• nammam

Ny bilbarnstol efter krock?

Frontalkrockade med bilen igår. Ingen hög hastighet så det blev inte så stora skador, och som tur var satt inte dottern i bilen. Men nu undrar jag om man borde byta ut bilbarnstolen?
    Inga synliga skador på den, men frigoliten under sitsen hade spruckit lite så jag hade ändå tänkt köpa en ny så fort jag har råd. Rädd att det kan ha blivit väre nu av smällen.
    Nu var det den andra föraren som var vållande så jag kommer få skadorna betalda av hans försäkringsbolag. Tror ni det är möjligt att få betalt för en ny bilbarnstol då också?

• Svar på tråden Ny bilbarnstol efter krock?
  • Pirog

klart du ska byta och försäkringsbolaget står för det. Man ska alltid byta en stol som varit med om krock, egentligen ska man byta bältena också.

• FruMähler

självklart ska du buta ut stolen och jag tror nog att vållande till olyckan får stå för den också men jag är inte säker

• Alle

Självklart ska du byta stolen, är den krockad skall den kasseras.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Julia Ludwigsson

Självklart skall den kasseras!

• nammam

Okej tack för svaren! Har inte skickat in skadeanmälan än, ska jag skriva nåt om bilbarnstolen på den? Nån som vet?

Min pappa skulle iallafall ringa försäkringsbolaget imorgon eftersom det är hans som står på bilen och försäkringen.

• musmamman

Den ska bytas. mitt ex krockade och försäkringsbolaget sa att det var självklart att den ska bytas trotts att ingen satt i den vi hade folksam. Lycka till.

• nammam

Tack. Jag har länsförsäkringar (eller rättare sagt, det är min pappa som äger bilen och står för försäkringen), hoppas dom är av samma åsikt. Man vill ju att barnet sitter säkert.

Han ska ringa imorgon och höra med dom. Och så skrev jag också på skadeanmälan att det satt en barnstol i bilen. Så det ordnar sej hoppas jag!

• Alle

Pratade med sambon och han gav ett varningens ord - OM, eventuellt OM försäkringsbolaget tar in stolen för kontroll och finner att stolen var skadad redan innan (vilket den ju var enligt TS) så kan du åka dit för försök till försäkringsbedrägeri i och med att du försöker få ett försäkringsbolag att betala för att byta ut en stol som du visste var defekt redan innan olyckan.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • nammam

Nej men jag kommer ju säja att stolen redan innan hade en liten spricka. Det var därför jag skrev det i ts, funderade om det kunde ha nån betydelse för möjligheten att få ut pengar för en ny stol.

Hade ju redan tänkt köpa en ny, eller ev byta ut frigoliten som har sprickan, om det är möjligt. Men det kan ju ha uppkommit andra skador på stolen vid krocken, och då ska man ju tydligen kassera den.

Så jag ska kolla upp om det är möjligt att bara byta frigoliten, isåfall ska jag väl inte behöva betala för en helt ny stol själv. För det hade jag ju isåfall inte behövt innan krocken heller. Blev lite krånligt, men ni kanske förstår?

• Cecci78
    nammam skrev 2008-01-15 22:01:08 följande:
    Nej men jag kommer ju säja att stolen redan innan hade en liten spricka. Det var därför jag skrev det i ts, funderade om det kunde ha nån betydelse för möjligheten att få ut pengar för en ny stol.Hade ju redan tänkt köpa en ny, eller ev byta ut frigoliten som har sprickan, om det är möjligt. Men det kan ju ha uppkommit andra skador på stolen vid krocken, och då ska man ju tydligen kassera den. Så jag ska kolla upp om det är möjligt att bara byta frigoliten, isåfall ska jag väl inte behöva betala för en helt ny stol själv. För det hade jag ju isåfall inte behövt innan krocken heller. Blev lite krånligt, men ni kanske förstår?
    Då kan det kanske bli problem, beror säkert på vem som bedömer det. Men jag tror att stolen egentligen var sönder innan krocken och inte säker att använda pga sprickan.
Svar på tråden Ny bilbarnstol efter krock?