• Tainted

Ni som läst Arn böckerna och kanske sett filmen?

Håller på att läsa böckerna om Arn nu och är helt fast! Har snart läst ut andra boken, tempelriddaren.. grymt bra :D säg nu inte vad som händer hehe..

Det jag undrar är, om filmen är bra? man har ju läst alltför många bra böcker där hela upplevelsen förstörts av att se filmen efteråt, typ davinci koden..

och sen gick det väl för typ ett år sen eller mer en serie som hette Arn på tv4, är det samma historia fast i serieform? någon som minns? såg aldrig på det själv men det var ju ganska många avsnitt om jag inte minns fel, av jan guillou. eller hur det stavas :)

• Svar på tråden Ni som läst Arn böckerna och kanske sett filmen?
  • Em00

Filmen är inte bra.

Tråkig och händelselös..

Har inte läst böckerna

Serien Arn som gick har inget med filmen att göra på det viset..

• Tainted

ah okey.. då hoppar jag nog att se filmen då. man kommer väl ändå bara jämföra med boken :p

vad handlade serien om då? såg inte ett enda avsnitt

• Tainted

har du läst böckerna?

yakumo skrev 2008-01-15 16:07:30 följande:
    jag tyckte filmen var väldigt bra
  • Atamon

Serien som gick för något år sedan var mer en historisk serie "I Arns fotspår" men det kommer att komma en TVserie om Arn, en sex timmar lång miniserie. Filmen som går nu kommer att få en uppföljare med premiär under hösten 2008

Jag har inte läst böckerna men tyckte filmen var bra. Min sambo tyckte väldigt mycket om böckerna och gillade filmen ganska bra också. Men det är mycket från böckerna som inte var med i filmen, vilket inte är så konstigt eftersom det är mycket information i böckerna.

Men jag håller med dig, att många filmer baserade på böcker inte blir något bra. Det var först häromdagen som jag såg DaVinci koden (den längre versionen) och det är flera år sedan jag läste boken. Och jag tror det var bra att det tog så lång tid innan jag såg filmen, för nu tyckte jag att den var bra (förutom att jag inte kommer riktigt överens med att det blev Tom Hanks i huvudrollen som Robert Langdon)

• Snoopy1974

Hej.
    Jag var helt frälst i Arn-böckerna. Såg filmen nu i mellandagarna och jag kan säga att de missar mycket i filmen Att få de 2 första böckerna till en film är nog en dundertabbe.
    Allt går så fort i filmen...
    Jag saknade jättemycket från böckerna.

Däremot tyckte jag om filmen... När man väl hade anpassat sig och insett att det är mycket som inte kommer vara med.

?:*¨¨*:?. .?:*¨¨*:?. blivande adoptivmor .?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Tainted

tittade på trailern nu på hemsidan om filmen, känns lite galet för man hade ju en bild i huvudet om hur Arn såg ut, vilket inte alls stämde in på hur han ser ut "i verkligheten". men filmen handlar alltså om de 2 första böckerna.. fick för mig att det var om bara den andra, tempelriddaren. men det hade väl iofs inte funkat för dom måste väl få med historien om hans uppväxt o cecilia o så för att få det hela bra.

gör nog som Atamon skriver, väntar ett tag efter man läst ut böckerna så man inte bara jämför hela tiden.

men vad ska uppföljaren vara om? dom 2 andra böckerna? undrar om man kommer kunna hålla sig att inte se filmen ändå... köper den nog när den kommer ut på DVD, då får man ju vänta ett tag iaf :)

satt 2.5h och läste ut tempelriddaren igår, man kan verkligen inte lägga den ifrån sig :D ska bli så mysigt ikväll när dottern somnat så ska jag plocka fram nästa, om när han ska hem igen.. :)

undrar om det är hälsosamt haha

• Honey1982

böckerna är jättebra, läste alla fyra på 2 dagar!! kunde inte lägga ner dem.

såg iofs filmen först och då var den bra, men nu inser man ju att det är så mycket som fattas.

• Balehead

Det var tillräckligt länge sedan jag läste böckerna för att jag skulle ha hunnit glömma så pass mycket att jag inte störde mig på filmen. Men jag tycker att den skulle ha vunnit på att ha helt okända skådisar rakt av. Nu blev det lite "Jaha, och där kommer Sven-Bertil Taube utklädd i medeltidskläder" och så vidare. Det förtog en del "äkthetskänsla", om ni förstår vad jag menar. Och så var det ganska många osnygga klipp och övergångar i filmen.

Men jag har aldrig haft så stora problem med böcker och filmer som går isär. Det är som med pizza - jag gillar både pizzeriapizza, hemgjord pizza och fryspizza - men de är helt olika maträtter för mig.

Svar på tråden Ni som läst Arn böckerna och kanske sett filmen?