• Anonym

Jag kissar så ofta..överaktiv?

Det började när jag var gravid men nu så har det fortsatt. Det är ofta så att jag måste gå på toa för säkerhets skull innan jag ska gå in på stan ( 20 min) O där måste jag kissa.
    På natten kissar jag när han ammas vid 04. så jag kan ju hålla mig..
    Jag dricker 3 koppar kaffe/dag o säkert rätt mkt vatten eftersom jag ammar, men ska man verkligen behöva kissa så ofta som jag gör..
    vad är normalt, jag vet inte längre...
    Hjälp...Väljer vara anonym för att det är så pinsamt..

• Svar på tråden Jag kissar så ofta..överaktiv?
  • ming

Ja, om man dricker mycket vatten är det ju inte konstigt.
    När jag är på jobbet dricker jag alltid mycket och därför kissar jag och mycket. Koffein är ju också väteskedrivande.
    Brukar man inte kunna bli lite inkontinent efter en förlossning?
    Men jag har ingen aning om det är de symptom du berättar om tyvärr.

• Anonym

Ts här- jag kan ju knipa o så men jag får så täta trängningar..o jag har ingen uvi heller.
    men jag borde kanske ta en bägare med det vatten jag ska dricka på dan, så ser man, o kanske även anteckna toa besök.
    Kan man kanske tränga ut blåsan för jag bara misstänker att den krymt.
    Sen får jag kanske sluta med kaffe o the.

• Pineapple

Om du har problem med blåsan så är det jättebra att göra en "kiss-lista", dvs skriva hur mycket man kissar och när. Då kan du se hur stor totalmängd du har. Normalt ska man kissa 1,5-2 liter om dagen (om man dricker normalt. Det är inte heller fel att skriva upp vad man dricker.
    Många distriktssköterskor är dessutom duktiga på det här med inkontinens och överaktiv blåsa.

du kan även gå in på www.överaktivblåsa.nu och hitta mer info där.

• Angel74

Jag har alltid kissat mycket, likadant med min mamma. När jag väntade dottern och under denna grav. är det ännu mer "toaspring"
    Jag dricker rätt mycket vatten också, om jag dricker kaffe blir det värre.
    Om det känns som ett problem borde man kunna söka hjälp hos familjeläkare.

• Anonym

Nu har jag börjat en kisslista.
    Har ett litermått m vatten framma- ska dricka 2 liter(eftersom jag ammar)
    Kissade 0615...1045

• Pineapple

Definitionen på överaktiv blåsa är att man har täta trängningar, dvs att man känner sig kissnödig ofta, att man kissar >8ggr/dag (om man dricker normalt) och en del är även trängningsinkontinenta, dvs att man inte kan hålla emot trängningarna utan blåsan tömmer sig.

Man behöver dock inte ha alla tre "symptomen".

Svar på tråden Jag kissar så ofta..överaktiv?