Svårt att hantera konflikter - regression??
Hej, jag har idag varit på familjerådgivning därför att jag under en längre tid (ca 2 år éller mer) haft problem när jag och min man har bråkat. Bråken har liksom inte blivit vanliga bråk utan de blir så stora - det blir liksom kaos. Detta har jag aldrig upplevt med någon annan och jag upplever att han är "starkare" än vad jag är. Han har en förmåga att vända det jag säger till sin egen fördel. Bråken slutar nästan alltid med att jag gråter och är jätteuppriven. Numera drar jag mig för att säga vad jag tycker för jag vet att det blir ett sånt ståhej om jag har en åsikt. Detta är jobbigt och i perioder vet jag inte hur jag ska orka.
Nu har jag äntligen fått min man att följa med på familjerådgivning och jag var jätteglad att vi kom dit. Men väl där kändes det som om rådgivaren inte riktigt tog mitt problem på allvar. Han tittade på mig som satt där med min lilla bebis i famnen och sa:
- Det kan vara så att du regrederar nu när du har varit gravid och har en bebis.
Jag sa att detta har ju varit även innan jag blev gravid och att detta inte händer med NÅGON annan. Han stod på sig och sa att "jag inte ville se sanningen" och att han nog har rätt iallafall.
Känner mig så frustrerad! Jag kom ju dit för att få hjälp och råd med hur vi ska hantera våra konflikter på ett bättre sätt så att vi inte hamnar i den här onda spiralen som vi är inne i nu.
Någon som har erfarenhet om detta? Kan det vara så att jag blir apatisk som ett spädbarn när vi bråkar bara för att jag nu har en bebis? Låter jätteskruvat tycker jag , men så kanske det är?!!???