• gutestjej

Kraftig mjölkstockning.... jag behöver hjälp, någon med erfarenhet?

Hej!
    Jag har har en riktigt kraftig mjölkstockning på mitt ena bröst. Har haft 40 graders feber i fredag, lördag o söndag då sökte jag läkare och fick Heracillin och en hormonspray som man ska spraya in i näsan innan amning.
    Febern gick över efter andra tabletten med penicillin men bröstet mår inte bra. Det är illrött och rodnaden tar upp 75% av bröstet. Jag har nu hunnit äta 8 tabletter penicillin hittils.
    Är det någon som har varit med om något liknande och har erfarenhet av hur lång tid det tar innan rodnaden och det onda går tillbaka.
    Det gör ju så ont att ta barnet till bröstet att jag hellre föder barn än ammar. Och då är detta mitt andra barn som jag ammar.
    Tacksam för lite hjälp!

• Svar på tråden Kraftig mjölkstockning.... jag behöver hjälp, någon med erfarenhet?
  • En bebis i magen

Min smärta försvann inte förrän jag tömt bröstet. Jag fick låna en elektrisk pump och det var jätteskönt att få ur all mjölken. Nu var inte min stockning så svår, men den lättade så fort jag tömt bröstet.

• jen02

åh stackare. hade precis så för ca en vecka sen. Tog ett bra tag innan rodnad la sig. Var uppmärksam på så du inte åker på feber igen för då kan det vara bröstböld. Hur många dagar har du käkat penicillin? Kontakta sjukvården igen annars om nån dag så de får undersöka dig igen. Fortsätt med tät amning eller pumpning av bröstet. jag pumpade var annan timme i flera dygn. Inte kul. massera försiktigt bröstet i riktning in mot bröstvårtan, gärna under amning. Jag låg också på värmedyna hela nätterna. Min läkare sa att det kunde ta flera dar att läka en så kraftig stockning. Hon sa även att det bästa var att låta babyn suga på bröstet eftersom de suger på djupet jämfört med pumpning. Men jag orkade inte amma på mitt bröst då det smärtade så + att bröstvårtan såg ut som en krater av sår. Blä...

Jag har tröttat på amning och igår var jag åter på gränsen till en ny stockning igen. Hade låtit bröset vila från pumpen i för många timmar. Hur slutar man då att amma tro?!.

Hoppas din stockning ger med sig snart. Dra dig inte för att kontakta sjukvården igen om du inte tycker der blir någon förbättring.

Det gör ont... Lycka till!!!

• TRistaNsMammis

Har hört från några att ddet kan lätta att stå i duschen och spola massa varmvatten på brösten och samtidigt massera ut mjölk.. iaf för att lätta på trycket o bli av med mjölk, gör inte lika ont som att låta barnet suga!

• jazzy

Låter ju som om du fått bröstinflammation....som jag oxå haft!! Fy fasen säger jag bara...stackare!! Ta 1st  Ipren, 200mg  & 2 st alvedon var 4-6 timme. Börja alltid med det onda bröstet,lägg barnet med hakan åt det stockade stället. Vila mkt,vetekudde,varmt bad eller dusch,bastu!!! Det tar tid innan det blir ok... kan säga att jag fortfarande har lite ont ibland... Lycka till!!!  kram

Nu är Måns här!!!!
  • gutestjej

TACK SNÄLLA FÖR ERA SVAR!

Man känner sig helt hjälplös när något sådant här händer.

Jag har haft mjölkstockning tidigare men aldrig i denna omfattning.

Jag har ju använt varm vetekudde i stort sett hela tiden och så duschat varmt två gånger om dagen länge men felet är väl att jag inte har låtit barnet suga tillräckligt mycket helt enkelt. Idag har hon inte velat ta det sjuka bröstet alls i munnen trots att jag har handmjölkat fram lite innan jag lagt henne till bröstet.

Jag brukar göra så att jag lägger barnet varannan gång från armhålan och framåt och sen nästa gång framför mig på traditionellt sett då suger hon ju från olika håll varje gång, jag har sen avslutat med min handpump för att få ut maximalt.

Hur många milliliter brukar ni kunna pumpa ut?

Nu är det bara att kämpa på och pumpa på och försöka få lillan att vilja ta bröstet.

Tack för er uppmuntran, den behövs!

Ps. Jag fick tipset av läkaren att be min sambo suga på bröstet för att få maximal effekt, det skulle jag aldrig få han att ställa upp på samt att jag skulle inte känna att det var ok.

• gutestjej

TACK SNÄLLA FÖR ERA SVAR!

Man känner sig helt hjälplös när något sådant här händer.

Jag har haft mjölkstockning tidigare men aldrig i denna omfattning.

Jag har ju använt varm vetekudde i stort sett hela tiden och så duschat varmt två gånger om dagen länge men felet är väl att jag inte har låtit barnet suga tillräckligt mycket helt enkelt. Idag har hon inte velat ta det sjuka bröstet alls i munnen trots att jag har handmjölkat fram lite innan jag lagt henne till bröstet.

Jag brukar göra så att jag lägger barnet varannan gång från armhålan och framåt och sen nästa gång framför mig på traditionellt sett då suger hon ju från olika håll varje gång, jag har sen avslutat med min handpump för att få ut maximalt.

Hur många milliliter brukar ni kunna pumpa ut?

Nu är det bara att kämpa på och pumpa på och försöka få lillan att vilja ta bröstet.

Tack för er uppmuntran, den behövs!

Ps. Jag fick tipset av läkaren att be min sambo suga på bröstet för att få maximal effekt, det skulle jag aldrig få han att ställa upp på samt att jag skulle inte känna att det var ok.

• Lova03

Vet du vad??

Jag bad min man göra det och det var hemskt!Han tyckte inte det,men jag mådde dåligt efter det i flera veckor....och det hjälpte inte ens!!!!

Men vet du vad som hjälper??

VITKÅLSOMSLAG!!!!Jag tog en varm dusch,masserade brösten lite och lade ett vitkålsomslag på brösten.Det är kylande samtidigt som det drar ur extra vätska!Hjälpte mej efter en dag och det är så skönt,luktar inget vidare,men det hjälper mer än väl.

Detta ska man dock vara försiktig med och kanske inte ha för länge då det även kan minska produktionen av mjölken,Många använder det när de vill sluta amma,men testa för det är underbart!

gutestjej skrev 2008-01-15 13:37:52 följande:
    TACK SNÄLLA FÖR ERA SVAR!Man känner sig helt hjälplös när något sådant här händer.Jag har haft mjölkstockning tidigare men aldrig i denna omfattning.Jag har ju använt varm vetekudde i stort sett hela tiden och så duschat varmt två gånger om dagen länge men felet är väl att jag inte har låtit barnet suga tillräckligt mycket helt enkelt. Idag har hon inte velat ta det sjuka bröstet alls i munnen trots att jag har handmjölkat fram lite innan jag lagt henne till bröstet.Jag brukar göra så att jag lägger barnet varannan gång från armhålan och framåt och sen nästa gång framför mig på traditionellt sett då suger hon ju från olika håll varje gång, jag har sen avslutat med min handpump för att få ut maximalt.Hur många milliliter brukar ni kunna pumpa ut?Nu är det bara att kämpa på och pumpa på och försöka få lillan att vilja ta bröstet.Tack för er uppmuntran, den behövs!Ps. Jag fick tipset av läkaren att be min sambo suga på bröstet för att få maximal effekt, det skulle jag aldrig få han att ställa upp på samt att jag skulle inte känna att det var ok.
  • jazzy

Pumpade bara det friska bröstet,då jag vill att han skulle suga ur det onda. Men det blev ca 50 ml/gång

Nu är Måns här!!!!
  • Froggis76

Jag fick också mjölkstockning efter första barnet, det som hjälpte mig var att pumpa ur det onda bröstet efter att jag bastat!! Då släppte det! Har du brösten varma hela tiden, även när du är inne?

• gutestjej

Ja, jag har flera lager med varma tröjor. Mina amningsbehåar som är med bygel vägrar jag att använda efter detta då jag tror att de kan vara en del till min mjölkstockning.

Ska åka iväg och köpa några hederliga utan bygel imorgon och så försöka få tag i fetvadd och lägga i massor i behån.

Jag använder också vetekudden flera gånger om dagen för att värma upp bröstet.

LOVA03

Jag måste få fråga dig angåend vitkålsomslag. Tar du hela blad med vitkål och håller emot bröstet då, och hur länge ska man ha dem där?

Jag har läst om detta någon annanstans så du väckte min nyfikenhet.

• jen02

hej igen!!

Nu är mitt bröst också illrött igen.. Fy sjutton.

• jazzy

Viktigt att INTE ha BH som sitter åt....HM har bra amningslinnen...

jen02..inte igen..stackare...

Nu är Måns här!!!!
  • Lova03

Hejhej!

Ja,man tar bort de yttersta bladen o slänger dem,det är de vita,saftiga o "köttiga" bladen man vill ha..Man skär bort "kvisten" mitt i bladet så det är mjukt.

Du lägger dem runt om hela bröstet(ej på bröstvårtorna) från armhålan och hela bröstet.Sen tar du på dej en bh och du kan to m sova med dem.Du byter efter ca 2 tim(när kolet svettats en stund)använd ej med bygel,använd hellre en sportbh utan ngt som helst tryck.Utan detta knep hade jag aldrig pallat smärtan!

gutestjej skrev 2008-01-15 17:13:57 följande:
    Ja, jag har flera lager med varma tröjor. Mina amningsbehåar som är med bygel vägrar jag att använda efter detta då jag tror att de kan vara en del till min mjölkstockning.Ska åka iväg och köpa några hederliga utan bygel imorgon och så försöka få tag i fetvadd och lägga i massor i behån.Jag använder också vetekudden flera gånger om dagen för att värma upp bröstet.LOVA03Jag måste få fråga dig angåend vitkålsomslag. Tar du hela blad med vitkål och håller emot bröstet då, och hur länge ska man ha dem där?Jag har läst om detta någon annanstans så du väckte min nyfikenhet.
  • gutestjej

Hej Tjejer!

Jag måste bara få berätta att när jag vaknade imorse så hade rodnaden lagt betydligt, en viss del är fortfarande ljus rosa men det känns som att det går åt rätt håll nu. Det känns jätteskönt, men det var nog bara för att jag var så envis och försökte amma mycket igår trots att det gjorde ont.

Tack snälla alla ni som har peppat mig, jag behövde verkligen det.

Stackars dig Jen02 som har åkt på det igen, kämpa på nu. Gå till läkare i tid så att du får hjälp med penicillin om det behövs.

Själv var jag tvungen att äta i tre dagar innan det hjälpte.

Svar på tråden Kraftig mjölkstockning.... jag behöver hjälp, någon med erfarenhet?