stunden??
    Tacksam för snabba svar!!!

• Svar på tråden Super hårt bajs!!
  • Me o Mike

Messmör i vällingen.. Om hon nu äter välling?!

• Revema

Katirnplomonpure eller päronpure, messmör. om detta inte funkar så prova
    mikrolaks, laktulos men då måste du prata med läkare först.

Rebeca 050828, BF 080131
  • Askatt

Våran lilla tjej tycker det är trevligt att sitta och pilla i sig majs...det gör henne lös i magen iallfall!

Annars är det väl som alla sagt..katrinplommon osv.

• vill bli mamma meddetsamma

min son är likadan men idag på morgonen bajsade han för första gången på länge normalt bajs! Och det förmodligen därför att han igår fick ca 4 tsk messmör. Jag blandade ner i gröten och i maten och han verkade inte märka nån skillnad. Men vilken nytta det gjorde!

min son är likadan men idag på morgonen bajsade han för första gången på länge normalt bajs! Och det förmodligen därför att han igår fick ca 4 tsk messmör. Jag blandade ner i gröten och i maten och han verkade inte märka nån skillnad. Men vilken nytta det gjorde!

• Ver a

Lägg henne på skötbordet, ta en tops med vaselin på - smörj försiktigt runt analöppningen. Hjälp henne att bajsa genom att pressa hennes ben upp mot magen när hon försöker. Lycka till!

• viseversa

man kan peta lite i rumpan med en temp eller topz! men det är INGET man får göra för ofta! och man får inte stoppa in den mer än just innanför!!

• Tesie

Jag lär väl få skit för mitt förslag, men sak samma, det fungerar på min stumpa.

Ta en liten mugg med vatten, blanda matolja o varmvatten (inte brännhett), sedan sprutar du försiktigt upp lite i rumpan, handlar om max 3 ml, typ.
    Det löser försiktigt upp samtidigt som det gör det lätt för bajset att glida ut eftersom det smörjer analöppningen.

Tog till det knepet på min tjej igår faktiskt eftersom hon inte kunde bajsa o var i samma sits som din dotter.

Sedan kom det ut , utan problem!

• SGN

Relaxit, var det enda som funkade på min dotter. Finns på apoteket.

Prata med BVC så kan de informera.

• Me o Mike

Microlax får man även ha på små barn om det är illa!

• Evelina 84

Min son hade problem med hård mage från när han var 2 veckor till han var runt 11 månader. Vi fick flera gånger åka in till akuten för att få hjälp.

Prova barnolja på en tops. Annars microlax, bör ej användas ofta men när det behövs.

Fick även tips på akuten att försöka "forma" bajsen från utsidan genom at försiktigt trycka runt analöppningen. sedan när du ser att hon försöker trycka på håller du försiktigt emot på utsidan runt anal öppningen, ca 2 1-2 cm utanför. Hoppas du förstår hur jag menar.

Ovan är för stunden.

Tipset för i längden är att ge 1- 2 dl camomill te med honung i 3 ggr per dag, anpassa mängden efter avföringen, detta funkade super för oss

• RosaGris

hej min lilla tjej har också varit hård i magen.

och på bvc rekomenderar dom absolut inte mes smör längre...men däremot kanman köpa lactulos på apoteket..

vi har använt en flaska lactulos till våran tjej men nu har det börjat ordna till sig så nu får hon "bara" 1 burk katrinplommonpuré om dagen.. en halv till frukost gröten och en halv till eftermiddagsgröten....

hoppas det ordnar sig för eran lilla ... man lider verkligen med dom när dom tar i så...trodde inte såna små kunde bajsa så tjocka korvar som det blir tillslut...

• Friday

Äter hon välling? Tycker det blir ganska bra fart av den milda havrevällingen..

• Maria R

BVC tipsade mig om temp tricket som folk ovanför tipsat om, dvs ta tempen med mycket vaselin eller annan salva på. men dom sa också att varma bad i samband med temp tricket hjälper extra mycket, låt bebisen sitta i ett varmt bad efter, får barnet att slappna av och lita varm vatten kan tränag upp i tumpan och mjuka upp.

Jag har fått ge en och en halv burk katrinplommon per dag i perioder för att få igång magen på mina små. Tänk också på att vissa pureér är stoppande, tex majs pure och majsvälling.

• Frezalo

1-2msk raps- eller/matolja om dagen smörjer tarmarna och löser upp. I förebyggande syfte alltså. Linfrön i tex gröten hjälper också jättebra. Hoppas detblir bättre!

varför innehåller nästan alla barnmatsburkar morot? moroten fungerar ju stoppande för hårda magar. Typiskt...

• jole

Bifidus, modersmjölkersättning från apoteket, är specialmjölk för bebisar med förstoppning. Funkade jättebra för min 6- månaders. Byter ut ett välling eller grötmål mot det.

Svar på tråden Super hårt bajs!!