• Lycka83

Är yrsel vanligt!?

Har gått in i v6, och igår var jag så fruktansvärt yr i kombination med illamående. Idag är jag också yr, men inte lika kraftigt. Min fråga: är det vanligt med yrsel när man är gravid?

• Svar på tråden Är yrsel vanligt!?
  • Casper2004
    Lycka83 skrev 2008-01-15 12:06:12 följande:
    Har gått in i v6, och igår var jag så fruktansvärt yr i kombination med illamående. Idag är jag också yr, men inte lika kraftigt. Min fråga: är det vanligt med yrsel när man är gravid?
    Ja det är vanligt enligt min bm...har oxå yrsel emellanåt och har haft det sen jag plussade!går in i vecka 19 imorrn!
  • StinaW

Jag har varit yr hela tiden jag har varit gravid, är i vecka 27 nu.. Känner mej som att jag har en kraftig bakfylla ungefär! hoppas ditt går över!

• tejej

Det kan handla om blodtryck, lågt. Jag hade det och fick riktiga blodtrycksfall. Låter som nåt liknande.

• Lycka83

Tack så mycket för svaren. Det ska ju kännas att man e gravid förstår jag, men detta e min första graviditet så därför vet man ju inte riktigt.

Vi får väl se vad BM säger på inksrivningen. :)

• Lisa E

Lågt blodtryck men också järnbrist kan skapa yrsel. Åtminstone har det gjort det för mig. På inskrivningen fick jag kolla alla mina värden och råd om hur jag kunde förbättra vissa.

• AnnaH

Jag var yr hela första halvan av graviditeten, men mest innan v 12. Tog mig knappt ur soffan under en dryg vecka för det bara snurrade. Andfådd var jag också. Låg bra till med både blodtryck och hb.

v.24
  • Mittypop

Jag har oxå haft yrsel, men det berodde på vätskebrist. Några liter vatten senare å var jag fit for fight igen...

• MajaLinnéa

Mitt första symtom på att jag är gravid har bägge gånger varit just yrsel.

Det har svartnat för ögonen så fort jag rest mig.

På inskrivningen kollar det blodtrycket, och jag hade bara 106/58 så det är ganska lågt, och kan ligga bakom yrseln.

• amadina

Jag var riktigt yr en hel vecka vid vecka 5-6 och jag var tvungen att vara sjukskriven den veckan för det snurrade som bara den och svartnade för ögonen ganska ofta. Är nu i vecka 14 och har inte varit yr fler gånger.

~*~♥~*~ v.14 ~*~♥~*~ BF 22 juli 2008
  • amadina

Jag kollade mitt blodtryck i samband med detta och mitt var inte lågt utan det berodde på omställningen i kroppen.

~*~♥~*~ v.14 ~*~♥~*~ BF 22 juli 2008
  • Noddan

Japp, yrsel i början är vanligt, blodtrycket kan bli lite lågt men det rättar till sig efter några veckor, ta det bara lugnt när du ska resa dig upp så går det bra.

• beadis

jag har haft det vid båda mina graviditeter...börjar redan känna det vid denna med...är i v12

En gång svimmade jag av i en affär, riktigt otäckt!

Det enda som hjälper just då är att sitta med huvudet mellan knäna och sen snabbt få i sig typ. dextrosol eller annat energirikt..

• Louise Hbg

Jag vågade inte gå till affären själv i risk för att kön var för lång...var mer eller mindre livrädd för att svimma. Som tur är gick det över tillsammans med illamåendet runt v 13. Tacksam för att det försva. Barnmorskan svarade mig då att det troligen var blodsockret som bråkade en aning...

• mandolina

Japp, yrsel är vanligt och kan bero på (som många redan sagt): lågt blodtryck, vätskebrist (och det hänger ju ofta ihop med lågt blodtryck, lite vätska kan leda till lågt blodtryck), lågt Hb-värde kan ge utmattningskänslor/trötthet så ja järnbrist påverkar också.Lågt blodsocker kan också ge liknande effekter. Allt detta kan mkt väl förekomma hos en gravid. Kolla upp värdena och se vad du kan göra. Jag var jätteyr i början & kände mig svag/utmattad och vek till och från till ca v 12-14. Och så åt jag frukt som en galning. Var helt tokig i frukt.

• zezziz

Jag måste fråga dig TS:
    Hur känner du dig nu?
    Gick yrsel över?

Jag är i vecka 8 och känner av både yrseln och illamåendet.
    Så jag är lite nyfiken på hur det gick med dig.

♥ Längtar efter dig ♥
  • solstickan 72

Hej,

Jag hade oxå yrsel i början och höll på att svimma. Detta berodde på att jag hade järnbrist. Barnmorskan sa att jag skulle hämta ut järntabletter (Niforex) på apoteket. Samt att jag skulle småäta hela tiden.

Efter en veckas användning av järntabletterna så försvann min yrsel.

• zezziz

Solstickan: I vilken vecka var du då?
    Mådde du illa samtidigt som du hade yrsel?

♥ Längtar efter dig ♥
Svar på tråden Är yrsel vanligt!?