• Liz80

Ultraljud på södersjukhuset??

Främst till er som har Södersjukhuset som "sitt sjukhus".
    I vilken vecka gjorde du/ni första stora ultraljudet där??
    Hur lång tid innan fick ni kallelse??

Är själv i vecka 15, och vääääntar så på denna kallelse.
    Min bm skickade en elektronisk remiss dit för ca 1 vecka sedan....

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Ultraljud på södersjukhuset??
  • carro74

Jag var där i v 19, och blev kallad ca 2 veckor innan, jag undrade oxå så jag ringde och kollade men de sa att vi hör av oss 2 v innan.

Så det är bara att härda ut =)

• Liz80

Tack snälla för svaret, men neeeejjee....vill ju nte vänta såå länge!
    hahhaha..aja, de väl bara att snällt vänta! Glad.

• cloudberry79

Det visar bäst och mest rätt ungefär mellan vecka 17 och 20, så med lite säkerhetsmarginal så är det ju bäst kring vecka 19 eller så Visst längtar man, men för att få en korrekt beräkning och för att de ska se ordentligt så är det bäst att komma lite senare.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Hella08

Jag va oxå där på rutinultraljud i v.19 fick kallelsen väldigt sent oxå och trodde nästan att dom hade glömt bort mej först.

• Jenlas

Jag var där på rutinultraljud i v 18, fick datum av min barnmorska vid inskrivning, och sen en kallelse rätt sent i brevlådan från sös.

jag var där i dag på 3d/4d, de håller på och utbildar sig i det så att de kan erbjuda det framöver. Det var heeelt fantastiskt.

• Längtan 7

Låter fanstastiskt med 3d/4d! Hur fick du erbjudande om det? Skulle gärna också själv fara på det. Är nu i v.25+2

• Jenlas

De frågade mig när jag var på mitt rutin Ul om jag kunde komma tillbaka och vara med i utbildningsyfte för dem. Tydligen var det lätt att se bebisen då jag är smal och att moderkakan inte låg i vägen :).

• cloudberry79

De håller på träna på 3D på flera ställen i landet, om man kommer in i en ovanlig vecka, har en ovanlig graviditet eller som Jenlas en särskild kroppsform så kan man få erbjudandet att komma in och göra 3D i personalens utbildningssyfte. Hur kul som helst! Jag fick också göra det då jag låg inne för hotande förtidsbörd, eftersom personalen behövde få se hur det såg ut i 3D så det kan diagnostiseras även med framtidens UL

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Längtan 7

Jaha... jag är också smal och moderkakan ligger vid bakväggen - men jag fick inge erbjudande i utbildningssyfte....;-(

Kanske kan man ringa och fråga om de vill utbilda sig lite mer? ;).

I övrigt kostar det väl jätte-mycket har jag förstått...

Vilken vecka var du i när du fick komma tillbaka på 3D?

• Jenlas

Man kan alltid ringa och kolla om de vill ha mer kandidater att utbilda sig på :).

Det är rätt dyrt att göra det privat.

Jag var där i går och jag är i v 24. Jag vet att de som kom efter mig låg i olika veckor men hade blivit förfrågade på rutin ul av bm oxå.

• Längtan 7

Då har jag inte så stor chans längre, förstår jag.

Men ringa kan man alltid.

Ja, jag har hört om att man kan göra det privat och att det kostar en massa....

Gläder mig med dig i alla fall - att du fick denna möjlighet.

• Lotta80

Jenlas:

Jag va där idag och gjorde 3D, av samma "anledning" som du! Är smal, och moderkakan låg tydligen bra placerad :)

Helt otrolig upplevelse!!

Som svar till TS, fick min kallelse till mitt rutin ul typ 2 veckor innan det var dags.

//Lotta, v.23

• Jenlas

Hej Lotta,

åh vad kul för dig, visst var det otroligt.

Vem var du hos ? Jag hade en Åsa som var så himla gullig. NÄstan så jag har lust att tvinga in henne till förlossningen när det blir dax :).

• Tovetrollet

Jag var på SÖS i vecka 17, men fick komma tillbaka igen v18 för de ville inte göra innan vecka 18... Så jag fick två UL... Fick kallelse ca 1månad innan

• Lotta80

Jenlas:

Oj, kommer inte ihåg vad hon hette. Men det va en lång tjej, och då menar jag låååång! ;)

Ja, det va helt otroligt! Att jag inte gjorde det i min förra graviditet... sjukt coolt va det i alla fall!

Fick du bilder i "färg"? Mina va svart-vita, som vanliga ul bilder...

Sorry TS att jag snodde tråden lite!

• Jenlas

Lotta,

ok *skratt* , då var det inte samma, hon var inte låååång :)
    Nej jag fick inte heller i färg, jag tyckte hon sa att de inte fått färgskrivare dit än.Så det var bara i färg på skärmen.

• mrsfiffin

Jag fick kallelsen ett par veckor innan jag gick på UL och UL var i v. 20. (Jag tillhör Södra BB men det var ju på SÖS som jag gjorde UL:et.)

• Liz80

Har otåligt väntat i över en vecka på denna kallelse för ul, vilket känns som väldigt lång tid!
    tittade i brevlådan senast idag på f.m, men icke.
    Så jag ringde sös och frågade, en mkt trevlig sköterska svarade att jag fått en tid den 5 feb, jag tackade och sa att kallelsen inte kommit ännu.
    Sent ikväll när jag kom hem från jobbet ligger givetvis ett brev från sös i brevlådan, med tid för ul.
    Visst är det väl typiskt
    Det är lång tid kvar, och jag längtar. Men nu har man iaf ett datum att se fram emot

• carro74

Ja men så är det man tror att de glömt bort en för att man får kallelsen så sent =)
    Men sen är den där, skönt att du fått datum och lycka till!
    Det är en upplevelse att se den lill* =)
    Min kliade sig i huvudet och drack fostervatten, man kunde se hur käkarna rörde sig och sen såg man urinblåsan fyllas =)

Sen sträckte den på sig och rörde sig omkring där inne man börjar nästan grina när man ser den =)

• Liz80
    carro74-

klia sig i huvudet gulligt.
    Häftigt att man kan se så mkt som du beskrev.

Ja, det måste va en fantastiskt underbar känsla att  se den lil*.
    Längtar massor!
    Ska på måndag till läkaren/gyn och prata om min medicin, ska fråga om han/hon på nåt sätt kan ge mig en bekräftelse på att det lever någon där inne .
    Tänkte att man kanske kan få höra hjärtat iaf??!!
    det visar sig.
Svar på tråden Ultraljud på södersjukhuset??