• Princesscake

Hur mycket kostar det att ta körkort, allt som allt?

Jag skulle vilja ta körkort innan jag går ut gymnasiet, 1,5 år kvar, är det kanske ett orealistiskt mål? Jag har inte kört särskilt mycket och de här handledarkursen krånglar till allt ytterligare, men det ska jag fixa snart och köra hela sommaren.

Hur mycket kostar det att ta körkort?
    Hur lång tid tar det ungefär?
    Är intensivkurser bra? :)

• Svar på tråden Hur mycket kostar det att ta körkort, allt som allt?
  • Nyfiken gul

ja kostnaden beror ju på hur mycket du behöver köra, hur många teorilektioner du behöver och hur lång tid du tar på dig..

tänk även på att du behöver köra halkbana vilket kostar ca 1200 kr - o den måste du klara annars får du betala samma pris igen..

det är lockande att ta körkortet så billigt som möjligt - men tänk på att inte köra upp förrän du kännler dig riktigt riktigt säker bakom ratten - annars blir det bara dyrare o svårare för dig. Så stressa inte...

O fokusera på körkortet! låt allt annat ligga på is så länge med aktiviteter o hobbys - det är sååå lätt hänt att strunta i en lektion för något annat och så vips har 1-2 veckors körning försvunnit...

Själv har jag precis börjat o har nu betalat 5.000 kr för ett paket med böcker, 10 teorilektioner - 5 körlektioner och uppkörning.  Men jag tror att jag kommer att få betala minst det dubbla....

• Princesscake

Nyfiken gul skrev 2008-01-15 16:49:02 följande:

ja kostnaden beror ju på hur mycket du behöver köra, hur många teorilektioner du behöver och hur lång tid du tar på dig.. tänk även på att du behöver köra halkbana vilket kostar ca 1200 kr - o den måste du klara annars får du betala samma pris igen.. det är lockande att ta körkortet så billigt som möjligt - men tänk på att inte köra upp förrän du kännler dig riktigt riktigt säker bakom ratten - annars blir det bara dyrare o svårare för dig. Så stressa inte...O fokusera på körkortet! låt allt annat ligga på is så länge med aktiviteter o hobbys - det är sååå lätt hänt att strunta i en lektion för något annat och så vips har 1-2 veckors körning försvunnit... Själv har jag precis börjat o har nu betalat 5.000 kr för ett paket med böcker, 10 teorilektioner - 5 körlektioner och uppkörning.  Men jag tror att jag kommer att få betala minst det dubbla....
    Okej, det var bra tips :)

jag har också hört att det ligger på runt 10.000kr
  • Me o Mike

Jag betalade ca 4000:- inkl ALLT! Men då tog jag inte många körlektioner..

VIssa lägger ju ut 20.000:-

• sär skriven

7,300 betalade jag för mitt, inklusive halkbana, böcker etc.

• hesama

Jag betalde ca 2200 inkl allt. Körde privat.

Om du vill bli älskad, så älska själv...
  • Princesscake

Ojdå, det kan alltså gå för lite billigare

• lllll

gjorde det mesta hemma så det blev:

teori 120 kr, halkbana 1200 kr och uppkörning 1500 kr

• Barbabok

Mitt blev svindyrt, kuggade första uppkörningen (gick bara körskola) och struntade i att fösöka mer. Summa för ingenting ca 20000.
    Några år (flera) senare började jag om, summa minns inte men ca 15000-20000, resultat körkort .-)
    Å nej, jag är inte trög eller så. Men med lite nervositet och så gick körningen inte "på räls", terin fick jag 2 resp. 1 fel på, halkan perfekt bägge gånger.

Det är i motvind som drakarna flyger
Svar på tråden Hur mycket kostar det att ta körkort, allt som allt?