• Anonym (fungus)

VARFÖR får jag jämt svamp innan mens???

Det slår aldrig fel! Går på p-piller (Yasmin) och nån dag innan jag tar det sista pillret innan sockerpillerna ska tas så får jag SVAMP!

Det är så irriterande att ha svamp en gång i månaden! Tåler inte dessa preparat som man smörjer in heller (tex pevaryl).

Jag har hört att man ska ha lätt för att få svamp EFTER mens då man använt en massa skydd som gör det instängt osv..men detta är ju skrattretande!

Nån annan som har samma, eller kanske nån som vet vad dte kan bero på? Tänkte först att det kanske beror på hormonerna i p-pillerna, men varför kommer då svampen alltid dagen jag tar sista p-pillret???

• Svar på tråden VARFÖR får jag jämt svamp innan mens???
  • Anonym (26feb)

Tycker nog att du ska gå till farbror doktorn å kolla dig... de låter ju inte bra alls..

• Anonym (Lisen)

Svamp odlas i fuktig och varm miljö och kommer ofta från det egna tarmsystemet. Om man inte smittas av partnern. Det kan bero på att man vid sex överför svamp från ändtarm till vagina med penis eller fingrar. Är man då extra mottaglig får man en svampinfektion. undvik att tvätta musen med tvål, använd olivolja i stället (som återfuktar) och fundera på om det finns något i det sexuella beteendet som går att undvika.

Lycka till!

• Anonym (fungus)

nej jag vet får väl ringa min gynekolog..

Anonym (26feb) skrev 2008-01-15 15:00:00 följande:

Tycker nog att du ska gå till farbror doktorn å kolla dig... de låter ju inte bra alls..
  • Anonym (fungus)

Jaha, det visste jag faktiskt inte tat det gjorde..kan det bli nåt knas när jag torkar mig efter toalettbesök kanske? Pallar inte köra denhär framifrån-och-bak torkningen...får kanske skylla mig själv..

Anonym (Lisen) skrev 2008-01-15 15:17:28 följande:

Svamp odlas i fuktig och varm miljö och kommer ofta från det egna tarmsystemet. Om man inte smittas av partnern. Det kan bero på att man vid sex överför svamp från ändtarm till vagina med penis eller fingrar. Är man då extra mottaglig får man en svampinfektion. undvik att tvätta musen med tvål, använd olivolja i stället (som återfuktar) och fundera på om det finns något i det sexuella beteendet som går att undvika.Lycka till!
  • Ellisizza

Hade du detta problem innan du började med p-piller? Om inte så kan det hela bero just på p-pillerna!

Jag fick svamp ofta när jag åt mini-piller men sen jag slutade har jag inte haft det en enda gång!

Rekomenderar att smörja med olivolja också.

• Anonym (fungus)

Jo jag har haft problem med återkommande svamp väldigt länge, även när jag hade p-stav, men då kom det inte såhär ofta :( vill VERKLIGEN inte byta skydd igen, etta har funkat så bra fram tills nu de senaste tre mens gångerna :(

Ellisizza skrev 2008-01-15 16:17:56 följande:
    Hade du detta problem innan du började med p-piller? Om inte så kan det hela bero just på p-pillerna! Jag fick svamp ofta när jag åt mini-piller men sen jag slutade har jag inte haft det en enda gång! Rekomenderar att smörja med olivolja också.
  • Anonym (yasmin)

Märkligt... har samma bekymmer som du.. käkar också yasmin. fast jag har som "svampkänsla" åtminstone i 2-3 veckor. Är nog bara en vecka, högst 20 dar på en månad som jag känner mig kry "där nere". Oftast börjar det, som för dig, några dagar innan mens (jag får mensen ganska sent, typ 4:e,ibland 5:e pillerfria dagen) och så håller det på under mensen och säkerligen en vecka efteråt... så typiskt... har aldrig haft problem med svamp innan, men hade ätit yasmin i ett år innan jag fick problemen... som jag nu fått dras med i lite mer än ett år. Men har varit bättre perioder också, trots allt..

• Anonym (fungus)

Hmm, förra mensen fick jag mens på den 4 pillerfria dagen..helmysko..brukar alltid få den på den 2:e.

Kanske är det en konstig biverkning av just Yasmin *hoppas inte*

Det skulle vara himla synd o mdessa p-pillerna inte skulle funka för mig pga svampen då de är de enda p-pillerna som är bra mot mina slemhinnor och ger mig inte världens hungersbegär..

Anonym (yasmin) skrev 2008-01-15 16:58:06 följande:

Märkligt... har samma bekymmer som du.. käkar också yasmin. fast jag har som "svampkänsla" åtminstone i 2-3 veckor. Är nog bara en vecka, högst 20 dar på en månad som jag känner mig kry "där nere". Oftast börjar det, som för dig, några dagar innan mens (jag får mensen ganska sent, typ 4:e,ibland 5:e pillerfria dagen) och så håller det på under mensen och säkerligen en vecka efteråt... så typiskt... har aldrig haft problem med svamp innan, men hade ätit yasmin i ett år innan jag fick problemen... som jag nu fått dras med i lite mer än ett år. Men har varit bättre perioder också, trots allt..
  • Anonym (kli kli ;))

Här är en till "svamptjej" ;) Hade minst två svampinfektioner i månader och blev bara sämre av de receptfria medlena.

Först av allt, det är det vanligaste att svampen kommer INNAN mensen. Vet inte riktigt varför men det är så det är.

Sen måste du gå till en läkare så du får diflucan utskrivet. Jag hade alltid diflucan hemma (räcker med en tablett/infektion) och det var underbart. Efter några år så tröttnade läkaren och skrev ut så jag skulle äta diflucan 100 dagar i sträck o då rensades verkligen svampen ut ur min kropp. Har inte haft svamp sedan hösten 2005 :o)

• Anonym

Usch, jag får också svamp i omgångar och tål inte de receptfria medlen. De svider och kliar 10 ggr värre än svampen.

Gå till doktorn och kolla så det verkligen är svamp, det kan vara bakteriell vaginose också. Det är ofarligt men obehagligt och botas bäst med pencillin. Ofta är det bakteriell vaginos om flytningarna luktar äckligt.

Ett tips som hjälpt mig är att använda en gel från apoteket som heter lactal eller nått sånt. Den gör miljön mycket surare och svampen/bakterierna har svårare att växa till. Jag har också fått tipset av min gynekolog att smörja blygdläppar och området runt om med jordnörsolja. Känns jätteskönt och är naturligt svagt desinficerande.

Annars är det Diflucan eller Flukonazol (sp) om gäller.

Svar på tråden VARFÖR får jag jämt svamp innan mens???