• Anonym (Ont!)

Ont i stjärten!

Jag har ett problem som är så fruktansvärt jobbigt!..
    Jag har jämt jämt jämt så ont i stjärten (anus). Det svider och spänner och är bara rent obehagligt.
    Jag har inga hemorojder (inte ytlliga iaf) så jag vet inte vad det kan vara.
    Har svårt att hålla lukt borta också, känns som det inte håller tätt där nere..Har inga problem med att hålla avföring (ursäkta det vidriga) men det kommer lukt, och det känns som om det stängs och öpnnas och samtidigt bränner...
    Jag blir tokig, vågar inte fråga läkare om det heller, är ju såå pinsamt.
    Ngn som har vart med om liknande?

• Svar på tråden Ont i stjärten!
  • Anonym (pruttan)

Ja, jag känner igen besvären.... just det där att det öppnas och sen stängs.
    Jag har haft hemorojjder, men nu kan jag inte känna några.
    Har inte ont hela tiden men det hugger till rejält då och då.
    Har även problem att få ut all avföring. Torkar och torkar, meter på meter av toapapper innan jag blir ren.
    Dessutom är jag väldigt pruttig.
    Fick barn för ca ett halvår sedan och besvären blev värre efter det.

• Janneman

Kan vara en kombination av invändiga hemorojder och svamp.

• Anonym

Varför inte kolla upp det ändå?
    Visst är det pinsamt, men kan du inte fråga din gyn först och se vad hon säger?
    Eller boka en tid hos en läkare på andra sidan stan?
    Eller ta tjuren vid hornen och gå till vårdcentralen?
    Det finns ju vissa läkemedel som är receptfria mot hemmorojder och analklåda - det är ju myclet raklam på TV nu!

Lycka till!

• anneliesb

Det låter som om att det är tarmsafter som rinner ut!

Det är rätt så starka grejjer å kan klia en hel del!

Prova att börja anv tvättlappar när du torkar dej efter nr 2, så det inte blir så trasigt av pappret.

Ta sedan nån receptfrikräm å smörj med, se om det hjälper, annars är det nog till farbror dr du måste gå.

• Anonym

jag har haft såna problem över 1år nu, väntar på operation. men jag har sprickor i ändtarmen.

vajre gång jag ska göra nr 2 så blöder det och gär förbasakt ont. efteråt så pulserar de och bärnner, svider. inte alls skönt.

jag tycker du ska kolla upp det. det e ju ett viktigt att man ska kunna gå på toa normalt och inte heller torka sig i en timme. tycker också det var pinsamt att det ska gå in i min rumpa. men måste man så måste man.

jag ska i mars göra en operation, sova och de ska in i min rumpa, inte så trevligt. men vad gör man inte om magen och rumpan ska fungera.

hoppas det ordnar sig

• Anonym (Sussi)

Lite sent att svara på denna tråden nu. Men var bara tvungen att berätta att jag haft liknande problem. Har besökt läkare för det och då fick jag först ett finger och sen en liten tittgrej upptryckt i rumpan. Inte så romantiskt direkt men det gick bra. Läkaren hittade inget fel.
    Har fortfarande ont i stjärten ibland men svidandet brukar gå bort om man tvättar sig regelbundet med tvål o vatten i stjärten så att anus alltid är rent. Brukar använda våtservetter ibland om jag varit på toa någonstans där jag inte kan tvätta mig ordentligt efteråt. 

• Anonym (,,,,,,)
    Anonym (Ont!) skrev 2008-01-15 13:29:55 följande:

Jag har ett problem som är så fruktansvärt jobbigt!..

Jag har jämt jämt jämt så ont i stjärten (anus). Det svider och spänner och är bara rent obehagligt.

Jag har inga hemorojder (inte ytlliga iaf) så jag vet inte vad det kan vara.

Har svårt att hålla lukt borta också, känns som det inte håller tätt där nere..Har inga problem med att hålla avföring (ursäkta det vidriga) men det kommer lukt, och det känns som om det stängs och öpnnas och samtidigt bränner...

Jag blir tokig, vågar inte fråga läkare om det heller, är ju såå pinsamt.

Ngn som har vart med om liknande?

Det får jag med ibland efter rakning
Svar på tråden Ont i stjärten!