• Anonym (D)

Vad kan det vara som jag drabbats utav egentligen? Min kropp beter sig helsjukt!!!

Händer, fingrar och ibland armar domnar nästan varje natt sedan graviditeten
    ett finger och mellanled har varit svullen, var det i över 1 månad
    Svag i handen ibland när jag håller i en penna, tappar den och andra saker
    iskalla fingrar och fötter emellanåt
    Ont i ringfingret när jag lyfter en kaffekopp
    fingret hakar upp sig när jag spelar gitarr
    "Pirrar" i fingrarna och ibland vid sidorna av magen
    Känns som jag måste spänna
    Känns som jag har feber/infektion i kroppen
    En konstant smärta mer eller mindre, som bara byter plats
    Ont i ryggen, nacken, höfter ibland
    Smärta som flyttar sig, värk/stick några sek på ett ställe sedan på ett annat
    Mycket trött mest hela tiden
    muskel/nervryckningar på olika ställen tex baksida av överarm, underläpp, tumme
    Ont i både leder och muskler Vet ej säkert
    Minnesproblem
    Irritation
    kass i magen
    illamående
    Haft lite kalla kårar, som isbitar som läggs på kroppen ?
    Träningsvärksliknande i vaderna mm. utan anledning
    Klåda "under" huden som ej kan klias bort/hittar ej klistället, höfterna tex
    Ömma ställen, tex ena skinkan plötsligt, utan anledning
    (Olika ställen från dag till dag, kan vara skuldermuskeln andra dagen)
    känselbortfall i två tår när jag är ute och går ibland
    Känns som jag har lite problem med andningen emellanåt, som lungorna ej får tillräckligt med luft fast jag fyllt dem

Hade B12-brist och det med fingrarna som domnar kan bero på det,men har kollat mina värden och de ser fina ut nu så det är något annat troligen. Det har kommit smygande under kanske 1 års tid.

Jag vill inte uppsöka läkare just nu.

• Svar på tråden Vad kan det vara som jag drabbats utav egentligen? Min kropp beter sig helsjukt!!!
  • Yrrepyrr

Låter som om du har sköldkörtelproblem.

Med ett enkelt blodprov på vårcentralen så kan dom se det.

Låter exakt som de symtomer som jag hade.

Be om en tid på Vårcentralen, man kan faktist dö om man inte gör något åt det.

• Anonym

Fibromyalgi kan det också vara, oavsett vad det är så sök läkare och diskutera med honom/henne.

• Ex ungue leonem
    Anonym (D) skrev 2008-01-15 16:33:33 följande:
    Händer, fingrar och ibland armar domnar nästan varje natt sedan graviditetenett finger och mellanled har varit svullen, var det i över 1 månadSvag i handen ibland när jag håller i en penna, tappar den och andra sakeriskalla fingrar och fötter emellanåtOnt i ringfingret när jag lyfter en kaffekoppfingret hakar upp sig när jag spelar gitarr"Pirrar" i fingrarna och ibland vid sidorna av magenKänns som jag måste spänna Känns som jag har feber/infektion i kroppenEn konstant smärta mer eller mindre, som bara byter plats Ont i ryggen, nacken, höfter iblandSmärta som flyttar sig, värk/stick några sek på ett ställe sedan på ett annatMycket trött mest hela tiden muskel/nervryckningar på olika ställen tex baksida av överarm, underläpp, tummeOnt i både leder och muskler Vet ej säkertMinnesproblemIrritationkass i magenillamåendeHaft lite kalla kårar, som isbitar som läggs på kroppen ?Träningsvärksliknande i vaderna mm. utan anledningKlåda "under" huden som ej kan klias bort/hittar ej klistället, höfterna texÖmma ställen, tex ena skinkan plötsligt, utan anledning(Olika ställen från dag till dag, kan vara skuldermuskeln andra dagen)känselbortfall i två tår när jag är ute och går iblandKänns som jag har lite problem med andningen emellanåt, som lungorna ej får tillräckligt med luft fast jag fyllt demHade B12-brist och det med fingrarna som domnar kan bero på det,men har kollat mina värden och de ser fina ut nu så det är något annat troligen. Det har kommit smygande under kanske 1 års tid.Jag vill inte uppsöka läkare just nu.
    Hur skall du då få en diagnos? Om du inte vill gå till läkare?
    På klon känner man lejonet
  • Anonym (D)
    Yrrepyrr skrev 2008-01-15 16:55:57 följande:
    Låter som om du har sköldkörtelproblem.Med ett enkelt blodprov på vårcentralen så kan dom se det.Låter exakt som de symtomer som jag hade.Be om en tid på Vårcentralen, man kan faktist dö om man inte gör något åt det.
    Oj, ok. Hur länge hade du det? Mitt har hållit på ett år nästan tror jag. Det har smugit sig på så jag har ingen aning om när det började exakt.

Fibromyalgi har jag med varit inne på, men vet inte.
  • Yrrepyrr

Jag fick det under en graviditet men fick inte veta vad det var förrens ca 5 månader efter det att barnet var fött. Hos mej gick det så långt att körteln helt la av och jag äter Levaxin idag och får göra så resten av livet. Det påvärkade mitt minne med och jag har fortfarande lika dåligt minne.

Sök Thyrodiea på nätet, där finns utförlig diagnos. I vilket fall som helst bör du ju göra ett besök på vårdcentralen, det är ju inge kul att må så där!

• Jenny81

yrrepyrr - men är man svag i händer osv om man har hypothyreos? Jag tror inte det... Det har med ämnesomsättningen att göra, man kan känna sig trött/seg osv. Men inte ont i händer osv? Frågar av ren nyfikenhet eftersom du säger att du hade lika.

• tinnor
    Yrrepyrr skrev 2008-01-15 16:55:57 följande:
    Låter som om du har sköldkörtelproblem.Med ett enkelt blodprov på vårcentralen så kan dom se det.Låter exakt som de symtomer som jag hade.Be om en tid på Vårcentralen, man kan faktist dö om man inte gör något åt det.

[/citat]
    Jenny81 skrev 2008-01-15 19:19:23 följande:
    [citat]

yrrepyrr - men är man svag i händer osv om man har hypothyreos? Jag tror inte det... Det har med ämnesomsättningen att göra, man kan känna sig trött/seg osv. Men inte ont i händer osv? Frågar av ren nyfikenhet eftersom du säger att du hade lika.
    jag har också hypothyreos.. blev jätteöm i leder osv.. många av dina symtom stämmer med mina
  • Jenny81

tinnor - konstigt! Jag trodde inte det hängde ihop med lederna. Varje dag lär man sig något nytt! Det är inget som vi lär oss på sjuksköterskeutb, men ni vet ju eftersom ni har det ju! Intressant.

• Anonym

Dessa symptomen kan bero på många sjukdomar, bla ryggproblem och MS.

Har du haft symptomen sedan b12bristen kan det bero på det. Har man fått nervskador utav bristen (vilket det blir när man får dessa symptom) så tar det tid innan de läker, om de ens någonsin gör det. SÖK LÄKARE, du kan inte sätta diagnos själv!

• Mylla

Svårt att säga vad det är, om det kanske är fler sjukdomar du har eller en.  Varför vill du inte gå till läkare?? Det verkar ju befogat.

Svar på tråden Vad kan det vara som jag drabbats utav egentligen? Min kropp beter sig helsjukt!!!